Förbud mot fiske med agn?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förbud mot fiske med agn?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Helt ärligt, att säga att man inte kan praktisera C&R för att man använder betesfisk är ren idioti!

Man kör ju knappast C&R för att vara skonsamt mot själva fisken, utan för att inte förstöra fina bestånd av vissa fiskar. Och jo, olika fiskar har olika värde. Löja och mindre mört är för mig inte värda mycket, ungefär som en spindel eller ett bi!

Mete med levande agn är inte konstigt i mina ögon. Det är bara hymla med att det är djurplågeri i en värd som denna. Alla som överhuvudtaget äter fisk, fågel och kött skall inte komma och snacka om djurplågeri eller ej. För mig finns det inget skonsammare sätt att fånga en middagsfisk på än på spöfiske, snabb kamp och snabb avlivning. Hmmm, hur dör den fisk ni köper i fiskdisken tror ni.

Ok, när det står tydligt i någon lag att det är olagligt med fiske med levande agn lägger jag av, men fram tills dess tänker jag inte ens ha dåligt samvete för det fisket!

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
      Helt ärligt, att säga att man inte kan praktisera C&R för att man använder betesfisk är ren idioti!

Man kör ju knappast C&R för att vara skonsamt mot själva fisken, utan för att inte förstöra fina bestånd av vissa fiskar. Och jo, olika fiskar har olika värde. Löja och mindre mört är för mig inte värda mycket, ungefär som en spindel eller ett bi!

Mete med levande agn är inte konstigt i mina ögon. Det är bara hymla med att det är djurplågeri i en värd som denna. Alla som överhuvudtaget äter fisk, fågel och kött skall inte komma och snacka om djurplågeri eller ej. För mig finns det inget skonsammare sätt att fånga en middagsfisk på än på spöfiske, snabb kamp och snabb avlivning. Hmmm, hur dör den fisk ni köper i fiskdisken tror ni.

Ok, när det står tydligt i någon lag att det är olagligt med fiske med levande agn lägger jag av, men fram tills dess tänker jag inte ens ha dåligt samvete för det fisket!

Håller med dig.......

/marcus
      -------------------------------------------------------------------------------------
      >>> http://fiske.makkes.se <<<

Kommentera

Det är väl förmodligen så, att dom har inte mycket att göra på jordbruksverket,och måste därför hitta på något för att synas att dom gör någonting,och folk som inte är insatta i sportfiske,kan det bli hur tokigt som helst när deras "kloka huvuden"börjar arbeta
        Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
          Man kör ju knappast C&R för att vara skonsamt mot själva fisken, utan för att inte förstöra fina bestånd av vissa fiskar. Och jo, olika fiskar har olika värde. Löja och mindre mört är för mig inte värda mycket, ungefär som en spindel eller ett bi!!
          Intressant vinkling att det har att göra med vad man själv anser om arten. Det innebär att jag inte skulle behöva bry mig det minsta när jag fiskar efter insjöfisk. För det enda värde dom har för mig är att jag tagit en art till det året, jag bryr mig ju inte om storleken. För fisket som är värt något för mig är ju saltvattensfisket.

Då kan man ju lika gärna agna med små gäddor för alla vet ju att större gädda tar mindre gädda speciellt om den uppför sig som skadad.

Skall man tro på detta forum så har C&R allt att göra med hur man hanterar fisken inte vad det är för fisk. Jag har blivit påhoppad för en liten stensnultra på berget och den är ju att räkna som havets ogräs, och borde vara helt utan värde då vi inte ens agnar med den.
          Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
          Nu även blog på gylta.blogspot.com
          Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Ursprungligen postat av hobbyfiske.se Visa inlägg
            Intressant vinkling att det har att göra med vad man själv anser om arten. Det innebär att jag inte skulle behöva bry mig det minsta när jag fiskar efter insjöfisk. För det enda värde dom har för mig är att jag tagit en art till det året, jag bryr mig ju inte om storleken. För fisket som är värt något för mig är ju saltvattensfisket.

Ja det kan man göra. Om man inte tänker längre än näsan räcker

Då kan man ju lika gärna agna med små gäddor för alla vet ju att större gädda tar mindre gädda speciellt om den uppför sig som skadad.

Det gör en del med

Skall man tro på detta forum så har C&R allt att göra med hur man hanterar fisken inte vad det är för fisk. Jag har blivit påhoppad för en liten stensnultra på berget och den är ju att räkna som havets ogräs, och borde vara helt utan värde då vi inte ens agnar med den.

ska man släppa tillbaka en fisk gäller respekt mot fisken som ska försöka överleva när den återutsätts, om man inte gör det på ett skonsamt sätt saknas betydelse för om man släpper tillbaka fisken eller inte
            Ovan.

