Frågor om ett Ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor om ett Ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Frågor om ett Ekolod

Jag och en polare har tänkt skaffa en båtplats i en sjö i närheten och hittade detta på tradera när jag var inne och kika runt;

Vad tror ni om den? Kan den vara något att ha? Elmotor är ett framtida projekt och kan då detta ekolod hjälpa på traven att kanske hitta gösen som är ett framtida måltavla!
    Är ny på detta med sportfiske så min kunskap är därefter.
    Alla tips och hjälp är uppskattade!

Ursprungligen postat av Asys85 Visa inlägg
    Jag och en polare har tänkt skaffa en båtplats i en sjö i närheten och hittade detta på tradera när jag var inne och kika runt;

Vad tror ni om den? Kan den vara något att ha? Elmotor är ett framtida projekt och kan då detta ekolod hjälpa på traven att kanske hitta gösen som är ett framtida måltavla!
    Är ny på detta med sportfiske så min kunskap är därefter.
    Alla tips och hjälp är uppskattade!

Tror inte du ser nån direkt fisk med detta lod , snarare djup...
    Skulle satsa på ett eagle eller lowrance istället

Mvh Johan

Kommentera

Det där sk ekolodet gör nog ingen glad!

Kommentera

HeHe ja det är väl iaf 1 steg bättre än att handloda djupet men så mycket mera än att tala om hur djupt det är på platsen lär det inte duga till

Sök här på forumet på ekolod så hittar du massor med trådar med all nödvändig info om vilka ekolod som är lämpliga för sportfiske och vilka modeller som rekomenderas och får bra betyg.

I topp på de flestas listor hamnar Lowrance/Eagle och inte utan orsak då det är bra grejor till vettiga priser, men det finns andra märken också men du hittar allt du behöver genom en sökning och läsa de trådar du hittar.

Kommentera

Ne tyckte väl att det kändes lite väl billigt för ett fungerande Ekolod. Letat runt efter recensioner men inte direkt hittat någon bra, men frågat ett par som har köpt ett så får invänta svar från dem. Är ju bara en liten roddbåt vi kör med i en mindre sjö så behöver väl inget värstinginstrument direkt, var mest bara en kul grej om det skulle kunna funka! Tack för svaren.

Kommentera

Ekolodets viktigaste uppgift är att visa djupet , i andra hand kommer fisk och botten typ . Har man inte råd till mer så är det lodet mycket bättre än inget ,den som har bättre ekonomi skall givetvis satsa på något mer avanserat .
            Mitt förasta lod köpte jag 1980 ett blinklod det var svindyrt för den tiden och förmodligen sämre än det vi diskuterar i denna tråden .Det var ungefär som att ge en blind synen tillbaka , plötsligt visste man vad som fanns under båten innan var det bara en gissning .

Jag köpte lodet av Old Firehand som brukar skriva på FS
            Senast ändrad av RK99; 2010-06-12, 22:06.
            "HalvDan var här"

Kommentera

Ursprungligen postat av RK99 Visa inlägg
              Ekolodets viktigaste uppgift är att visa djupet , i andra hand kommer fisk och botten typ . Har man inte råd till mer så är det lodet mycket bättre än inget ,den som har bättre ekonomi skall givetvis satsa på något mer avanserat .
              Mitt förasta lod köpte jag 1980 ett blinklod det var svindyrt för den tiden och förmodligen sämre än det vi diskuterar i denna tråden .Det var ungefär som att ge en blind synen tillbaka , plötsligt visste man vad som fanns under båten innan var det bara en gissning .

Nja delar inte helt den uppfattningen om lodets funktioner och prio, varför lägga samma pengar på ett lod som enbart visar djup som man kan köpa ett beg lod som visar så mycket mera??

Blinkloden som OF sålde kunde visa mycket info när man lärde sig dem, jag använde mitt första i början av 70 talet köpt av OF och vill nog påstå att ett blinklod i händerna på en som kan hantera det visar mera än det som länkas till i frågan.

