Finns det vatten med ädelfisk som inte är P&T? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Finns det vatten med ädelfisk som inte är P&T?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Finns det vatten med ädelfisk som inte är P&T?

Vad jag förstått så är ett P&T vatten ett vatten med ädelfisk där man betalar dyra dagskort. Finns det sjöar med ädelfisk som inte är P&T utan vanligt fiskekort?
    Sägs ju att det ofta går grov gädda i vatten med ädelfisk. Men man vill ju inte betala för dyrt ädelfiske och sen fiska gädda...

Jag vill köpa ett Loop Classic Spey men jag skall bara meta med det, får jag det billigare då? Du får betala för fisket i sjön som är. Är det ädelfisk och folk vill betala kortpriset så är det därefter.
    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Nu var min fråga om det finns sjöar med ädelfisk fast där det säljs vanligt naturfiskekort?

Kommentera

Kanske nånstans
        Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Tjenare, jag är tyvärr inte 100% insatt i ämnet men tror dock att du får leta förgäves efter ett sånt vatten. Av den erfarenhet jag har så är ädelfiske ett "finare" ord för P&T fiske.
          För med ädelfiske antar jag att du menar regnbåge och dom lever inte vilt i våra vatten förutom i nån enstaka älv i södra Sverige (har jag rätt?). Det betyder ju i sin tur att all ädelfisk är odlad och isläppt i form av P&T som sagt.

Är som sagt inte 100% säker men detta är vad jag tror. Säkerligen kommer någon att ge dig ett exaktare svar imorn.

Kommentera

Hej på er och trevlig sommar
            Definition ädelfisk hittar du här http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84delfisk
            Jag anser att den ädlaste fisken är Rödingen och bäckforellen (öringen).
            Och dom finns ju lite överallt både här och på kontinenten.
            Hoppas du hittar något vatten,prata med lantbrukare om dom har något vattendrag som mynnar ut i havet på sina ägor.Behöver inte vara stort, en liten bäck räcker.
            Leta rätt på en grus/sten botten.Nu till hösten sätter du dig och i akta ,kolla ph't innan,inte under 5,5 helst runt 6-6,5 i ph .
            Lycka till.
            Hälsar
            Anton 53
            http://www.spoonfly-skedfluga.eu/

Kommentera

vatten med naturligt ädelfisk bestånd

På frågan om det finns sjöar med ädelfisk (harr, öring, röding, sik) som inte är P&T så är svaret JA, det finns många sjöar, vattensystem som har ett naturligt bestånd av detta.
              [FONT="Arial Black"]Gone fishing[/FONT]

Kommentera

Jag vet inte om jag förstår frågan riktigt. Men jag läser den som att du undrar om det finns vilda salmonider i sverige? Isåfall ja. Nästan överallt. Kan inte vattnena i dina trakter.

Annars har du ju sveriges största P&Tvatten utanför dörren ;D

Men det ville du ju inte ha XD

Kommentera

Ursprungligen postat av skogspekka Visa inlägg
                  På frågan om det finns sjöar med ädelfisk (harr, öring, röding, sik) som inte är P&T så är svaret JA, det finns många sjöar, vattensystem som har ett naturligt bestånd av detta.
                  Jepp, finns många såna vatten, fast storleken brukar vara mindre än i P&T sjöar.
                  I t.ex Vättern finns det harr och röding och man behöver inget fiskekort där.
                  How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Instämmer i att det finns många vatten som har naturliga bestånd av ädelfisk men de är inte lika fördelade över landet. Ju längre söderut du kommer destu mindre andel vatten med naturlig ädelfiskstam. Därför är det nog inte så lätt att hitta en sjö med ädelfisk samt stor gädda som ingen annan har upptäckt och lagt beslag på (FVO e dyl).
                    Att alla pölar med inplanterad ädelfisk skulle vara dyra att fiska i behöver inte vara sant heller. Kolla om det inte finns nån i närheten som har en egen utsättningssjö och be om lov att få fiska bara gädda. De kanske rent av blir glada om det tas bort en del gäddor.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 014 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art