Strategi inför fisketävling. Gädda, Gös eller Abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strategi inför fisketävling. Gädda, Gös eller Abborre?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Strategi inför fisketävling. Gädda, Gös eller Abborre?

Hej!

Skall vara med i en fisketävling till helgen där fisket bedrivs efter gädda, abborre och gös. Jag har tidigare tävlat i fiske men då var det uteslutande mete efter vitfisk.

I helgens tävling är alla vanliga fiskemetoder tillåtna och fisket skall ske i Ringsjön i skåne. Sjön är med skånska mått stor och djup. Det finns en 3 - 4 tydliga djuphålor med ett djup ned till cirka 17 - 18 meter. Väderprognosen lovar helt vindstilla och 15 - 20 grader under fisketiden, fisketiden är 9 - 13.

Då jag bara fiskat 3 - 4 ggr i sjön känner jag den inte så väl men jag har tillgång till djupkarta och ekolod.

Tyvärr vet jag inte exakt hur poängen räknas men det är väll som vanligt att både många och stora ger mycket poäng ;-).

Min strategi är att börja med gösfiske längs någon kant. Det blir både VJ och Fireball. Om detta fungerar kommer jag sannolikt att köra så hela dagen med hopp om att några gäddor och abborrar även smäller på.

Om det inte alls fungerar tänkte jag gå över till pelagisk trolling efter gädda. Efter en kort diskussion i den lokala sportfiskeaffären var tanken att det inte bör vara helt omöjligt trots vädert, fisken lär ju ha längtat efter lite värme!

Vad tror ni, är jag rätt på det eller bör jag fundera annorlunda?

Hoppas inte alla kunkurrenterna läser här, glup!

//Mikael

Om du nu ändå skall fiska med död betesfisk, varför inte prova ansjovistackel när du trollar?
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Anjovistackel? Beskriv gärna lite mer. Aldrig hört talas om det...

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
        Hej!

Skall vara med i en fisketävling till helgen där fisket bedrivs efter gädda, abborre och gös. Jag har tidigare tävlat i fiske men då var det uteslutande mete efter vitfisk.

I helgens tävling är alla vanliga fiskemetoder tillåtna och fisket skall ske i Ringsjön i skåne. Sjön är med skånska mått stor och djup. Det finns en 3 - 4 tydliga djuphålor med ett djup ned till cirka 17 - 18 meter. Väderprognosen lovar helt vindstilla och 15 - 20 grader under fisketiden, fisketiden är 9 - 13.

Då jag bara fiskat 3 - 4 ggr i sjön känner jag den inte så väl men jag har tillgång till djupkarta och ekolod.

Tyvärr vet jag inte exakt hur poängen räknas men det är väll som vanligt att både många och stora ger mycket poäng ;-).

Min strategi är att börja med gösfiske längs någon kant. Det blir både VJ och Fireball. Om detta fungerar kommer jag sannolikt att köra så hela dagen med hopp om att några gäddor och abborrar även smäller på.

Om det inte alls fungerar tänkte jag gå över till pelagisk trolling efter gädda. Efter en kort diskussion i den lokala sportfiskeaffären var tanken att det inte bör vara helt omöjligt trots vädert, fisken lär ju ha längtat efter lite värme!

Vad tror ni, är jag rätt på det eller bör jag fundera annorlunda?

Hoppas inte alla kunkurrenterna läser här, glup!

//Mikael
        Jag skulle satsa uteslutande på trolling efter gädda... Lycka till

Kommentera

"Vanligt" jiggfiske med jigg i abborr och gösstorlek tills man hittar fisken, för
          att eventuellt vertikalfiska sedan. Då fisketiden är ganska kort, gäller det att
          inte slösa tid på fisklösa ställen. Genom konventionellt jiggfiske betar man
          av mer vatten än när man vertikalfiskar. Mina 2 cent.

Kommentera

Var ute på ringsjön igår trollade högg som fan hela tiden (gös, gädda) trollade rund djuphålorna rund 6-8m djup. så jag skulle satsa på trolling . lycka till
            Senast ändrad av chrisseman; 2010-06-04, 14:57.

Kommentera

Ursprungligen postat av chrisseman Visa inlägg
              Var ute på ringsjön igår trollade hög som fan hela tiden (gös, gädda) trollade rund djuphålorna rund 6-8m djup. så jag skulle satsa på trolling . lycka till
              Hmmm...nu sätter du griller i mitt huvud....fast det var det jag ville!

Kanske skulle man vända på steken och börja med trolling. Fungerar inte det får man byta över till VJ och Fireball...

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
                Anjovistackel? Beskriv gärna lite mer. Aldrig hört talas om det...

Eller
                Senast ändrad av Alessandro; 2010-06-03, 19:06.
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                7 svar
                1 534 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34