För mig har ekolodet ett flertal användningsområden som jag inte vill ranka viktigare än något annat då de fyller helt olika syften och används vid olika tillfällen och det är följande:

Djupvisning, förekomst av fisk, bottenbeskaffenhet, språngskikt, navigeringshjälp, positionsbestämning (med hjälp av sjökort då) övrig info lodet ger som vattentemp mm. alla dessa är viktiga i olika lägen därför vill jag ha ett ekolod som kan ge mig allt detta.

Kommentera

Tack för era utlåtanden!
                Men vad tror ni då? Är det värt att slänga ut ett par hundralappar på en sån där då? Enligt omdömen på tradera så ska köparna vara nöjda men då vet man ju inte om det är för att den fungerar bra eller om dem bara är nöjda för att dem fick varan.
                Blir ju mitt första ekolod isf men förmodlingen inte det sista. Kanske kan vara en bra sak att börja lära sig på. Hitta djupen och lära sig förstå vart fisken brukar vara baserat på ekolodets djupanvisningar/temp etc.

Kommentera

Min åsikt som svar på din fråga är nej, du kastar bort de pengarn på något som du ändå inte kommer att bli nöjd med och vill byta nästan direkt, så satsa på något som funkar istället tex.
                  http://www.blocket.se/goteborg/Ekolo....htm?ca=10&w=3 ett enkelt lod med de nödvändigaste funktionerna som du kan träna på och när du lärt dig hur du använder lodet och till vad så kan du skaffa ett som är mera optimalt för din användning, visst mera pengar men också klart mera pang för dina pengar!!

Ett annat helt Ok nybörjar lod för billig peng http://www.blocket.se/goteborg/Garmi....htm?ca=10&w=3
                  Ännu ett med lite mera finesser och större skärm http://www.blocket.se/goteborg/FishF....htm?ca=10&w=3 lite dyrare men klart prisvärt.

Kommentera

Ursprungligen postat av RK99 Visa inlägg

Hej Rune Karlsson;
                    På internet heter jag Old Firehand, privat och bland vänner Leif Engström.

1980, när du köpte ditt ekolod, sålda jag, Leif Engström som säljansvarig hos LEF Sport & Marinprodukter AB Lowrance ekolod enbart till båtbutiker, marinhandlare och fiskeredskapsaffärer. Fram till år 1984 sålde jag ljusindikerande och skrivande Lowrance ekolod och dessa var kända över hela världen som de kvalitets- och prestandamässigt, mest prisvärda och bästa ekolod som kunde köpas för pengar. Konkurrensen var enorm på den tiden och Lowrance släppte inte ut ett enda skrivande eller ljusindikerande ekolod på världsmarknaden som inte fungerade perfekt.

I mitten på 1980-talet började LCD-ekoloden bli allt pupulärare. De första Lowrance LCD-ekoloden år 1984 hette Lowrance LDD-1800 Digital, 3200 och 3600 Digital och var enbart avsedda för navigation. De visade djupet i fot, famnar eller meter samt hade grund- och djupalarm.

Först år 1986 kom LCD-ekoloden för sportfiskare med Lowrance X-3 "Liquid Crystal Graph" ett helautomatisk ekolod med LCD-display i kompaktformat som visade fiskar som bågar i små fyrkanter "byggklossar". År 1988 kom Lowrance X-4 och superekolodet Lowrance X-50 "Clearvision", ett 3.000 Watts kompaktekolod med inbyggd fart- och distanslogg, ytvattentemperaturmätare, steglöst inställbara grundalarm, djupalarm och fiskalarm samt med fem miljoner olika mätområden att välja bland.....

Sedan dess har utvecklingen gått framåt i rasande fart både på gott och ont....

Ju mer du vet om ekolod...därför Lowrance ombord!

Old Firehand
                    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 123 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen