Får hoppas att Mats inte får som han vill.
Utredning om en ny fiskelag
I dag överlämnar regeringens särskilde utredare Mats Denninger betänkandet Med fiskevård i fokus - en ny fiskevårdslag till jordbruksminister Eskil Erlandsson. Förslaget sätter i ökad utsträckning fiskevården i fokus och förenklar regelsystemet.
Den nya lagen inleds med en portalparagraf där miljöintressen och näringens intressen ska avvägas lika. Innebörden är att fiskevården i framtiden kommer att väga tyngre än vad som varit fallet tidigare. I förslaget ingår vidare de viktigaste miljörättsliga principerna. Dessa är försiktighetsprincipen och ett kunskapskrav för yrkesfiskare. Vidare integreras en konsekvensbeskrivning för miljön.
Tillståndssystemet för yrkesfiskare förenklas. Det föreslås att det dubbla tillståndssystemet med krav om både yrkesfiskelicens och fartygstillstånd upphävs och ersätts av ett tillståndskrav, fiskelicens. Detta ska kunna beviljas både fysiska och juridiska personer. Inkomstprövningen i yrkesfiskelicensen ersätts av F-skattesedel.
Den nuvarande resursfördelningen behålls i huvudsak, men den förtydligas och det görs vissa nödvändiga anpassningar. Den som bedriver fisketurism ska få tillgång till behövligt antal redskap. För fritidsfiskare ska även fortsättningsvis gälla en redskapsbegränsning om sex. Undantaget för hummerfisket om 14 burar upphävs dock, eftersom utredningar visat att 80 procent av hummerfisket utförs av fritidsfiskare på bekostnad av det småskaliga yrkesfisket. För att minska konflikterna inom fisket föreslås att det knyts regionala råd med representanter från intresseorganisationer och myndigheter till den ansvariga myndigheten. För att ytterligare minska konflikterna inom handredskapsfisket föreslås att antalet handredskap vid södra ostkusten och i de stora sjöarna begränsas till två.
Straffbestämmelserna i fiskevårdslagen får en enhetlig straffskala som endast innehåller böter. Att fängelse försvinner ur straffskalan för fiskebrott är ett led i utredningens strävan att skapa en tydligare och enhetligare reglering och att straffbestämmelserna ska vara grundlagsenliga. Avsikten med förslaget är inte att sänka överträdelsernas straffvärde.
För att kunna döma ut mer kännbara sanktioner föreslås en särskild straffbestämmelse för överträdelser begångna i näringsverksamhet. Sådana överträdelser ska bestraffas med normerade böter vilket är böter som bestäms enligt en särskild beräkningsgrund som är angiven för brottet, i fiskevårdslagen är denna knuten till antalet kilowatt i motorerna på fartyget.
En ny straffbestämmelse som straffbelägger hindrande av tillsyn och kontroll ska införas i fiskevårdslagen. Vidare utvidgas möjligheterna till beslag och förverkande något jämfört med fiskelagens reglering. De allvarligaste överträdelserna återförs till det straffrättsliga systemet. I övrigt behålls sanktionsavgiftssystemet oförändrat.
Möjligheten till återkallelse av fiskelicens knyts till om brott är begånget i den verksamhet vilken licensen avser. Det innebär att en innehavare av en fiskelicens kan få sin licens återkallad på grund av fiskebrott begånget av en anställd om brottet skett i den verksamhet som licensen avser. Dessutom ges en möjlighet att kunna dra in eller begränsa antalet dagar för fiske om fiskelicensen har återkallats eller begränsats.
Fiskevårdslagen föreslås börja gälla 1 januari 2012.
Ämnessakkunnige Mats Denninger har varit särskild utredare. Hovrättsassessorn Nina Nordengren har varit huvudsekreterare. Hon har biträtts av flera sekreterare, under det senaste året av hovrättsassessorn Sofia Tollgerdt. Dessutom har en stor expertgrupp med företrädare för department, myndigheter och organisationer deltagit i utredningsarbetet.
