respekt?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

respekt??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

"Jag är inte rasist men"
    Rätt sorgligt att man ska behöva starta en argumentation om invandrare/invandring med de orden per automatik i Sverige..

Ursprungligen postat av grilja Visa inlägg
    Den fisk som det tar 20 min att drilla in skulle jag gärna vilja fånga......
    Sista karpfångsten tog närmare 30 minuter.. Dock var det på matchspö med 0.18 lina, satt och metade sarv..

Nej, det är inte bara invandrare som gör så, det är lika vanligt bland småungar, gamla gubbar, semesterfiskare och fan och hans moster.. Testa åk på havsfiske, det är för det mesta en orgie i självdöende fiskar..

Sen är det trist som fan att se, jag brukar påtala det när jag ser det..
    Däremot tycker jag folk i allmänhet är rätt dumma i huvudet och fiskar för det mesta ensam i tomma vatten..

Frågan är om det skulle gå att få någon fälld för djurplågeri vad gäller att låta fisk självdö? Förmodligen inte (pga lobby), och vad jag vet har det aldrig prövats i domstol..
    Antar att ett prejudikat med en fällande dom i den frågan skulle göra livet riktigt jävla surt dels för idioterna, men framför allt för yrkesfisket..
    För, jo, djurplågeri är det nog allt..

Kommentera

Det är inte olagligt, bara omoraliskt och oetiskt.

Kommentera

Istället för att stå och fiska bredvid de och jävlas kunde du ifl försökt lära de hur man gör. Skulle jag gjort, men håller med .. omoraliskt och oetiskt. Sen får du även tänka på att sportfisket inte är lika stort i övriga länder som t.e.x i Sverige.
        sigpic

Kommentera

Har själv upplevt samma sak, men det här är en sådan kulturkrock utan dess like, saken är denna att i deras kultur fiskar man till 95% för matens skull. Inte för att det är roligt att fiska. Därför tar de upp fisken de fångar... Att de sedan låter fisken självdö är för att de tror att den håller sig färsk mycket längre på det viset. Vad jag har hört... utav de jag känner genom jobbet.
          Oetiskt, omoraliskt, djurplågeri eller inte, så är det upp till var och en att avgöra.

Kommentera

Ursprungligen postat av jns Visa inlägg
            Har själv upplevt samma sak, men det här är en sådan kulturkrock utan dess like, saken är denna att i deras kultur fiskar man till 95% för matens skull.
            Prata med en pensionär så får du förmodligen samma kulturkrock
            Di gamle i min familj har/hade precis samma inställning till fiske, det gör man för att få mat på bordet, med bonusen att det är trevligt att fiska, och om inte annat för att få färsk fisk som omväxling till det dagliga sovlet.. Det handlar helt enkelt om att vi som är yngre har en annan inställning till fisket och det är inte så länge sen denna inställning uppstod egentligen..
            Fan, när jag får en påringning av min gamla mormor och sitter vid sjön får jag alltid höra "du tar väl med fisken hem till frysen" trots att ho mycket väl det att jag inte fiskar traditionell matfisk.. Nästan samma med morsan, och hon är inte 60 än..
            Varför klubba fisk när vi har ett sånt utbud av billig mat i både affären och på uteställena?

Den stora skillnaden kulturmässigt är isåfall i mina ögon vilken typ av fisk vi/dom äter.. Här i Sverige är det klassiska gädda/gös/borre som är matfisk, resten är mat till sagda fiskar.. Räcker att dra till östeuropa så är karp betraktat som en delikatess och äts till jul.. I Finland (eller ja, Karelen) så anses braxen vara en fin matfisk.. Ryssarna käkar gärna torkad mört.. Och vi käkar surströmming och kräftor..

Uppenbarligen anses dock all fisk vara ätbar när man kollar på arabländerna, för dom klubbar och tar hem allt
            Senast ändrad av TattooedAlot; 2010-06-19, 11:46.

Kommentera

Ursprungligen postat av ZanderAngler Visa inlägg
              Istället för att stå och fiska bredvid de och jävlas kunde du ifl försökt lära de hur man gör. Skulle jag gjort, men håller med .. omoraliskt och oetiskt. Sen får du även tänka på att sportfisket inte är lika stort i övriga länder som t.e.x i Sverige.
              jag var inte nådig kan jag säga när jag sa till några, men de flesta tittade bara konstigt på mig och sa. Jag inte förstå......
              [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Att man är utlänning betyder inte att man kan bete sig hur som helst.
                Kommer man till ett land, vare sig som turist eller för att bo, så ska
                man ta seden dit man kommer. Att det inte finns någon sportfiskekultur
                i hemlandet är ingen ursäkt. Här i Finland är det fiskarens skyldighet
                att ta reda på lagar och bestämmelser, att säga "jag visste inte" duger inte.
                Sen är det en annan sak att även här finns det stora brister i fisketillsyn
                och utdelandet av påföljder för fiskebrott. Undrar vad dessa "gösfiskare"
                från Byälven skulle sagt om de hade blivit ertappade i USA eller Kanada
                där man ser allvarligt på fiskebrottslingar.

Kommentera

kan inte tycka annat än att det är helt efterblivet...kulturkrock eller inte. ser skiten överallt där det är lätt att fiska från land. dock inte bara invandrare. men den största delen köttare är ju faktiskt det. invandrare eller pensionärer..personligen kan jag inte förstå att det är så svårt att inte slå ihjäl all fisk man får...

mordhot och andra löjliga påhopp skickas vänligen via PM eller till hasse_halvljus@hotmail.com
                  -=One Of The Best Yet=-

Kommentera

bra sagt jesterburk håller med!

Kommentera

Fyfan, För jävligt att vissa håller på med sådant!
                      95% som gör sådant är invandrare det kan jag nästa låva
                      http://img530.imageshack.us/img530/5121/struc.png

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 112 visningar
                      1 gilla