Min stora karphåv är bäst
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lippgripp vara eller inte vara?
Collapse
X
-
Så det finns fler high chaparall!
tycker absolut om dom där....ser inte skonsamt ut för fisken, sen om man ska använda dom så borde man iaf stödja fisken under buken. speciellt innan lekenJag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av RasmusMan är väl inte kärring. Skämt o sido så händer det alldrig så länge man är säker på vad man gör och är bestämd. Dessutom ser man på ett ungefär vart krokarna sitter, så då är det bara att undvika att sticka sig på dem. Så jag ser inte riktigt vitsen med lipgrip
Kärring eller inte har inte så mycket med saken att göra tycker jag. Jag kan försäkra dig om att jag alltid försöker vara säker på vad jag gör.... Att se var krokarna befinner sig "ungefär" räcker inte för mig. Har fått en krok igenom fingret en gång och även om smärtan faktist inte är det värsta så avbryter jag inte gärna en fisketur bara för att plocka ut en jerk på akuten. Har man dessutom stått med en femkilosfisk sprattlandes i näven så funderar man nog extra på hur man ska landa fiskar i fortsättningen. Nu är jag iofs inte "kärring" men om jag hade varit det så kanske jag hade tålt den smärtan lite bättre...det sägs att det är dom som sätter våra barn till världen och det ser ju ut att göra rätt ont. Jag använder Lipgripp...och försöker göra det på det sättet som KG? beskriver fast utan gälgrepp..
*sjunger* ta ta ta ta ta ta braaaa med lipgripp ta ta ta ta ta ta......LaSsE
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Hundersmarckmänniskan fick händer gör att ta gälgrepp o veva in fisk säger. varför köpa lipgrip när man kan köpa ett drag istället för en lipgrip
Som svar på din fråga...snål kanske? Eller så tycker man att gälgrepp är ett bättre sätt. Det accepterar jag. Men jag trycker inte in tassarna i alla fall...LaSsE
Kommentera
-
vad skulle det kosta att ta hem en cradle?
Ursprungligen postat av seekerVad som händer när man lyfter en tyngre fisk (növändigtvis inte gädda) vertikalt är att man sliter sönder ligamenten. Det får till följd att fisken inte kan använda de muskler som behövs för att fånga/svälja sitt bete. Detta innebär att den svälter ihjäl. Förstår dom som inte har sett tex gälgreppet live eller är helt novis. När jag får mindre gäddor så försöker jag lyfta dom med hjälp av nackgrepp. Lite större gäddor använder jag gälgreppet. Detta är som ni ser på bilden ovan riskabelt men samtidigt så tycker iallafal jag det är värt ett försök. Sitter bete dumt i munnen på fisken så har jag all förståelse för lippgrip men lyft ALDRIG fisken vertikalt! Håll fisken i vattnet tills den har lungnat ner sig och lyft i med en hand under buken. Sedan kommer nästa fas, avkrokning. Behövs inte så mycket för att inte skada fisken. ett blött slitet liggunderlag tex. HAr man en båt med lite lägre fribord typ plasteka, linder så är faktiskt cradle det som är det bästa alternativet. Som det är nu i Sverige så är det svårt att få tag i men den kommer nog att säljas mer och mer när lippgrip debatten tar fart.
Det kommer generationer efter oss och att vara oaktsam med den fisken som finns kvar är i min mening korkat.
*Ursäkta stavningen*achilles
Brokeback Fishing Team
http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/
--------------------------------------------------
\m/
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-02-15, 12:55 -
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 181 visningar
1 gilla
|