Avslitna gälbågar - C&R eller inte - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Avslitna gälbågar - C&R eller inte

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Avslitna gälbågar - C&R eller inte

Hej, det är ju tyvärr så att fiskarna då och då blir dåligt korkade och lyckas slita av en gälbåge. Men frågan är då om det är rätt att köra C&R när fisken har en avsliten gälbåge? Jag har fått ett par fiskar som haft gälbågar avslitna när jag fångat dem, dvs äldre skador, som verkar hur pigga som helst. Så därför brukar jag faktiskt köra C&R på gädda (som jag främst fiskar) även när de har en gälbåge avslitna och ändå verkar pigga. Jag vet itne hur stor chansen för överlevnad är och eftersom jag sett att gädda KAN överleva med avslitna gälbågar så har jag gjort C&R, för det är ju trots allt tråkigt om jag skulle ta upp all fisk så kanske den skulle ha överlevt.

Så min fråga är om det är stor chans att fisk klarar sig om man kör C&R trots avsliten gälbåge eller om det i de flesta fallen leder till att fisken dör?

Dem flesta fiskarna överlever nog sålänge vi inte pratar flera gälbågar, det är vad jag då tror.

Kommentera

Enl. Tobias Fränstams forskning i ämnet (C&R) är dödligheten extremt låg, även för skadade gäddor.
      Du är alltså helt rätt ute med dina iaktagelser.....

Kommentera

Många kanske överlever....men jag tycker inte det är etiskt rätt att släppa tillbaka en fisk med bruten/skadad gälbåge. Det finns ganska nya studier som klart visar att fiskar uppfattar smärta på tämligen hög nivå neurologiskt sett....dvs smärtan registreras i centrala nervsystemet. En rejäl skada på gälbågarna kan nog befaras göra skapligt ont och tar lång tid att läka ut. Det rätta tycker jag då är att avliva fisken snabbt och humant. Jämför med skadskjutningar inom jakten där det finns klara regler att viltet snarast skall uppspåras och avlivas.

Sen visar Fränstams forskning att djupt krokad fisk och blödande fisk är två faktorer som stark påverkar mortalitet hos C&R fisk. En fisk med AVSLITEN gälbåge kvalificerar sig nog till bägge dessa faktorer och dödligheten är inte försumbar. Ytterligare en faktor som gör det etisk riktigt att avliva fisk med avslitna gälbågar!

Senast ändrad av Långåmjukis; 2010-06-09, 17:12.
        Medlem i GGG-U
        Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

Kommentera

Långåmjukis, det vore intressant att få ta del av den där forskningen du pratar om angående smärta. Det skulle i så fall vara smått sensationellt.
          Håller den ungefär samma nivå som Fränstam/Lindströms?

Jag håller dock fullständigt med om att det är en smula oansvarigt att släppa ut en gädda med avslitna gälbågar.
          Det finns ingen anledning till att förlänga lidandet för den, om man så vill.

Kommentera

Ursprungligen postat av Guurrey Visa inlägg
            Hej, det är ju tyvärr så att fiskarna då och då blir dåligt korkade och lyckas slita av en gälbåge. Men frågan är då om det är rätt att köra C&R när fisken har en avsliten gälbåge? Jag har fått ett par fiskar som haft gälbågar avslitna när jag fångat dem, dvs äldre skador, som verkar hur pigga som helst. Så därför brukar jag faktiskt köra C&R på gädda (som jag främst fiskar) även när de har en gälbåge avslitna och ändå verkar pigga. Jag vet itne hur stor chansen för överlevnad är och eftersom jag sett att gädda KAN överleva med avslitna gälbågar så har jag gjort C&R, för det är ju trots allt tråkigt om jag skulle ta upp all fisk så kanske den skulle ha överlevt.

