Fiske måste nog vara en av dom få sporterna som man kan sätta ihop 2 st personer som aldrig har träffat varandra och efter redan en kort stund så e dom näst in till bästisar..det är nästan snudd på att man kan ta vilka individer som helst världen över och sätta ihop 2 st okända personer,,språk behöver man knapt använda man komuniserar ändå på nåt sett,,har ni samma uppfattning om fiske som en kompis sport ?? eller har ni andra erfarenheter ??
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fiske vänner
Collapse
X
-
Det skulle kunna vara så ja, om vi från början var ense om målet och vägen dit.
Låt säga att två för varandra helt obekanta fiskare gemensamt ska genomföra en natts fiske med målet att under detta pass ska storfisken upp. När kvällen kommer dyker den ene upp med full stridsmundering för ett effektivt ålmete, den andre sitter redan i båten och lägger sista handen vid göstrollingtacklen.
Målet var inte entydigt och vägen dit var man inte överens om i förväg. I ett sånt läge hänger det mera på personernas sociala kompetens än det luddiga fiskeintresset. Det skulle kanske kunna bli en intressant TV-såpa att följa upplösningen av detta drama.
Jag hade under många år en fiskekompis för vilken fiske var kasta eller ro efter gädda. Allt annat fiske och alla andra arter var ointressanta för honom. Ville jag ha grabben med fanns bara gäddfisket att ta till, även om jag hellre velat pröva abborre eller sutare den sommarkvällen. Och nog fasen var jag irriterad stundtals.
Men jag lärde mig läxan. Antingen fiskar jag ensam på mitt vis eller så följer jag med någon noga utvald för att lära mig något nytt eller tar med någon för att lära ut något till.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
hehehe, iåförsig så hänger väl mycket på hur man e själv, om man e egoistisk eller kan bjuda lite på sig själv,, för min egen del så brukar jag åka ner ensam till ån å fiska ,å nästan alltid så kan man snacka lite fiske me nån som man alldrig har sett där nere, oftast så slutar kvällen med att man har skaffat sig en ny fiske bekant, även om man nu inte kommer att fiska speciellt mycket tillsammans så nästa gång man träffas så känner man ju ingen varann å kan börja snacka fiske på en gång, de var lite åt det håller jag menade :-))
Kommentera
-
Håller väl med... och inte... på samma gång.
Visst kan fiske vara ett bra sätt att skaffa / träffa nya vänner men
tyvärr är det ju så att bara för att två fiskar måste de ju inte ha samma "mål" med fisket. Jag känner en "duktig" fiskare som jag helst inte fiskar med för hans mål är att ta upp så mycket man bara kan oavsett art. Förra året tog han 47 lakar på ett ställe, vem behöver 47 lakar nu för tiden? Några andra jag känner hävde upp två konsumkassar med mört under leken ett år. Tyvärr hade de ingen att ge dem till så de slängdes bort!!! Jag har svårt att vara sams med sånt folk.
Folk är idioter tills de bevisat motsatsen... även fiskare.
Kommentera
-
Re: Fiske vänner
Originally posted by Flymaster
Fiske måste nog vara en av dom få sporterna som man kan sätta ihop 2 st personer som aldrig har träffat varandra och efter redan en kort stund så e dom näst in till bästisar..det är nästan snudd på att man kan ta vilka individer som helst världen över och sätta ihop 2 st okända personer,,språk behöver man knapt använda man komuniserar ändå på nåt sett,,har ni samma uppfattning om fiske som en kompis sport ?? eller har ni andra erfarenheter ??
Kommentera
-
Jag har inga problem med att i all vänskaplighet utbyta lite erfarenheter om fiske, hundar, katter, akvarier, speedway för att ta några hobbyområden jag tror mig veta något om eller vill veta mer om. Inte heller drar jag mig för att göra mig bekant med andra med liknande intressen att umgås vänskapligt med andra helt enkelt men därifrån till vänskap är steget lite längre och fordrar lite djupare gemenskap än gemensamma upplevelser av havsöringars hugg.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Lite kul att se hur/vad vi sportfiskare tänker när vi är ute på våra trippar , man behöver ju inte vara så djup i sitt sportfiske tänkande, för mej räcker det att tex, när jag är ute och fiskar ensam och jag ser att nån annan åxå står och fiskar ensam så går jag gärna fram och "slö" snackar lite fiske, oftast där märker man ju hur presonen ifråga är,,om det finns nått att bygga på, mina egna riktiga fiskepolare har väl blitt noga utvalda med åren,, men sen har jag ju måååånga som man snackar med och ev tar nån enstaka tur med, ville bara med denna tråd jämföra lite hur det är i förhållanden till anndra sporter, typ hockey,fotboll skidor osv osv osv, imånga sporter växer horna ut bara man ser varandra, det vore ju inge kul om man kom fram till nån och personen ber dej dra åt helvete, hehe, nä vi sportfiskare är nog en ganska trevlig ras i snitt.
å skitfiske på er för imöra ska de flugfiskas gädda så de knakar i korkhandtaget,, :-)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))) )))))))
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 280 visningar
1 gilla