11 kilos gädda, ihjälslagen och visad i tidningen.. SkaM!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

11 kilos gädda, ihjälslagen och visad i tidningen.. SkaM!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Omöjligt att veta

Det är nog ingen som vet hur mycket skada en gädda tar av en c&r.Den ska drillas i 20 min, sedan håvas,vobblern ska bort,fram med vågen,kanske klättra iland på en ö,sedan knäppas en massa kort+ vägas och slutligen släppas tillbaka.Det finns nog många här som fått 10 eller fler gäddor över tio kilo.Om bara 10% av dessa blir för skadade för att släppas tillbaka så har man åsamkat större skada på gäddbeståndet än gubben som fick en enda stor gädda i sitt liv.Och de flesta av de som någon gång sportfiskar är aldrig i närheten av 10+.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gimlan Visa inlägg
      Har också gjort insändare till tidningar.... efter att ha sett fina gäddor blivit bonkade. Där står dom stolt och poserar, och fisken kan dom inte göra något av. Ja ge till katten ^^
      Det är frågan hur en katt kan dra i sig en 11-kilosgädda
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

min farbror fick en femtons kilo gädda för snart tio år sen han dödade den och stopade upp den.
        Men bara för att det är en av dom största som fångats där han fiskade

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
          Ja det är ju det värsta med denna mob. Den stackars 11-åringen vill väl aldrig ta i ett spö mer. Kanske hans största passion hittils i sitt liv. Pappan gillar att var ute med sin son och fiska, men det går inte längre för sonen vägrar följa med, för han förknippar fisket med traumatisk förföljelse. I sin sorg över detta tar pappan till flaskan, hans fru lämnar honom, sonen börjar knarka, och en familj är förstörd. Och allt detta tack vara dessa c&r fanatiker.
          Lite långsökt men det ligger även något i det du säger, kids som fångar en drömfirre och sedan blir påhoppad av C&R-fanatiker för att dom inte släpt tilbax den, tappar förmodligen suget efter fiske. Medela det på ett bra sätt hur man sedan släpper tillbax fisk utan att skada den.

Jag tror att alla här har tagit upp någon stor fisk, även jag. Jag tog upp min första gädda, tvekade inte en sekund, det var inget snack om den saken - klart man gjorde det!

En 10kgs gädda ersäts ganska omgående av en ny stor, fisken dör ju en gång så detta är bara en påskyndning av den naturliga processen. Eller hur?! Alla är blåbär i början, vad det än gäller, Och man blir aldrig fullärd!

Se det positivt, 30åringen kanske fasnar för fiske efter gädda! Han lär sig hur man ska behandla fisken och blir allt bättre och framgångsrik, och en dag möter vi honom vid vattnet! Kanske kan vi snart välkomna en ny fisk i stimmet!
          .
          Om du inte får det du älskar så måste du älska det du får!

För vem är alla mörtar rädda?

-Jo för gammla farbror Gädda!...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 065 visningar
          1 gilla