Så min fråga är om det är stor chans att fisk klarar sig om man kör C&R trots avsliten gälbåge eller om det i de flesta fallen leder till att fisken dör?
            Gäddor kan klara sig, HÖ är känsligare.
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Det där ordet "kan" klara sig är bara hypoteser,avsluta lidandet är säkert.
              Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inlägg
                Långåmjukis, det vore intressant att få ta del av den där forskningen du pratar om angående smärta. Det skulle i så fall vara smått sensationellt.
                Håller den ungefär samma nivå som Fränstam/Lindströms?

Jag håller dock fullständigt med om att det är en smula oansvarigt att släppa ut en gädda med avslitna gälbågar.
                Det finns ingen anledning till att förlänga lidandet för den, om man så vill.
                Vill bara lägga till lite fakta här...
                Det är vetenskapligt bevisat att fiskar kan känna både rädsla och smärta. Det gjordes ett experiment på fiskar som kunde kommunicera med olika ljud. I experimentet stoppade man ned en elektrod i vattnet och nuddade fisken med den så att den fick en stöt. Därefter gjordes samma sak om och om ett antal gånger. Fisken rycker till när den får stöten av smärtan och ger ifrån sig ljud. Till sist så testade man att stoppa i en elektrod utan ström i sig och närma sig fisken, fisken började då göra ljud ifrån sig redan när den fick syn på elektroden innan den var vidrörd.
                Fisken visste vad som väntade och att det inte var något bra och betedde sig därför skrämt.

Kommentera

Källa: Forskning & Framsteg

Hjärtklappning är ett tecken på att även fiskar känner smärta.

Fiskar kan väl inte känna smärta? Så har många fiskare resonerat genom tiderna. Även forskare har varit osäkra på hur det förhåller sig. Men nu har den brittiska fysiologen Lynne Sneddon funnit ett stort antal smärtreceptorer i huvudet på laxar.

I experimentet ingick 20 laxar som hon delade in i grupper. Laxarna i den första gruppen fick gift från bin instucket i vävnaden kring munnen, ett gift som ofta används inom smärtforskningen. En annan grupp behandlades med ättiksyra. Den tredje gruppen fick enbart saltlösning, medan den fjärde gruppen hanterades utan att alls bli stungna.

I de två första grupperna visade fiskarna tecken på smärta genom att deras hjärtan började slå mycket snabbare. När de placerades tillbaka i sin odlingstank försökte de bli av med obehaget genom att skrubba munnarna mot sidan av tanken. Det tog också tid innan de började äta igen. Men fiskarna i de två andra grupperna verkade oberörda. Forskningen utfördes vid Roslin Institute i Edinburgh där fåret Dolly skapades.

Författare: Ann-Kristin Wentzel
                  Redaktör: Lotta Fredholm

Källa: Institutionen för cell- och organismbiologi

Ur etisk synpunkt ska man naturligtvis utgå från att ryggradsdjur (och kanske en del högre ryggradslösa djur) lider eller känner obehag av smärta när de uppvisar "fäkta eller fly"-reaktioner, när de uppvisar skyddsreflexer, när de befinner sig i situationer i vilka en människa skulle känna smärta samt när djurens beteende eller deras sjukdomssymptom kan tolkas så att de känner smärta. 2000.

Anders Lundquist

Kommentera

hehe.... KÄLLA: DJURENS RÄTT aka CRAAAAZY RETARDS

Sportfiske där man släpper tillbaka fiskarna är inte plågsamt. Sport- och fritidsfiske utövas av runt en miljon svenskar. Att bli fångad med en krok i munnen eller matstrupen och ofta med en medvetet utdragen dragkamp tvingad till ett ställe där man inte kan andas är mycket plågsamt. Bulefiske och catch-and-release är två andra grymma fiskemetoder. Av de fiskar som släpps efter fångst dör ungefär hälften inom tolv timmar.

Hälften av alla tusentals gäddor jag fått har alltså dött. Oj då, inte bra.....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 057 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art