Jenk; En cradle skulle jag kunna vara intresserad av, den passade bra i mitt spöfack i båten. F.ö kan du väl säga till en stund innan du kommer till Sverige nästa gång, så jag hinner att passa på och köpa lite Salvekvick-aktier...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lippgripp vara eller inte vara?
Collapse
X
-
m@
En liten fundering kring lipgripen jag har är ju att den behöver ett visst tryck för att kunna låsa sitt grepp ordentligt i läppen på gäddan. Befinner sig den då kvar i vattnet när man greppar fisken så kan det ju knappast vara mkt som låser greppet, eller har jag fel? Alltså är man tvungen att hålla gäddan något i vertikalt läge för att lipgripen ska fungera som den är tänkt, annars riskerar man ju att det slinter en del i käften på fisken... hade en lipgrip ett tag men den pajjade rätt fort (plastjunk...). Gällocksgreppet känns stabilare för egen del, är man bara mjuk och försiktig så går det otroligt smidigt att landa fisken för hand. En andra hand på tafsen/linan underlättar då man snabbt registrerar fiskens nyckfullhet.
Kommentera
-
Vid ismete/angling tycker jag Lip-Grip är outstanding. Har en filmsnutt i videokameran där vi krokar av och släpper tillbaka en gädda mycket snabbt utan att knappt ta upp den ur hålet. Ska lägga upp den vid tillfälle ... (till sommaren)C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
Vad som händer när man lyfter en tyngre fisk (növändigtvis inte gädda) vertikalt är att man sliter sönder ligamenten. Det får till följd att fisken inte kan använda de muskler som behövs för att fånga/svälja sitt bete. Detta innebär att den svälter ihjäl. Förstår dom som inte har sett tex gälgreppet live eller är helt novis. När jag får mindre gäddor så försöker jag lyfta dom med hjälp av nackgrepp. Lite större gäddor använder jag gälgreppet. Detta är som ni ser på bilden ovan riskabelt men samtidigt så tycker iallafal jag det är värt ett försök. Sitter bete dumt i munnen på fisken så har jag all förståelse för lippgrip men lyft ALDRIG fisken vertikalt! Håll fisken i vattnet tills den har lungnat ner sig och lyft i med en hand under buken. Sedan kommer nästa fas, avkrokning. Behövs inte så mycket för att inte skada fisken. ett blött slitet liggunderlag tex. HAr man en båt med lite lägre fribord typ plasteka, linder så är faktiskt cradle det som är det bästa alternativet. Som det är nu i Sverige så är det svårt att få tag i men den kommer nog att säljas mer och mer när lippgrip debatten tar fart.
Det kommer generationer efter oss och att vara oaktsam med den fisken som finns kvar är i min mening korkat.
*Ursäkta stavningen*
Kommentera
-
Jag tycker att en knutlös teleskopisk och ihopfällbar håv är det bästa alternativet för större pjäser. Är det mindre vettar man skall dra upp så funkar nackgreppet bra så länge man inte skadar gälarna eller krokar sig själv. Infektionsrisken finns ju alltid vid blödningar både för firren och sig själv. Jag har en liten ihopfällbar huggkrok i lådan, men den är bara för nödfall och i de få fall när jag behåller en firre.Var e grynnan nu igen.....((Bonk))...där va den ja........
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 011 visningar
1 gilla
|