Rigga betesfisken vid ismete? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rigga betesfisken vid ismete?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rigga betesfisken vid ismete?

tja hur ska man göra för att få (mörten) i mitt fall att sitta rätt vid ismete?...
    nån som vet något hyfssat ismetespö?

Tacksam för svar!! skitfiske /mvh jens

Ursprungligen postat av Jenk_12 Visa inlägg
    tja hur ska man göra för att få (mörten) i mitt fall att sitta rätt vid ismete?...
    nån som vet något hyfssat ismetespö?

Tacksam för svar!! skitfiske /mvh jens
    Du i tidigt ute

De allra flesta kör med 2st trekrokar tacklade den översta kroken under ryggfenan och den nedre fäst under bröstfenan på mörten (eller vad man väljer att fiska med)

Nu förutsätter jag att du ska fiska gädda då. Ska du fiska med liten betesfisk kan det funka med en trekrok i ryggen endast också.

Spöna jag använder är Abu Commodore 3'6" och jag tycker dom funkar utmärkt. Jag har haft ett spöbrott som jag hade i år i ett mothugg med med tanke på att spöna kostar 119 kr och man inte direkt är rädd om dom i transport osv så bryr jag mig inte om sånt.

Kommentera

Tack ! jo det var ju gädda men behöver man inte nå dyrspö som ska palla 10+ gäddan? tror du min amba record no51 funkar bra till ismete efter gädda?
      visst är man ute i tid men man vill ju bara förberädd då isen kommer :P

//mvh jens

Kommentera

Hej.

Jag kör nästan alltid med bara en (1) 3-krok som jag fäster i ryggen på betesfiske.
        Största anledningen till att jag bara har en 3-krok är risken att om inte bägge krokarna sitter i gäddan så kan den som är lös fastna i iskanten när man försöker lirka upp gäddan ur hålet.
        När jag har riktigt stor betesfisk så kör jag dock me 2st 3-krokar.

Ang. spön... jag har kört me Daiwas spön under ett par år, funkat fint.
        Köpte 5st CWC spön till ismetet förra året som jag tyckte va lite bättre känsla/mjukare.

Rullar, funkar me de mesta. Jag har Okuma Classic 30L till ismetet, lite stora men funkar kanon... billiga va dom också.

/marcus
        -------------------------------------------------------------------------------------
        >>> http://fiske.makkes.se <<<

Kommentera

Inget emot trådskaparen men fan va deppigt att prata om ismete när vi är mitt i den korta sommaren^^

Kan väl flika in med att det inte är någon direkt skillnad mot stationärt flötmete efter gädda bortsett från att flötet ä borta. Om
          du kör 1,2 eller 3 krokar spelar ingen roll så länge första sitter i ryggen. Då hänger fisken horisontellt.

Man kan ju testa att sätta krokarna annorlunda om man vill ha ett mer "skadat" beteende på fisken dock. Kanske rätt medicin då o då?

Kommentera

Ursprungligen postat av Jenk_12 Visa inlägg
            Tack ! jo det var ju gädda men behöver man inte nå dyrspö som ska palla 10+ gäddan? tror du min amba record no51 funkar bra till ismete efter gädda?
            visst är man ute i tid men man vill ju bara förberädd då isen kommer :P

//mvh jens
            Dyrt och dyrt. De flesta ismetespöna är hyffsat billiga (nu jämför jag med vanliga spön här)
            Rullen funkar utmärkt. Du kanske till och med vill köpa ett par billigare för att slippa slita på din record. (Jag kör dock en Predator så jag ska egentligen inte säga nått )

Spöna jag nämnde har jag tagit en hel del gäddor på. De flesta av dom förra året. Då landade jag en 10a och bra mkt fisk mellan 5-8kg. Jag har aldrig sett spöt som en begränsning när det gäller att landa fisk. De är rätt styva.

Det som Morti skrev ang iskanten är bra att tänka på. Jag har själv tappat mer än en fisk när ena kroken gått i iskanten. Det är mkt riskabelt. Dock fiskar jag allt som oftast med rätt stor betesfisk och då räcker tyvärr inte en krok. Ibland har jag fiskat med 3 krokar till och med, de gånger jag har gjort det har jag faktiskt föredragit att tacklat de 3 krokarna från munnen till stjärtspolen med den mittersta kroken under huden (ta bort några fjäll) på sidan på betesfisken. Detta gör att tafsen ej kommer att hänga ovanfrån betesfisken men en betesfisk i den storleken klarar sig ändå gott att hålla sig på rätt köl. Man får ha rätt lång tafs i det fallet.

Men mkt är som allt annat, man får testa och se hur det går.

Kommentera

håller med Mink! Måste ni prata om vinterfiske nu mitt i sommaren, kunde du inte vänta 3månader till?
              .
              Om du inte får det du älskar så måste du älska det du får!

För vem är alla mörtar rädda?

-Jo för gammla farbror Gädda!...

Kommentera

Ursprungligen postat av CGA.Erasmie Visa inlägg
                håller med Mink! Måste ni prata om vinterfiske nu mitt i sommaren, kunde du inte vänta 3månader till?
                jaja man måste ju vara förberädd då isen kommer ska väl investera ett spö innan det åxå men tack för alla svar och tips //mvh jens Skitfiske

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                14 951 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art