Har nu fiskat i flera år och aldrig fått en gädda på över 2kg.. Vad gör jag för fel? Har fiskat i både åar och sjöar men blir mest små gäddor på 0.5-1kg. Provat trolla med wobbler efter båt men aldrig lyckats få någon stor gädda. Har fiskat mest sommartid då det sägs att de stora gäddorna står på djupen, då är frågan hur kommer man ner med wobblern på djupet? Mvh
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Storgäddan
Collapse
X
-
För att gäddan ska bli stor krävs att den har tillgång till stor betesfisk ex braxen , lake , regnbåge .Ursprungligen postat av Vargtazz Visa inläggHar nu fiskat i flera år och aldrig fått en gädda på över 2kg.. Vad gör jag för fel? Har fiskat i både åar och sjöar men blir mest små gäddor på 0.5-1kg. Provat trolla med wobbler efter båt men aldrig lyckats få någon stor gädda. Har fiskat mest sommartid då det sägs att de stora gäddorna står på djupen, då är frågan hur kommer man ner med wobblern på djupet? Mvh
Små skogssjöar med lite mört är sällan bra för stor fisk .
Har du bara tillgång till båt så fiska gädda april- Juni - sep - dec mitt i sommarn kan du fiska abborre eller gös .
Satsa på lite dyrare beten från kända tillverkare å läs Leif Engströms fisketips
dom är gamla men principen är ju den samma .
/Fredrik
-
Jag skulle inte säga att det inte är någon idé. Men du skall kanske inte räkna med att få något stort. Finns ju gott om smågäddor inne på grunt vatten och vid vassar och så. Sedan kan du ju alltid testa att trolla med djupgående wobbler över frivattnet. Gryning och kväll är bäst att fiska nu om du vill ha gädda.Den som har mest prylar när han dör vinner
Kommentera
-
Dom där berömda pelagiska David L gäddorna finns dom överhuvudtaget??Ursprungligen postat av Vargtazz Visa inläggOkej! Kan man inte tynga ner wobblern på något vis?
Vi har trollat flera kvällar efter gös ute på frivattnet ute i mälaren vi får ju gös men inga gäddor .Nu vill vi ju inte ha gädda men allafall fans dom där borde dom ju hugga .
Tips för abborre fiska runt grynnor å nedfallna träd kör med reflex spinnare 7 å 12 gram .
Wobblern kan du blya ned med päronsänke å gummisnodd .
skitfiske
Kommentera
-
Jag brukar själv klämma fast ett blyhagel eller två (2-5g eller mer) på linstumpen som blir kvar där jag knutit på tafsen. Brukar kunna dra ner wobblern eller draget någon meter eller två extra.Ursprungligen postat av Vargtazz Visa inläggOkej! Kan man inte tynga ner wobblern på något vis?
Kommentera
-
Hej!
I min tidiga ungdom hade jag samma problem som dig, fick mest gäddor mellan 0,5-1 kg. Sommartid. Iofs ganska många, bommade nästan aldrig. Körde mest vid vassar inne i vikar iom att jag alltid fick fisk där. Hade missat vid ett tillfälle en "stor" (och sett en skaplig tas) vid samma tillfälle inne i en vik när frisk vind hade legat på flera dagar in i viken och mot vassen. Det var den första aha-upplevelsen, en registering. Lärde känna en gubbe som i samma lilla sjö som mig regelbundet tog skapliga (tyckte jag då i alla fall ;-) gäddor, nästan aldrig under 2 kg. Tvärtom ofta 3-4-5-6 kg, där jag bara fick smått. Han fiskade aldrig sommartid i vikar utan vid uddar som stack ut till djupare vatten. Första försöket jag gjorde efter hans tips, efter att tidigare ha tagit hundratals smågäddor i samma sjö nästan alla under kilot, ingen över 1,5....Var vid en udde ut mot djupare vatten, körde en flötmetad levande mört...flötet var plötsligt försvunnet.. Kände att det var något mycket större än tidigare..oj ojoj..vilken gädda!...den var 91 cm lång och vägde 4,9 kg...
Fiska djärvare, fiska i direkt anslutning till djupare och svalare vatten sommartid. Lär känna botten. Även i ganska små sjöar, typ några få hundra meter finns det ofta någon eller några 5 kgs..
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 119 visningar