En of-topic-fundering är naturligtvis vad betyder då namnet Lucifer. Kan det betyda ”ljusgörare”?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad betyder Esox?
Collapse
X
-
Står i artikelen linka til over;Originally posted by BeBest
En of-topic-fundering är naturligtvis vad betyder då namnet Lucifer. Kan det betyda ”ljusgörare”?
Gäddans artnamn lucius härledes till "fisken i torkat skick lyser om natten" och denna sötvattenslevande fisk är ljusets konung.
Esox, släktnamnet, kommer ur det urgamla namnet Essox. Bokstaven E (grekisk suffix med förstärkande betydelse) står för "mycket, i hög grad". Ur det grekiska ordet Soma (kropp) plockar vi ut so och lägger till latinets x så pusslar vi ihop ordet Esox
Stor kropp med andre ord.
Michael'dawg, mans best friend!
Kommentera
-
Min tanke är att Lucius är sammansatt av de två latinska orden för ljus och göra nämluigen lux och ferare. Och den tanken slog mig, när jag letade fram och lade upp länken du hänvisar till
Men frågan är om jag tänkt rätt!
Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Originally posted by BeBest
eller varför inte lucia "ljusbärare"?achilles
Brokeback Fishing Team
http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/
--------------------------------------------------
\m/
Kommentera
-
Finns ju litet alternativa tolkningar,
# Esox, the old Latin name for pike, used as early as Pliny; perhaps derived from the Greek isox, or both the Latin and Greek from a common Celtic root (as in the Welsh ehawc, eog, "salmon")
# lucius, from the supposed Latin name for the species, likely derived from the Greek lukos, "wolf", an obvious reference to the predatory habits of this fish.
(Lucifer, ljusbärare, jmfr Cristopher, bärare av kristus.)
/*********************************/
Species overview: The northern pike’s distribution is circumpolar–it lives in the Northern Hemisphere from North America to Europe and Asia. The northern pike has a long history in the Old World and is the subject of romantic myth and melodramatic folklore. The Latin name for the pike is “lucius,” referring to “Luce, the waterwolf.” In legend, the northern pike grows to a frightening size and age, even snapping up men, mules and swans that cross its path. Northern pike bones were even worn as talismans to defend against witchcraft, and medicines or potions were made of parts of its body. The Anglo-Saxons gave the fish the common name “pike,” comparing it to that ancient weapon.
Här är en trevlig (engelsk) läsövning...
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 139 visningar