Frågor till Old firehand - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor till Old firehand

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Frågor till Old firehand

Hej Old firehand!

Jag har grunnat på en sak sedan jag läste din bok "Gäddfiskarens specialknep" under mitten av 80 talet. Du beskrev hur stora gäddors rom håller en lägre kvalité än mindre gäddor. Fertiliteten avtar alltså med åren precis som hos människan. Mot bakgrund av det, är det då lika viktigt med bevarandet av de stora gäddorna som många anser?
    Jag medverkar i ett bevarandeprojekt av en lokal öringstam och under dessa år har jag fått lära mig att större öringhonor har större romkorn och dessa yngel blir lite större när dom kläcks och har därigenom ett litet försprång mot sina mindre fränder. Här är det alltså viktigt med att stora honor återvänder för lek. Jag har inte hört talas om att dessa honor har rom av sämre kvalité. Är det olika förhållanden gentemot gäddan?

Jag har sen 1993 fiskat i västerviks skärgård och under de senaste åren märkt en dramatisk nedgång av antalet stora gäddor för mig. De första åren kunde jag notera återfångster av samma gädda upp till tre gånger på samma plats under våren. Fiskande kollegor rapporterar en liknande trend. Dessa förhållanden kan säkert appliceras på fler ställen utmed ostkusten. Dom första åren kunde vi fiska en hel dag utan att se någon båt medan det numera är klippkort på vissa ställen.

Neville Fickling sa en gång att "Pike thrives on neglect" (ungefär: gäddan trivs bäst när den får vara ifred, Det verkar som om det påståendet stämmer rätt bra. En lokal guide berättade att innan det fria fisket införande 1985 så var det mer gädda, men dom stora var sällsynta. Dom kanske fiskades bort under vårarnas ryssjefisken?
    Det pratas att c&r är lösningen på att bevara fisket intakt men det har ju praktiserats av de flesta sportfiskare i denna region och ändå har fisket försämrats.
    Nu finns det såklart många aspekter varför fisket blivit sämre (miljöpåverkan, skarv, etc) Mycket c&r fiske bedrivs av gästande sportfiskare under juni och juli när vattnet blivit uppvärmt och risken för mjölksyra säkert ökar betydligt under utdragna fighter. Hur många gäddor klara sig då tro?

Gick in på denhär tråden för att be dig skicka ett PM istället... Men denna tråden kan faktiskt bli intressant att följa. Förstår nu varför du inte skickade ett PM...
    Skitfiske /Fredrik

Kommentera

Man ska nog inte underskatta fisketrycket. Idag har vi ju inte bara fritt fiske utan också tillgång till kommunikation som gör att vi kan hitta och ta oss ut till bra gäddvatten som förr bara nyttjades av de lokala. Även om sportfiskare bedriver C&R så klubbas det ju fortfarande många gäddor. Vore intressant att veta hur pass mycket eller lite lekande gäddor påverkas av en återutsättning.
      [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av alihaffa Visa inlägg
        Hej Old firehand!

Jag har grunnat på en sak sedan jag läste din bok "Gäddfiskarens specialknep" under mitten av 80 talet. Du beskrev hur stora gäddors rom håller en lägre kvalité än mindre gäddor. Fertiliteten avtar alltså med åren precis som hos människan. Mot bakgrund av det, är det då lika viktigt med bevarandet av de stora gäddorna som många anser?
        Jag medverkar i ett bevarandeprojekt av en lokal öringstam och under dessa år har jag fått lära mig att större öringhonor har större romkorn och dessa yngel blir lite större när dom kläcks och har därigenom ett litet försprång mot sina mindre fränder. Här är det alltså viktigt med att stora honor återvänder för lek. Jag har inte hört talas om att dessa honor har rom av sämre kvalité. Är det olika förhållanden gentemot gäddan?

Jag har sen 1993 fiskat i västerviks skärgård och under de senaste åren märkt en dramatisk nedgång av antalet stora gäddor för mig. De första åren kunde jag notera återfångster av samma gädda upp till tre gånger på samma plats under våren. Fiskande kollegor rapporterar en liknande trend. Dessa förhållanden kan säkert appliceras på fler ställen utmed ostkusten. Dom första åren kunde vi fiska en hel dag utan att se någon båt medan det numera är klippkort på vissa ställen.

