Doftspray och powerbait kontra "hederligt" agn - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Doftspray och powerbait kontra "hederligt" agn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag är inne på samma spår som TattooedAlot...

Tycker att doftspray och powerbaits har en funktion.
    En sjö med väldigt mycket inplanterad fisk funkar powerbaits ypperligt! Troligen så påminner powerbaits om deras "vanliga" föda sen små yngel.

Doftspray har jag sett ge effekt vid ett längre fiske på samma ställe. Dvs man använd sprayen på samma ställe under 2-3 dagar. DÅ har det verkligen gett effekt

En fisk kan känna dofter ner till ett par enstaka molekyler så doftspray lockar fisk... man måste bara tro på att det funkar.

Att bara använda ett powerbit på en krok har jag svårt att se ge speciellt mycket, förutom jiggarna som powerbait har tillverkat. Dom är riktigt giftig på abbisar.

Fisk vill ha proteiner, en mask består av väldigt mycket proteiner. Så kan vara därför dom är så jäkla effektiva.

Men det är jäkligt svårt att slå dom hederliga naturliga födorna som finns. Med undantag från inplantat sjöar...
    Senast ändrad av Gimlan; 2010-07-08, 19:15.
    Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Har testat olika doftmedel,b.l.a bloodworm till pimpelfiske,suveränt bra,zander Xgel bra,Zander shock bite suveränt bra på Gös & abborre,fått väldigt mycket gädda också,jag tror det beror på doftmedlet,om jag jämför med resultatet mot några år bakåt i tiden,detta gäller jiggfiske, har inte testat doftmedel på Wobblers då jag tror det försvinner ganska snabbt.
      Senast ändrad av LazziLax; 2010-07-08, 19:51.
      Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gimlan Visa inlägg
        Jag är inne på samma spår som TattooedAlot...

Tycker att doftspray och powerbaits har en funktion.
        En sjö med väldigt mycket inplanterad fisk funkar powerbaits ypperligt! Troligen så påminner powerbaits om deras "vanliga" föda sen små yngel.

Doftspray har jag sett ge effekt vid ett längre fiske på samma ställe. Dvs man använd sprayen på samma ställe under 2-3 dagar. DÅ har det verkligen gett effekt

En fisk kan känna dofter ner till ett par enstaka molekyler så doftspray lockar fisk... man måste bara tro på att det funkar.

Att bara använda ett powerbit på en krok har jag svårt att se ge speciellt mycket, förutom jiggarna som powerbait har tillverkat. Dom är riktigt giftig på abbisar.

Fisk vill ha proteiner, en mask består av väldigt mycket proteiner. Så kan vara därför dom är så jäkla effektiva.

Men det är jäkligt svårt att slå dom hederliga naturliga födorna som finns. Med undantag från inplantat sjöar...

Enligt fiskeaffären där jag handlar så är powerbaits enbart till för fisk som är inplanterad. Och precis som du säger så är det liknande doft/smak som det dom är uppfödda på. Inte speciellt konstigt om man då inte får abborre, gädda m.m

Kommentera

Man får nog sära lite på

Sprayer: (Booster, Jiggsprayer mm)

Artificiella beten: (typ Gulp-mask osv)

Kollar man längre ner i europa är det vanligt att duktiga jiggfiskare använder sig av doftmedel. Varför dom gör det kan man ju fråga sig men min uppfattning är att dom inte skulle sysslat med det om det inte fanns en anledning.

En statiskt fiskad fejkmask tror inte jag fiskar bättre än en levande mask.
          Men en boostad jigg tror jag mkt väl kan slå ut en standardjigg vid visst tillfälle.

Dock har ju fejkmask osv andra fördelar som inte vanlig mask har. För svenssonkonsumenter tex är det lätt för dom att gå in i en fiske butik och köpa en burk fejkmask. Sen behöver dom aldrig tänka på att det blir gammalt eller liknande. Deras småbarn som kanske tycker mask är äckligt behöver inte heller dom bli äcklade eftersom det bara är fejkmask.

Sen har jag faktiskt hört folk som fiskat med fejkmask i strömmande vatten och haft bra fiske på dom. (jag gissar att strömmens rörelse på masken har en stor del i detta)

Jag har själv använt fejk-bloodworms och fått helt ok med fisk på dom under mörtfiske (dock ingen stor men det fick jag inte på annat heller :P )

Ska man fiska betesfisk funkar det ju ypperligt att använda fejkmaggots om man inte vill beta om ofta och fisken hugger bra.

ett annat bete som väl (?) varit väldigt poppis ett tag bland Trollare är väl Gulp!-löja.

Så som sagt visst finns det doftbeten som har sin plats.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 038 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art
          av .art