Hur utforska okänt karpvatten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur utforska okänt karpvatten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur utforska okänt karpvatten?

Go´dagens!

Har fått nys om ett vatten, en liten sjö, där det sattes i karp på nittiotalet. Syftet var inte att man skulle fiska karp, utan snarare renhållning etc. Hur som helst så skulle det vara intressant att försöka fånga en av dessa karpar, som faktiskt syns till emellanåt av semestermetare.

Jag undrar dock lite hur man bäst går till väga när man fiskar på dessa karpar som inte har fått mäsk eller boilies någonsin. Ska man satsa på mer naturligt bete och majs, partiklar etc? Borde man mäska långt i förväg?

Sjön är liten men djup, rykten talar om djup nedåt 30+ meter. Det finns även en fin grund vik med mycket växtlighet, i anslutning till djupkanten. Hett swim?

Om det är någon som har några intressanta idéer eller tips och råd så tas dessa tacksamt emot.

Tack på förhand / Sebastian
    Zebaztian ZzZ

Tjena..
    Jag var själv i samma sits som du förra våren när jag skulle testa ett ofiskat vatten..
    Nu körde jag inte en tusenprocentig satsning under förra året, utan boiliemäskade i perioder innan jag skulle fiska.. Gav lite braxen och sutare..
    I år körde jag en annan approach och en mer seriös satsning, MÄNGDER med partiklar.. Sen fiska med småboilies, fejkbeten eller samma partiklar du mäskar med..
    Hade jag haft ekonomiska möjligheter så hade jag kört en partikelbombardment och haft större boilies (16-20mm) som en del i blandningen.. Dels för att kunna fiska med dom, dels för att det verkligen ska finnas något kvar till karpen efter de små dammsugarna gjort sitt.. Det kommer till sensommarfisket dock för min del..
    Annars har jag hävt ut ca: 5 kilo kokta partiklar (halva vikten okokta ungefär) per 2-3 dagar under ett par veckor innan det gav resultat med rullande fisk osv.. Sen kom ju grodyngelhelvetena och leken och stoppade upp fisket något (leken torde vara över nu dock).. Får se vad som händer i veckan..

Har kört på med Granngårdens Duvfoderblandning, kostade typ 150 spänn för 25 kilo i säck..
    Ca: 2 liter torrt av den, plus ca: 5 dl hampfrön, plus 50-100g chilipulver/kross.. Låt dra ett dygn i rejält med vatten och stor hink.. Sen koka en halvtimme/timme tills majsen blivit igenomkokt.. Efter det drar jag i ett par rejäla nävar grovsalt och blandar runt.. (Koka inte med salt i vattnet, det gör att hampan får svårare att dela sig). Spoddar eller kastar ut med en baitspoon..

Jag har varit "tvingad" till att mäska fisken till mig istället för att köra featurefinding i den aktuella sjön, mest för att den helt enkelt inte har så många ställen att sitta vid, så man får ta vad man får..

Så grundtipset..
    Kör featurefinding, mäska på de ställena med boilies.. Fiska
    Eller skippa featurefindingen och kör på med en rejäl mäskningskampanj med partiklar/boilies och lär fisken att det finns mat på den plats du valt ut så dom börjar lägga till den till sina rutter..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
    14 svar
    3 140 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg uditsen
    av uditsen