Neville Fickling sa en gång att "Pike thrives on neglect" (ungefär: gäddan trivs bäst när den får vara ifred, Det verkar som om det påståendet stämmer rätt bra. En lokal guide berättade att innan det fria fisket införande 1985 så var det mer gädda, men dom stora var sällsynta. Dom kanske fiskades bort under vårarnas ryssjefisken?
        Det pratas att c&r är lösningen på att bevara fisket intakt men det har ju praktiserats av de flesta sportfiskare i denna region och ändå har fisket försämrats.
        Nu finns det såklart många aspekter varför fisket blivit sämre (miljöpåverkan, skarv, etc) Mycket c&r fiske bedrivs av gästande sportfiskare under juni och juli när vattnet blivit uppvärmt och risken för mjölksyra säkert ökar betydligt under utdragna fighter. Hur många gäddor klara sig då tro?
        Hej Alihaffa;

Jag återkommer till dig när jag fått tag på ett exemplar av min bok Gäddfiskarens Specialknep (Bonniers 1972) och kan ge dig mer exakta svar.

Boken handlade om tretton års Gäddfiske i Trosa skärgård under åren 1959-1971. Här gjorde jag även en del jämförelser med mitt Gäddfiske i andra Östersjövatten samt även Gäddfiske i Mälaren, Drevviken och Långsjön...

38 år har passerat och mycket vatten har flutit under våra broar sedan "Gäddfiskarens Specialknep" utgavs och miljontals nya erfarenheter inom Gäddfiske och Gäddkunskap har publicerats i fisketidningar och dagspress....

Trevlig Midsommar!

Old Firehand
        www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Hej Old Firehand!
          Hur får man tag i din bok? har letat och letat men inte hittat nånstans att köpa den.

Mvh Daniel

Kommentera

Ursprungligen postat av Drauget Visa inlägg
            Hej Old Firehand!
            Hur får man tag i din bok? har letat och letat men inte hittat nånstans att köpa den.

Mvh Daniel
            Hej Daniel;

Då får du nog leta länge, annonsera efter den eller kolla på auktioner hos Tradera! Min bok "Gäddfiskarens Specialknep" utgavs via Bonniers bokförlag våren 1972..

Jag skrev tidigare att jag skulle återkomma till dig när jag fått tag på ett exemplar av min bok Gäddfiskarens Specialknep (Bonniers 1972) och kan ge dig mer exakta svar. Det har jag inte lyckats med!

Att idag gå tillbaka och försöka vidimera iakttagelser som jag gjorde under åren 1959 - 1971 hos stora, fångade hongäddor i samband med leken ser jag som i det närmaste helt omöjligt. Det har ju förflutit 50 - 60 år sedan dess.

Boken handlade om tretton års Gäddfiske i Trosa skärgård under åren 1959-1971. Här gjorde jag även en del jämförelser med mitt Gäddfiske i andra Östersjövatten samt även Gäddfiske i Mälaren, Drevviken och Långsjön...

48 år har passerat och mycket vatten har flutit under våra broar sedan "Gäddfiskarens Specialknep" utgavs och miljontals nya erfarenheter inom Gäddfiske och Gäddkunskap har publicerats av verkliga gäddfiskeproffs i fisketidningar och dagspress....

Nobody & Nothing ís forever!

http://www.trumman.com/fisketips/galleri_34.htm

Old Firehand
            Leif Engström

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2020-01-16, 11:42.

Kommentera

Ursprungligen postat av Drauget Visa inlägg
              Hej Old Firehand!

Mvh Daniel
              Den finns på biblioteket. Bara gå dit och beställ den.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                Hej Daniel "Drauget" Andersson; Då får du nog leta länge, annonsera efter den eller kolla på auktioner hos Tradera! Min bok "Gäddfiskarens Specialknep" utgavs via Bonniers bokförlag våren 1972..
                Nobody & Nothing is for ever!

Old Firehand

www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
                Dags för en nyutgåva?
                Din bok kanske är for ever!
                Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Jag försöker skaka lite liv i den här tråden igen. Hej OF förresten! Efter att bäddrat igenom det exemplar av din bok jag läste under åttiotalet så skrev du så här:

"De stora gäddorna producerar avsevärt större rommängder än de små gäddorna, men kvaliteten på en stor hongäddas rom är förhållandevis dålig. En betydande del av de stora hongäddornas rom börjar mögla redan efter några dygn. Detta är sällan fallet hos mindre hongäddors rom. Av detta kan man anta att befruktningsmottagligheten minskar vid hög ålder även hos fiskarna"

Kommentera

Ju äldre ett djur, människa, och andra levande betingelser, är ju risken större för dåliga ägg, romkorn eller levande ungar.
                    Bara att kolla på bara vad som sker när äldre människor får barn.
                    Mongolism, missbildningar hör ju till vanligheterna ju äldre vi blir.
                    Ser att det har minskat med gädda av andra anledningar. Går säkert att härleda till minst 10 olika faktorer.
                    Fisketryck, övergödning (sämre bottnar), dåligt med bytesfisk (skarv, säl, medicin utsläpp, gifter av olika slag, flammskyddsmedel,), ja listan kan göras lång om man vill.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 065 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art