bonkande av (för) liten fisk (gös) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

bonkande av (för) liten fisk (gös)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag själv då jag tar upp mat fisk vilket brukar vara 2 gösar per år så skiter jag fullständigt hur lång fisken är.
    Har jag lovat en matfisk till föräldrarna så behövs bara 2 port. Då räcker det med en mindre gös, då blir det en liten jag tar upp oavsett mini mått.
    Sen släpper jag i all annan fisk. Jag tror inte det hade varit så svårt att förklara det för en tillsyningsman i mina vatten. Hoppas jag iallafall.
    Sen om man sätter det i system att allltid ta upp allt så är det en helt annan sak.
    http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Mink!
      det är DITT ansvar att ta reda på reglerna som gäller. Står inte på några bilar eller vägar att du måste ha körkort för att köra bil. Ser inte heller skyltar på gatorna som säger "mord förbjudet". I Malmö hade det dock behövts!
      Tja, en normal fiskare passar på att ta reda på vilken reglar som gäller nasjonalt, och tittar gärna på fiskekortet for vilken reglar som gäller lokalt. Står det inget på kortet, så koller man gärna på nätet, frågar kort säljaren eller leter efter uppslag vid fiskeplatsen. Om det då står på kortet at her får man ta fyra fiskar och kan fiska mellom 06:00 och 18:00 så reknar man naturligen med att dette er det som gäller.

Derefter blir man riktig besviken om man åker ut med belly boat for at få en fiskepolis på nakken. Man har ju naturligen trodd att her får man fiske med Belly boat fordi det inte står non ting om dette på fiskekortet.

I tilfället nemnt så måste man gå utifrån att her var alla reglar trykt på fiskekortet och att fiskaren var klar over att han fiskade upp småfisk som han burde ha lamnat tilbaks.
      Senast ändrad av aurebu; 2010-08-20, 10:23.
      ><)))(°>

www.aurebu.com
      www.countryfisher.org

<°()))><

Kommentera

Ursprungligen postat av aurebu Visa inlägg
        Det er riktig, men det som er problemet er at dom flesta fiskevårsforeningar bara har non få av reglarna på kortet sitt. Eksempelvis at der står at man får ta fyra fiskar per dag, per kort, och fiske tiderna. Då reknar man naturligen at det er alt som fins av reglar. Derefter blir man riktig besviken om man åker ut med belly boat for at få en fiskepolis på nakken avdi ingen har uppslaget att her får man INTE använda belly boat, eller at her får man inte ta fisk som er under 40 cm.

Om man leser på körkortet så står det naturligen at dette gjelder bara for bil med slepvagn upp till en viss storlek.
        Ställer mig faktiskt bakom ola norrman.
        En del föreningar skrivar bara att man får ta upp 3 fiskar.
        Sen att små fiskar ska släppas tillbaka sen definerar man ju begreppet "små" olika.
        Men brukar väl i regel var ca 30 cm plus.
        Jag menar att det är svårt för de som inte sportfiskar att veta.
        Vilket man kan påpeka om rätten prövar ärendet vilket är extremt långsökt.
        Jag tror inte det blir böter heller för att man ska kunna få böter måste åklagaren utfärda ett straff-föreläggande vilket man inte gör i det här fallet.

Kommentera

Som sagt när de är medvetna om reglerna (som dom bör va om dom har fiskekort) är det rätt åt dom att bli av med fiskseutrustningen.
          Amor patriae nostra lex -- "Kärleken till fosterlandet är vår lag"

Kommentera

Rätt att följa regler ja, men nått man fler gånger sett är för liten fisk som "huggit illa" blir islängd för att sedan flyta runt halvdöda och plågas, Det känns ju inte heller riktigt bra tycker jag. Men om det sker systematiskt som jag tror är fallet med den här artikeln så är det ju helt rätt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 383 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art
            av .art