Läste idag en artikel i Dagens Nyheter om att Jordbruksverket upprepar förbudet mot fiske med levande agn. I artikeln står också att många sportfiskare inte vet om att ett förbud råder eller struntar i det. Att vi sportfiskare plågar fisk för nöjes skull har nog de flesta av oss på forumet fått kritik för (något man inte heller kan förneka, bara försöka förklara och nyansera), men trots att jag tycker mig ha hängt bra med i debatten kring djurrätten och sportfisket, har jag aldrig hört talas om något förbud mot fiske med levande agn?!
Vad är detta? En egen tolkning av djurskyddslagarna av någon enskild tjänsteman på jordbruksverket eller ett vedertaget förbud i en större krets lagkunniga (som vi sportfiskare och sportfiskemedierna mfl, i allmänhet verkar ha ett rätt anarkistiskt förhållande till i så fall)?
Kan någon på forumet förtydliga resonemanget i artikeln och förklara vad som egentligen gäller.
//PA
Vad är detta? En egen tolkning av djurskyddslagarna av någon enskild tjänsteman på jordbruksverket eller ett vedertaget förbud i en större krets lagkunniga (som vi sportfiskare och sportfiskemedierna mfl, i allmänhet verkar ha ett rätt anarkistiskt förhållande till i så fall)?
Kan någon på forumet förtydliga resonemanget i artikeln och förklara vad som egentligen gäller.
//PA
Kommentera