Behöver hjälp ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver hjälp !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Behöver hjälp !

Hejsan, det är så att jag har beställt ett flugfiskespö som kommer på onsdag.
    någon som har råd till mig vad jag ska tänka på i början? är det bäst och bara stå på land och öva kasta ut lina i början eller hur ska jag göra ?
    vad bör ja kunna innan jag drar ut och försöker få de stora fiskarna ?

Ställde typ identisk fråga idag till en tjejkompis som är duktig flugfiskare
    Det hon trodde jag skulle få svårast med var att lägga ner linan "mjukt på vattnet" samt mothugg, det kan man ju dock inte gärna träna hemma på bakgården

Allmäna tips jag har snappat upp är att man bör skaffa sig lite litteratur om man inte har tillgång till personlig hjälp sen är det bara att nöta. Trial and error, if you will. Finns ju ingen direkt mening med att stå och kasta på gräs + att det är riktigt tråkigt. Ta dig till något ställe där det finns gott om plats och börja kör bara så får du in känslan tillslut

Kommentera

Ett tips är väl kanske att gå en kurs eller kasta med någon som kan kasta bra. Fördelen med detta är att de kan hjälpa dig med att få "rätt" teknik från början. Lär man sig själv är det lätt hänt att man lägger sig till med en del felaktigheter. Felaktigheter som kanske inte har någon större betydelse till en start, men som kan göra det svårt att utveckla sitt kastande och dessutom är svåra att sluta med.

Men vill du bara komma ut och fånga fisk brukar det ju räcka med att kunna få ut flugan 10 meter ;-)
      ... everything else is baitfish.

Kommentera

Hej!

Hasta över till Edge flugfiske forum och hör dig för om kast instruktör. Där är det störst chans att du hittar hjälp lokalt. Bor du inte hiskligt långt från Sjöbo (Skåne)? Så kan jag hjälpa dig.

Ställ dig på en gräs matta eller vid någon sjö med gott om utrymme. Knyt en liten garn tofs på tafs spetsen så undviker du pisk smällar en hel del.

Tips. Tänk bort super långa kast som vid spinn fiske. Mer än 15 m behöver du sällan kunna kasta för att få fisk. Som sagt, då är precision och presentation av flugan viktigare. Dessutom, det är bättre att kasta tekniskt bra 10 - 15 m i början än att kämpa iväg 20 m och linan landar som en nudel på vattnet.

Undvik följande: "Gångjärns handled". Man kastar överhuvud taget inte med handleden! Stöd bakändan av spöts rull fäste mot under armen.

Veva med spöt litet planlöst som en fana. Bestämd acceleration och bestämda stopp mellan "Kl 10 och klockan 14:00" är det som gäller.

Se till att stå stadigt. Har sett folk som t.om står på tå och vinglar omkring som en as berusad Lunnefågel i tron att de lättare undviker att linan slår i backen vid fram och bak kast.

Titta dig över axeln vid varje bak kast! Linan och tafsen ska ligga rakt, horisontellt i luften innan du påbörjar fram kastet. Samma sak gäller naturligtvis innan du påbörjar bak kastet också.

Vad du mer behöver lära dig är ju litet insekts lära, fiske strategi / flug val vid vattnet, hur du tar hem en torrfluga kontra nymf och streamer t.ex.

Finns en hel del skrivet om detta här på flugfiske sektionen. Och massor på Edge forumet.

Men du kan ju börja med att kika på denna video:

Och denna site:

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-23, 21:30.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Lättast ä ju om du har någon i din närhet som kan flugfiska som lär dig på plats. Men det tar ett tag jag lärde mig via youtube för typ ett år sedan men snapade upp mer när jag fick tips på plats. Tex dubbeldrag , mm men tar ett tag men sen sitter det i ryggmärjen=)
          Amor patriae nostra lex -- "Kärleken till fosterlandet är vår lag"

Kommentera

tack för alla tips (:!

Kommentera

Du kan höra av dig nere på flug fiske sektionen om du undrar över något mer?
              Finns en hel del duktiga flug fiskare där som gärna hjälper till.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
              14 svar
              3 123 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg uditsen
              av uditsen