Förbud mot fiske med agn?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förbud mot fiske med agn?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Förbud mot fiske med agn?!

Läste idag en artikel i Dagens Nyheter om att Jordbruksverket upprepar förbudet mot fiske med levande agn. I artikeln står också att många sportfiskare inte vet om att ett förbud råder eller struntar i det. Att vi sportfiskare plågar fisk för nöjes skull har nog de flesta av oss på forumet fått kritik för (något man inte heller kan förneka, bara försöka förklara och nyansera), men trots att jag tycker mig ha hängt bra med i debatten kring djurrätten och sportfisket, har jag aldrig hört talas om något förbud mot fiske med levande agn?!

Vad är detta? En egen tolkning av djurskyddslagarna av någon enskild tjänsteman på jordbruksverket eller ett vedertaget förbud i en större krets lagkunniga (som vi sportfiskare och sportfiskemedierna mfl, i allmänhet verkar ha ett rätt anarkistiskt förhållande till i så fall)?
    Kan någon på forumet förtydliga resonemanget i artikeln och förklara vad som egentligen gäller.

//PA

Ursprungligen postat av perrap Visa inlägg
    Läste idag en artikel i Dagens Nyheter om att Jordbruksverket upprepar förbudet mot fiske med levande agn. I artikeln står också att många sportfiskare inte vet om att ett förbud råder eller struntar i det. Att vi sportfiskare plågar fisk för nöjes skull har nog de flesta av oss på forumet fått kritik för (något man inte heller kan förneka, bara försöka förklara och nyansera), men trots att jag tycker mig ha hängt bra med i debatten kring djurrätten och sportfisket, har jag aldrig hört talas om något förbud mot fiske med levande agn?!

Vad är detta? En egen tolkning av djurskyddslagarna av någon enskild tjänsteman på jordbruksverket eller ett vedertaget förbud i en större krets lagkunniga (som vi sportfiskare och sportfiskemedierna mfl, i allmänhet verkar ha ett rätt anarkistiskt förhållande till i så fall)?
    Kan någon på forumet förtydliga resonemanget i artikeln och förklara vad som egentligen gäller.

//PA
    Skulle också vilja få det svart på vitt, har följt en del trådar på ämnet och inte riktigt blivit nå klokare, men det är mycket möjligt att det helt enkelt inte är svart på vitt, detta nya uttalandet från jbv verkar intressant dock (tycker personligen att fiske med levande agn inte är försvarbart på något vis från den "sportfiskesynvinkeln" jag har, men vi har alla olika vis att se på saker såklart)
    sigpic
    www.fkpgear.com
    Fiskkonservator.se
    Blogg fiskkonservator-lubbe.sportfiskeforum.se

Kommentera

Skall inte det vara tillåtet som har brukats i evinnerliga tider? Får det fortsätta så här så får vi snart inte smälla ihjäl mygg heller!
      Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Tycker mig komma ihåg att jag läst till och med på Länsstyrelsens hemsida när de pratat om att man inte får flytta levande betesfisk mellan olika vattendrag.

Om det nu uttrycks på det viset så vore det konstigt ifall det fanns en lag mot att använda dem.
        Kommer dock inte ihåg vart jag läst det så ta mig inte på mina ord.

Det är i alla fall EN lag som jag inte följer i så fall, och kommer förmodligen aldrig göra det heller.
        Lagar är skapade av människor, och människan tänker inte alltid rätt

Gå på vad du tycker är moraliskt fel istället så länge det inte är en lag som skyddar människor från att skadas

Kommentera

kan hålla med tintin att se på det moraliska i första hand. Och på detta forum har jag fått "lära" mig att en sund sportfiskare utövar C&R och gör man det så kan man ju inte samtidigt förespråka levande bete. För levande betesfisk behandlas ju tvärt emot vad C&R står för.
          Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
          Nu även blog på gylta.blogspot.com
          Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Använd deastbait om ni tycker det "känns fel" att använda levande betesfisk. Deadbait funkar oftast väldigt bra det med
            Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Verkar rätt luddigt hurvida det är förbjudet eller inte. Var rätt nyfiken på hur lagen säger och ringde tidigare idag upp Jordbruksverket för att reda ut hur det står till i frågan. Kvinnan jag pratade med kunde faktiskt inte på rak arm säga hurvida det är förbjudet eller inte. Hon menar att fångar du tex. din mört och har den så att säga i fångenskap innan du anglar med den så är det förbjudet, det går då under någon lag som säger att du inte får ha vilda djur i fångenskap. Om jag däremot metar upp min mört och sätter den direkt på kroken som betesfisk så kunde hon inte svara på frågan. Hon lovade dock att ta reda på saken och ringa upp efter lunch med svar...

Återkommer efter att hon, förhoppningsvis, ringt upp!

Kommentera

håller med "hobbyfiske.se" kommentar. med alla c&r fanatiker här i forumet borde inte livebait utövas så mycket. men kanske de inte har tänkt igenom detta riktigt?

Kommentera

Enligt Jorbruksverkets talesman i gårdagens DN så är det förbjudet att fiska med levande agn, detta är dock enbart denna persons tolkning av "lagen". Eftersom krokar "opereras" i betesfisken så ska/kan detta betraktas som djurplågeri och därmed vara förbjudet. Därtill kan läggas att det är förbjudet att ha vilda djur i fångenskap, som tex. förvaring av levande betesfisk innan fisket.
                  Dock finns ingen lag som rakt ut säger att det är förbjudet att fiska med levande agn. Korrekt svar kan alltså endast ges vid prövning av domstol.

Ungefär såhär löd kvinnan från Jordbruksverkets svar när jag alldeles nyligen pratade med henne...

Kommentera

Förbjudet (om det är samma gamla om igen..) gäller förvaring av betesfisk som husdjur och sen fiska med dom som agn levande. Eftersom en fisk hållen i fångenskap räknas som husdjur.

Dessutom finns inte prejudikat. Dvs det har aldrig prövats i domstol.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 021 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art