Frågor om abborrfiske och mete! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor om abborrfiske och mete!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Frågor om abborrfiske och mete!

Halloj alla fiskenördar

Jag var och metade för några dagar sedan, det var brax jag försökte få. Jag metade med ett vanlig kastspö kanske inte det bästa men det fick duga, jag metade med majs (hann inte gräva mask). Jag hade majsen någon meter under ytan och jag såg braxar överallt i vattnet vissa av dom krockade med flötet men dom ville inte hugga.

Frågor:

-Vad skulle jag gjort för att få dom att nappa ?
    -Vilken storlek på krok ska man ha till brax mete ?
    -Vad ska man ha för flöte?
    -Funkar det med ett kastspö på 7" 5-18g eller ska man ha ett vanligt metspö?
    -Vilket bete är bäst till brax?
    -Vilka ställen är det bäst att fiska brax på?

Övriga tips till brax mete är väldigt välkomna!

Jag har också lite frågor om abborr fiske.
    Jag ska fiska på Visinsö i Vättern, det är en brygga jag ska stå på det finns fisk överallt vid bryggan. Det ska tydligen komma in väldigt stora abborrar där vissa år.
    Mina frågor är:
    -Vilken teknik är bäst för att få stora abborrar
    -Om man ska fiska med jigg vilken storlek ska det var på den ?
    -Vilken färg på jigg?
    -Vilken typ av jigg?
    -Om man ska meta vad ska man ha för bete ska det vara mask eller någon liten fisk?

Tacksam för svar

Ingen som vet ?

Kommentera

Om du vill fånga stora abborrar är det bra att meta med t.ex löja eller mört (mindre abborre går oxå bra)(10 cm). I sjön där jag fiskar finns det mycket fin o stor abborre... jag brukar som sagt meta med annan fisk eller köra med ytbeten, typ poppers och superspooken.. de brukar locka upp de stora fiskarna... kör helst med ytbetena på kvällen. Sen är jiggar bra på sen sommaren enligt mig... röd är alltid en säker färg. kör med ett tungt huvud så att du får långa kast och att den snabbt sjunker till botten. en vanlig jigg med en stjärt brukar funka för mig.. Om du vet att de finns riktigt stor abborre så är det effektivt att jerka med lite mindre jerks.. http://www.beten.nu/se/art/slider-10...-1-0-2-0-m.php färgen EP kör jag med och har fått väldigt stor abborre på den lycka till.. Stavfelen bjuder jag på..
      Mannen Myten Fiskarn

Kommentera

Tack så hemskt mycket för bra svar

Fler får gärna ge tips

Kommentera

Ingen som har några fler tips ?

Kommentera

Använd sökfunktionen så ska du nog kunna hitta svar på dina frågor =)

Kommentera

Abborr fiske är bland det roligaste som finns tycket jag. Så här går jag till väga;

Förbered hemma med mäsk till löja/mört eller annan små fisk som finns i ditt vatten. Mäska gärna några dagar innan också, stick ner till bryggan å hiva ut lite av mäsken. När du väl har bestämt dig för vilken dag du ska fiska Abborre så stick ner 1h tidigare för att få upp betesfisken. Knåda en deg av vanligt mjöl och vatten hemma, den får inte va för lös eller fast.

Väl vid vattnet så hivar du ut mäsken för att samla ihop betesfisken (medans betesfisken samlas så kan du börja rigga dina spön för Abborr mete), meta upp dem med ett vanligt metspö och liten krok med degen eller skaffa ett kastnät för att få upp dem (sjukt effektivt när man väl har lärt sig att kasta). Lägg dem i en hink med vatten och byt vattnet ofta så att dem inte dör.

Kroka betesfisken i läppen och skicka ut den, har du fler spön så placera dem på olika avstånd och djup tills du har hittat Abborren.

Glöm inte att ta med dig en termos med kaffe och en macka.

Länkarna nedan visar ett enkelt tackel för Abborre.
              Detta behöver du;

- Flötesstopp (antingen knyter du eget av garn eller liknande eller köper färdigt garn, silicon)
              - Glidflöte 15-25g (beroende på sänke och vikt på betet)
              - Flourcarbon (som du ser kör jag med Berkley Triline 0.40mm, en å annan Gädda kommer smaka på ditt bete)
              - Enkelkrok eller trekrok (jag föredrar trekrok)
              - Glidsänke (10-15g, beroende på vikt på betesfisk)
              - Lekande

Kom igång med ditt tackel

- Klipp till ca 70-100cm Florucarbon
              - Krok av lämplig storlek
              - Lekande

Knyt krok och lekande i varsin ände av flourcarbon linan. Halva jobbet är klart.

Dags att sätta tacklet på huvudlinan, men först ska flötesstopp, flöte och sänke på.

På med flötesstoppet -> På med flötet -> På med sänket. Avsluta med att knyta huvudlinan till lekandet som du har satt på tacklet.

Nu är allt riggat å klart, ställ in flötesstoppet till önskad djup, på med betesfisken och börja fiska

Kommentera

Tack så mycket för ett mycket bra svar !
                Då får det bli till att köpa fluor carbon och testa att meta, har aldrig metat med levande fisk innan så det ska bli kul och testa.

Någon som kan svara på mina frågor om braxmete ?

Kommentera

Brukar använda mask och metspö och där det finns mycket små firrar och vass finns det ofta brax!
                  I hedesunda tex får man skit mycket brax bara man slänger i och dem försöker äta upp flötet så ha ofta stort flöte!!

Kommentera

annars kan man jigga brax =)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 127 visningar
                    0 gillar