I dag överlämnar regeringens särskilde utredare Mats Denninger betänkandet Med fiskevård i fokus - en ny fiskevårdslag till jordbruksminister Eskil Erlandsson. Förslaget sätter i ökad utsträckning fiskevården i fokus och förenklar regelsystemet.
Den nya lagen inleds med en portalparagraf där miljöintressen och näringens intressen ska avvägas lika. Innebörden är att fiskevården i framtiden kommer att väga tyngre än vad som varit fallet tidigare. I förslaget ingår vidare de viktigaste miljörättsliga principerna. Dessa är försiktighetsprincipen och ett kunskapskrav för yrkesfiskare. Vidare integreras en konsekvensbeskrivning för miljön.
Tillståndssystemet för yrkesfiskare förenklas. Det föreslås att det dubbla tillståndssystemet med krav om både yrkesfiskelicens och fartygstillstånd upphävs och ersätts av ett tillståndskrav, fiskelicens. Detta ska kunna beviljas både fysiska och juridiska personer. Inkomstprövningen i yrkesfiskelicensen ersätts av F-skattesedel.
Den nuvarande resursfördelningen behålls i huvudsak, men den förtydligas och det görs vissa nödvändiga anpassningar. Den som bedriver fisketurism ska få tillgång till behövligt antal redskap. För fritidsfiskare ska även fortsättningsvis gälla en redskapsbegränsning om sex. Undantaget för hummerfisket om 14 burar upphävs dock, eftersom utredningar visat att 80 procent av hummerfisket utförs av fritidsfiskare på bekostnad av det småskaliga yrkesfisket. För att minska konflikterna inom fisket föreslås att det knyts regionala råd med representanter från intresseorganisationer och myndigheter till den ansvariga myndigheten. För att ytterligare minska konflikterna inom handredskapsfisket föreslås att antalet handredskap vid södra ostkusten och i de stora sjöarna begränsas till två.
Straffbestämmelserna i fiskevårdslagen får en enhetlig straffskala som endast innehåller böter. Att fängelse försvinner ur straffskalan för fiskebrott är ett led i utredningens strävan att skapa en tydligare och enhetligare reglering och att straffbestämmelserna ska vara grundlagsenliga. Avsikten med förslaget är inte att sänka överträdelsernas straffvärde.
För att kunna döma ut mer kännbara sanktioner föreslås en särskild straffbestämmelse för överträdelser begångna i näringsverksamhet. Sådana överträdelser ska bestraffas med normerade böter vilket är böter som bestäms enligt en särskild beräkningsgrund som är angiven för brottet, i fiskevårdslagen är denna knuten till antalet kilowatt i motorerna på fartyget.
En ny straffbestämmelse som straffbelägger hindrande av tillsyn och kontroll ska införas i fiskevårdslagen. Vidare utvidgas möjligheterna till beslag och förverkande något jämfört med fiskelagens reglering. De allvarligaste överträdelserna återförs till det straffrättsliga systemet. I övrigt behålls sanktionsavgiftssystemet oförändrat.
Möjligheten till återkallelse av fiskelicens knyts till om brott är begånget i den verksamhet vilken licensen avser. Det innebär att en innehavare av en fiskelicens kan få sin licens återkallad på grund av fiskebrott begånget av en anställd om brottet skett i den verksamhet som licensen avser. Dessutom ges en möjlighet att kunna dra in eller begränsa antalet dagar för fiske om fiskelicensen har återkallats eller begränsats.
Fiskevårdslagen föreslås börja gälla 1 januari 2012.
Ämnessakkunnige Mats Denninger har varit särskild utredare. Hovrättsassessorn Nina Nordengren har varit huvudsekreterare. Hon har biträtts av flera sekreterare, under det senaste året av hovrättsassessorn Sofia Tollgerdt. Dessutom har en stor expertgrupp med företrädare för department, myndigheter och organisationer deltagit i utredningsarbetet.
Kommentera