blixnedslag i båt.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

blixnedslag i båt..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Så du menar att aluminium blir mer strömförande än karosseriplåt? Nej, där har du tyvärr fel.
    Mythbusters kan nog ha rätt men man ska tänka på att deras experiment blir väldigt extrema. I vanliga fall sitter du betydligt säkrare i en alu-båt än i en plastbåt. Vid åskväder är det luften runt omkring som blir väldigt laddad. Har varit med om gnistrande spötoppar i en plastbåt och plast leder inte ström. Däremot reagerar metallen (positiva och negativa joner) på den elektriska laddningen och bildar en slags skyddsbubbla. Jag kan givetvis ha fel men detta är vad vi fick lära oss på båtförarbevis-utbildningen.
    Mvh Micke

Kommentera

Googla på Faradays bur.

Kommentera

Tack Kai. Det var det här jag menade men det är lite svårt att förklara såhär i skrift.
        Mvh Micke

Kommentera

jaja jag orkar inte hålla på att tjafsa men om ni säger det så. vi fick lära oss något annat i skolan jag gick el. det finns en viss skillnad mellan plåt och aluminium men det är knappast väsentligt om man inte ska räkna på långa sträkor kabel. Koppar leder ström bäst men är för dyrt att tillverka och köpa så därför finns det bara i små kablar eller används mest i små kablar också finns säkert något undantags fall. aluminum används istället i störe kvadrat. Faradays bur låter ungefär som avskärming av data kablar för att skydda mot avläsning och störningar. en båt är ju inte inkappslad likt en bil den är ju öppen med viss felmagrinal för att man ev har en båt som är kappslad likt en bil. och kan däför inte bli lika säker som en bil. för att bli av med dessa ströningar krävs 1 att allt är jordat 2 radioaktivitet 3 elektrisk spänning

kan ha fel och lär mig gärna då.

Kommentera

Självklart leder olika metaller el olika bra. Men du som kan el borde ju veta att man använder t.ex. en bils chassie som jordledare. Man drar inte jordkabel tillbaka hela vägen från förbrukaren utan ansluter till punkter i chassiet istället. För att vara mest säker i en öppen alu-båt ska du helst ha ett metallföremål som är högre än ditt huvud. Du ska inte vara högsta punkten. Segelbåtar har en kabel från masten till kölen som ju blir jordad i vattnet. På så sätt har de åskledare. Mitt exempel med åran och startkabel bygger på den principen. Men faktum kvarstår: Metallskrov är säkrare än plastskrov vid åska. De är ju faktiskt oxå jordade i vattnet.
            Mvh Micke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 331 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art