Doftspray och powerbait kontra "hederligt" agn - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Doftspray och powerbait kontra "hederligt" agn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Doftspray och powerbait kontra "hederligt" agn

Doftspray fungerar det eller är det bara ett jippo?
    Nån som testat och kör med diverse doftsprayer och liknande som kan upplysa om det fungerar, om det är bra eller bara en ny inkomstkälla för handeln?

Är så gammaldags att jag först såg det för ett par dagar sen. Det första som slog mig var att det måste vara ett jippo för att kunna vrida ur os konsumenter ett par blodsdroppar till. Känns också som att doften måste försvinnna rätt omgående även om det nu fungerar?

Powerbait vs mask
    Hur tycker ni som fiskar med powerbait typ Gulp att det är i jämförelse med att fiska med vanlig mask?

Jag bottenmetar en hel del i strömmande vatten och har alltid kört på vanlig hederlig mask, men är det bara jag som är för stenålders och inte hänger med i utvecklingen?
    [FONT="Arial Black"]Gone fishing[/FONT]

Först och främst vill jag först göra klart att jag metar/spinner ganska blygsamt, men när jag gör det har jag vid ett flertal tilfällen testat både doft spray och powerbait.

I båda fallen är jag villig att skriva på ditt påstående...
    "Det första som slog mig var att det måste vara ett jippo för att kunna vrida ur os konsumenter ett par blodsdroppar till"

Kan definitivt inte säga att det direkt kastade omkull mig av lycka.
    Spar dina surt förvärvade slantar å kör på mask eller räka imo

//magnus

Kommentera

Fler som har erfarenheter att dela med sig av?

Kommentera

Köpte för längesen en burk med powerbait mask. Den luktade ve och fasa vilket iofs verkade lovande. Sen testade jag och brorsan en kväll, jag körde med mask och han med powerbaitmasken. På 1h hade jag tagit runt 20 aborrar och han 1, vi satt på samma ställe. Så tror inte jag kmr prova igen.

Kommentera

håller helt klart med G1zm0. powerbait masken var inget vidare. bottenmetade brax en kväll med powerbait och jag fick inte ett napp!!

Kommentera

Personligen tycker jag såhär;

Powerbait deg/kulor/whatever funkar säker lika bra eller bättre än naturliga agn för regnbåge, beroende på om det finns småfisk i sjön som vill käka av mask och räka för en.. Så mycket annan fisk lär det inte bli på det, och finns möjligheterna är jag övertygad om att naturligt agn slår powerbait om båda går att fiska med samma förutsättningar..

Sprayer/dipper/boosters har absolut en plats inom (specimen)metet, men det är väl lite att ta i och spraya ner sina drag med "Pikecatcher XXL Ultra Boost Spray" och tro att det gör underverk..
            Vad gäller fejkmask/majs/bröd/whatever och liknande så väljer jag alla dagar i veckan en produkt som inte luktar något och kör det som det är på "en bädd av mäsk" eller smaksätter dom själv..

Kan jag välja, så väljer jag en klase hederlig daggmask på kroken, men det är inte alltid man kan välja, så man får ta till andra metoder..

Låter nånting för bra för att vara sant så är det det..

Kommentera

Ursprungligen postat av G1zm0 Visa inlägg
              Köpte för längesen en burk med powerbait mask. Den luktade ve och fasa vilket iofs verkade lovande. Sen testade jag och brorsan en kväll, jag körde med mask och han med powerbaitmasken. På 1h hade jag tagit runt 20 aborrar och han 1, vi satt på samma ställe. Så tror inte jag kmr prova igen.
              Har provat en burk med dessa maskar med, och kan säga att det inte har givit mig något alls. Så jag instämmer nog med dig att det är bättre med vanlig mask även provat dessa på pimpelkroken lite moddat utan resultat.

Kommentera

Jag har själv testat med gulp maskimitation en gång för nått år sen. Jag gick och forsmetade och varvade mask med imitationen och kom till slutsatsen att hederlig mask fungerade långt bättre. Ska dock erkänna att testet endast utfördes vid några enstaka tillfällen, men masken var överlägsen och varje gång jag hade imitation på var det minst sagt glest mellan huggen.

Utvecklingen går säkert fram där också, så dagen imitationer är väl kanske bättre, men tillsvidare är det inget som kommit fram som gör att jag skulle byta ut lövmasken detta året heller

Kommentera

Var i dag ute och vertikalade lite och gösen ville inte ta i ordentligt utan bara "buffade" till jiggen en gång sen blev inget mer.Till saken hör att jag utrustat (impulsköpt) på mig några olika sorter så kallade saliggörande doftmedel, men aldrig riktigt varken trott på eller märkt skillnad vid användandet så oftast får de stå orörda.I dag provades i ren desperation dessa medel...och jag blev klart överbevisad,ibland fungerar det faktiskt.En klar tendens kunde märkas att dom
                  tog jiggen klart distinktare när medel var på än utan medel.Tillfällighet? kanske
                  men det händevid för många tillfällen i dag för att jag inte skall börja använda medlen lite oftare.Fortfarande är jag dock fullt övertygad om att naturligt bete
                  är överlägset bättre än dessa doftmedel....eller...kanske har jag fel där med?
                  Utslaget i dag gör i alla fall att man skall fundera både en och två ggr innan man dömer ut något helt och hållet som bara humbug...
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

jag har prövat att ha trigger X på tub på mina wobbler när jag har fiskar gös och lax. Jag har fått fisk på det men jag vet inte om det berodde på doftmedlet. Det är faktiskt nästan omöjligt att avgöra om det var pga dofterna som det högg eller om det skulle ha huggit ändå.
                    [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 029 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art