PS. Skräll för övrigt att du gör ännu ett inlägg där folk ska tycka synd om dig för att du känner dig påhoppad

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
              Skall inte det vara tillåtet som har brukats i evinnerliga tider? Får det fortsätta så här så får vi snart inte smälla ihjäl mygg heller!
              Även om jag håller med i sak så tycker jag att detta är det sämsta argumentet som någonsin kan användas.
              Man skulle kunna försvara det mesta genom att säga att "det har man gjort i alla tider" t.ex. gäddsax, slaveri, våldtäckt mm. Bara för att folk gjort något länge behöver det inte betyda att det är rätt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                PS. Skräll för övrigt att du gör ännu ett inlägg där folk ska tycka synd om dig för att du känner dig påhoppad
                Patetisk kommentar har inget med saken att göra som vanligt, om du läst inlägget så hade du insett att det mer handlade om hur man ser på olika saker och vem har rätt. Du borde kanske tycka synd om dig själv då du sällan har svar på frågorna utan mer ger kommentarer hur personer svarat.

Betyder C&R att man skall fånga och släppa allt utom det man tar till föda, då kan man inte använda levande byte utan att köra dubbelmoral.

Eller betyder C&R endast att arter som anses ha betydelse skall innefattas ja då har ju alla fel som klagar på hantering av små skräpfiskar.

På det sätt som C&R presenterats på detta forum så kan man bara dra en slutsats gör vad man tycker är bäst själv för här blir det inte många vettiga svar i frågan alla svar får en motsägelse av nästa.

Tyvärr är det ju så här på detta också att lägger man upp en bild på fisk som ligger på tex cement får man massor med påhopp direkt, men ingen tar reda på om fisken lever eller är död den kanske blev middag och en död fisk på cemt lär ju inte lida.

Men jag tycker det är fel att använda levande bete av många orsaker.
                Vi kan ju vända på det och se hur många här som fiskar med levande bete som tycker ted är ok att använda en bunden katt som lockbete för att fånga räv.
                Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
                Nu även blog på gylta.blogspot.com
                Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Ursprungligen postat av hobbyfiske.se Visa inlägg
                  .
                  Vi kan ju vända på det och se hur många här som fiskar med levande bete som tycker ted är ok att använda en bunden katt som lockbete för att fånga räv.
                  Ska man vara så konsekvent så kan man ju som människa inte ens röra sig längre eftersom man kan råka döda mikroorganismer. Alla är ju lika mycket värda.
                  [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Personligen så är jag både för och imot detta. Menar, så klart att det är plågeri mot betes fisken man agnar på för att meta gädda. Är väl kanske inte det snällaste sättet att fiska på.
                    Men det är ju samma sak med te.x mask. Vissa säger att alla är lika värda men
                    sen är det ju så att vissa djur finns det fler av en andra. Te.x mörtar är ju ganska så svårt att fiska ut då dom förökar sig väldigt bra och finns i mängder medans en annan art har det svårare.

Det ända man kan säga med säkerhet är ju att det är djurplågeri att fiska med levande agn. Sen är det väl upp till var och än hur man ser på detta.
                    Jag tror också att te.x en mört inte känner av smärta och tänker så mycket, det en art av många i livets balans system som håller det i shack.

Växter är ju levande och är ganska säker på att ingen tror dom känner nån smärta då man hackar och skär i dom. Tror inte en te.x mört skulle va så annorlunda utan att dom är "designade" som en levande art som är till för föda för andra arter samt hålla vattnet rent ungefär som masker och annat i jorden.
                    Detta kan man väl diskutera i oändligheter.

Personligen tycker jag det viktigaste är att man tar hand om naturen och dess balans. Te.x stora gäddor är ju viktigt att ta hand om och släppa tillbaka för att hålla systemet i balans då det kanske inte finns så många. Sen om man tar upp en 1.5kg's nån gång i bland till mat så skadar ju inte då någonting.
                    Det är C&R för mig, ta hand om naturen och dess balans helt enkelt och inte ta livet av någon fisk utan anledning.

Kommentera

Jag är på ungefär samma linje som skogstrollet. Men för egen del blir det inte nåt fiske med betesfisk sommartid eftersom jag tycker det är så bökigt att få tar i och slabbigt att hantera. Men vintertid måste man krypa till korset och meta för det är helt enkelt för svårt att sitta och vertikalfiska gädda i ett borrhål.

För mig betyder C&R att jag inte tar hem mer fisk än vad min familj äter upp. Det är helt enkelt respektlöst mot fisken att släpa hem 15 gösar och skänka bort till folk som inte ens ids att fiska upp dem själva. Dessutom sabbar man ju ett bra fiskevatten om alla ska släpa hem varenda fisk.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 209 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art