Brott i byälven igen. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Brott i byälven igen.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Brott i byälven igen.

Hoppas att tillsynen i Säffle fortsätter att nypa hårt åt de många som årligen fiskar illegalt på fredad fisk. Denna gången var det en stor asp som fick sätta rubriken. Annars är byälven mer känt för det totala idiotfiske som bedrivs på försommaren direkt efter gösens fredningstid är över.

Enligt traditionen samlas hela bygdens "fiskare" (de flesta skulle hellre använda dynamit för effektivitetens skull) vid byälvens strand. Utrustade med biltemas senaste inom sportfiskeutrustning står de vid midnatt och väntar på att klockan ska slå tolv 16 Juni. Det är då fredningstiden är över och gösen är laglig att fiska på.

Vid byälvens strand står nu hundratals "fiskare" uppställda, och på given signal, ofta i form av startpistol eller liknande, så går starten av årets masslakt. Jiggar och agnade krokar faller likt en hagelstorm mot ytan och under den, där finns det gös, mycket och stor gös.

Det är här det vidriga och giriga fisket börjar. Det handlar sällan om sportfiske, snarare om att fylla kvoten på 3 fiskar per person (tror jag). Fiskhandlaren i Säffle får under denna tid många påknackningar av "försäljare", och köper in gös för ett löjligt kilopris.

För somliga handlar det alltså om att tjäna pengar på fisket. Det går rykten om hela familjer som åker ut och fiskar, inte för att alla i familjen tycker om att fiska för sportens skull, utan för att 3 fiskar per person gäller samtliga som fiskar. Om hela familjen drar sitt strå till stacken kan de alltså sälja ganska många kilo gös till fiskhandlaren, som gnuggar sina händer av förtjusning.

Någon (NWT) har påstått att det under de första dagarna efter fredningstiden dras hundratals kilo gös upp ur älven. Någon kanske kan verifiera detta påstående? Hur som helst så känns detta inte otroligt på något sätt när man betänker hur mycket gös som älven under denna tid rymmer, och antalet "fiskare" som frenetiskt försöker fånga dem.

FVO Säffle byälven har åtta tillsynsmän som jobbar ideellt om jag inte minns fel. Det har förekommit hot mot dessa och jag förstår att situationen ibland kan bli laddad. Det handlar ju inte alltid om regler för fisket utan om pengar och inkomst som står på spel. All heder till dessa tillsynsmän som kämpar för att göra byälven till ett rumsrent sportfiskevatten!

Det är nu bara drygt 10 dagar kvar till domedagen för många av byälvens gösar är slagen, men fisketillsynsmännen gör sitt för att hålla fisket inom reglerna. Det tycker jag att alla seriösa fiskare som fiskar där kan hjälpa till att stötta! Hjälp dem i sitt arbete, tipsa om sådant som brott mot fiskereglerna och lär obildade om gösen och hantering etc.

Det blir med spänning man får följa lokalpressen under en tid efter fredningen är över. Det är då det visar sig om arbetet för ett rumsrent legalt sportfiske har tagit ett steg framåt, eller två steg bakåt. Jag hoppas att de många eldsjälar som jobbar ideellt och politiskt för detta kan uppvisa resultat av det arbete de lagt ner för gösens skull.

/ Sebastian
    Zebaztian ZzZ

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
14 svar
3 123 visningar
0 gillar
Senaste inlägg uditsen