Vad använder ni mott mygg? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad använder ni mott mygg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad använder ni mott mygg?

Är alergisk mot myggbett, får stora bölder som kliar hur länge som helst!

Har provat djungelolja, Mygga mfl inget som varit riktigt bra.
    her precis fått en flaska "repel 100" vilken innehåller 97% DEET (svenska myggmedel innehåller 25-30%) beställde från www.purpleturtle.co.uk

Ska bli riktigt intressant att se om den biter på svenska mygg..

har också provat antihistamin mot svullnaden och kliandet, avände Kestine
    och det har faktiskt funkat riktigt bra, men det håller inte myggen borta.....

Vad använder ni?

medel med extremt mkt DEETär riktigt bra men de är inte helt nyttiga. har sett vid 2 tillfällen folk som blivit illamående och dåsiga efter att ha använt liknande preparat med över 95 procent DEET. använd med måtta.
    tveklöst effektivast för större delen av kroppen är kläder, skaljacka med åtdragbar huva är min bästa vän i fjällen. Ansikte o händer kör jag Mygga, tidigare beckolja men anser numera att Mygga är bättre.

Kommentera

Jag kör med Vilmas Nordic summer sedan några år tillbaka. Körde med Djungel olja förut. Men efter ett besök i Norge, då jag hittade ett Norskt medel som var ett combo mellan bäck olja och djungel olja blev jag såld på det istället. Visst, det var nästan lika kladdigt som Djungel olja, och man både såg ut och luktade som en ny tjärad brygga. Men får man välja mellan pest och kolera så....

När det Norska medlet tog slut. Letade jag efter liknande medel här i Sverige och fann Vilmas.

Mindre kladdigt än den Norska varianten ska tilläggas.

Jag är också känslig för mygg bett. Får regäla bulor som kliar som fn!

Har också hört att börja ta vitamin B12 ett par veckor innan man ska till något mygg helvete tydligen har en positiv effekt på bulorna och klådan. Har inte testat dock. Det jag läste i en artikel om fiske i Alaska för ett par år sedan.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-27, 08:33.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag använder ett myggmedel som jag köpte i Thailand som är gjort på citrongräsolja, funkar kanonbra i ca 15 minuter sen får man spraya på lite igen så luktar man gott oxå.
        Tror faktiskt man kan få tag på det i Sverige om man googlar lite, det är inga kemikalier i det heller.

Kommentera

MyggA. funkar ju hur bra som helst. Jag behöver bara spraya lite på ena armen så rör dom mig inte!

Kommentera

Jag har testat en sådan här (klicka på länken) i sommar och är mycket imponerad. Bland annat kunde jag sitta i kortärmat hela natten vid ett rudapass i Ursjön, när övriga fiskare tog på tjocktröjor och kämpade förtvivlat mot myggen och knotten!

Kommentera

Mygga är på mig totalt värdelöst.

Hade en sprayflaska OFF för några år sen. Den var grym. Lätt att spraya i ansiktet utan att få på fingrarna med (vill man ju inte när man fiskar..)

En annan sak som jag kört senaste tiden är US22 (heter det så?) myggspiraler. Man tänder dom som rökelse och ska egentligen ha dom på bord eller liknande tror jag. Jag sätter dom på kepsen. Enda nackdelen med dom är att det efter ett tag kan bli jobbigt med all rök för andningen osv.

Satte 2 såna vid ingången till min bivvy en mkt myggrik kväll när jag skulle somna. Totalt myggfritt i bivvyn. Men det blev jobbigt att somna sen pga röken XD

Så dom funkar väldigt bra men som sagt det kan bli jobbigt att andas med dom. Sen kan dom slockna med. Men det märker man rätt fort eftersom myggen kommer

Kommentera

något som är jävligt bra är linement, finns sågott som var som helst och håller myggen borta hela natten. mitt tips är att ta hästlinement, lite starkare men bättre! dessutom om det är kallt på kvällen värmer linementet på rätt skönt, sen luktar det jenka också

Kommentera

Mygga har fungerat bra för mej.
                  När du har fått myggbett smörj på med hydrokortison salva som finns receptfritt på apoteket.

Kommentera

Jag beställde hem några flaskor av http://www.cabelas.com/p-0003894510198a.shtml men tyckte det bara luktade illa samt var helt värdelöst. Myggen satte sig aldrig, men dessa knott struntade i det samt att det blev röda rådnader där medlet hade vart på ett tag. Så jag la ut frågan på www.edgeforum.com och fick ett tips. Så jag beställde http://www.wittlock.se/utrustning/html/myggmedel.html och det är det bästa jag använt. Funkar nog lika bra som nordic summer och beckolja, men det luktar inget alls. Kan varmt rekommendera det.
                    Sluta snacka, ut o fiska..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 139 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen