Behöver exmpert hjälp!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver exmpert hjälp!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Behöver exmpert hjälp!!

Tror min gammla haspel håller på att packa ihop Den börjar gnissla och tjuta och låter allmänt dålig så fort den blir lite ansträng om jag fiskar med drag som ger lite motstånd...

Denna haspelrulle är en cardinal 153R och tyckte inte den var nått bra köp då den har jävlats lite helta tiden och låtit och hållt på är helt omöjlig att plocka isär för smörjning vet inte hur dom har tänkt sig konstruktionen...

Jaja slut med den gammla nu vill jag ha en ny haspelrulle några förslag?? Rullen skall uppfylla.

- relativ billig max ca 700kr
    - ska vara lätt att smörja ex bara öppna en lucka och smörja delarna..
    - ska klara lite påfrestning utan att behöva låta så J*vligt alltså mjuk och fin gång!
    - ska vara lämpad för allt från regnbåge, havsöring till max kastvikt typ zalt 60-65g sen pallar inte mitt spö mer
    - gärna ge långa kastlängder
    -rymma 135m PP i dim 0.28 ungefär tror jag om inte nån har nått annat förslag.

Det är inte lite jag begär av rullen men uppfyller den det mesta av dessa och är under budgetet så lär det nog bli den...

Vill ha en rulle jag kan lite på den här gången är ingen höjdare att kom hem och testa för att sen se att det är en skitrulle tex cardinal 153r som jag har nu
    Senast ändrad av kenta_85; 2004-04-13, 15:46.
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

jadu

Jag skulle nog satsat på en Shimano FX 2000 lr 4000 billig (ca 400-600 kr) å klart den skönaste rullen som finns för dom pengarna.

lätt att smörja å bra balans och mjukhet i rullen..En helt klart Väl godkänd rulle.

5 månaders garanti är det oxå på den=) och bra med lina går det på oxå 130 m 0,25 på Fx 2000 oxh 180 m 0.30 på FX 4000
    Senast ändrad av Pike; 2004-04-13, 15:16.

Kommentera

Jag hade en Cardinal tills förra året då jag köpte en ny rulle. Jag tröttnade oxå på att rullen lät som ett tröskverk och efter 13 års tjänst fick den pension. Jag rekade lite rullar och bestämde mig för en Shimano Sahara GT som då kostade 899:-, men är billigare nu. Jag har fiskat hårt med den i ett år nu och den har fungerat perfekt. Dessutom har den Fighting drag vilket underlättar när man drillar en fisk. Den är lätt och ljudlös och har dubbelvev.
      Var e grynnan nu igen.....((Bonk))...där va den ja........

Kommentera

En shimano super X 2500 kanske vore nåt? www.sportfiskecompaniet.com har ju kanonpriser på dom, 750 spänn.
        Mvh

Kommentera

Låter bra ni är inne på samma visa som jag nämligen en shimano rulle såg idag när jag var in och köpte lite drag att dom hade shimano rullar från ca 500 och uppåt kände lite på ett par shimano FX och en sahara men såg inte till någon super X men ska nog dit igen snart och inhandla mig en ny rulle ska bara spara lite Dagens resa utan inköp av rulle, lina gick på 550kr vilket inkluderade 2 twintail jiggar model stor , 2 skallar. 2 Zam i perch, sprängd avakado färgen. 1 stor zalt papegoj färg. 1 skedrag "pike" i firetiger färg och sist men inte minst 1 stike pro i silver,grå färg.. och en låda till dragen..
          Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Vill du ha bra kastlängder kan du ju köra tunnare lina. 0,23 och 0,19 pp tar väl 15 resp. 13 kg vilket räcker gott och väl för vanligt spinnfiske.

Kommentera

Jo jag funderar lite på vilken diamter på linan jag ska ha när jag ska köra lite havsöring men samtidigt kör medelstora wobblers till gädda..

Kommentera

Jag kör Spiderwire 0,17. Den klarar 16kg vilket räcker gott för genomsnittsfisken.
                Var e grynnan nu igen.....((Bonk))...där va den ja........

Kommentera

Varför inte skita i haspelullen och lägga stålarna på jerkbaitspö och rulle?
                  Som autograf eller?

Kommentera

För själva fiskets skull behöver du sällan starkare linor än 13-15 kg. Starka linor är bra vid bottennapp eller fiske där linan belastas extra hårt, tex jerkfiske. Belastar du utrustningen med 10 kg+ knäcker du förmodligen spöt. Prova att lyfta en hink med vatten med hjälp av spöt så får du se.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                    7 svar
                    1 532 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34