Har ni stött på någon kontrollant någon gång? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har ni stött på någon kontrollant någon gång?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av micke.karl Visa inlägg
    Pimpel o mete ingår absolut inte i allemansrätten.

Länsfiskekort? Antar att det är det som gäller på statens vatten o det är ju extremt bra men för min del så är det inte så många vatten i närheten som är statliga utan det är till att fiska på enskilda vatten eller i fvo o då är det ett kort för varje vatten vilket man snabbt blir less på. Köper oftast kort men kan inte påstå att det sker jämt, fiskar dock mest på enskilt eller statligt (till fjälls)

Om du kollar närmare så skriver han att det var i Finland, vet inte hur det ser ut med den Finska allemansrätten, den kan vara lite olik den Svenska.

Kommentera

ah en gång i ett p&t vatten ... hade inge fiske kort. men det var bara att prata på som fan . fin hund du har haha . vart brukar du fiska , ja du de va fina fiskar du får . till slut så tröttna han och gick där i från

Kommentera

Ursprungligen postat av Toni D Visa inlägg
        Har blivit kontrollerad ganska ofta då jag fiskade "båge". Nästan varje dag.
        Både i Eskilstunaån och i sjöarna runt Åkers Styckebruk.

Har fiskat i båda vattnen, inte nu de senaste 2-3 åren på kortsträckan i Eskilstunaån, men även tidigare år såg jag bara en fiskevakt en gång och han stod och snackade runt en timme med ett gäng fiskare vid Strigeln. Jag hann ta två bågar till söndagslunchen och matlåder i veckan och när jag gick stog han kvar där och snackade...
        OBS! Jag hade kort men inte synligt.

I Åker fiskar jag 4-5 helger per år och bara råkat ut för kontrollant en gång, han gav massor med tipps om både beten och ställen, tyvärr glömde han fråga om kort...
        Samma sak som tidigare, jag hade kort men inte synligt.

Så du verkar ha otur!

Kommentera

Har blivit kontrollerade vid några tillfällen och har alltid haft kort med mig. Det som gör det lite knepigt ibland är att i många vatten är det tillåtet att barn upp till 16 år fiskar fritt både med och utan målsman. Då det skilljer lite mellan dom olika FRO områden så kan det ibland vara lite svårt, och ibland även svårt att hitta korrekt information om aktuell sjö. Det har blivit bättre med skyltning och även en hänvisning vart man kan köpa kort.

Men jag tror att dom kontrolanter som är lite "mänskliga" är dom bästa upplys istället för att börja disskutera med en som saknar kort. Vad tjänar det till att ta den personens grejer. Det blir bara mer irritation av detta, då är det ju bättre att dom talar om att du måste ha kort, här köper du ett. Sedan att dom kan få föra lite statestik alltså är det 1 gång man påträffas utan kort så anser jag inte att man ska ta grejer. Är det däremot så att man lägger nät i en p&t sjö så är det självklart att det ska beslagtagas då det sker i rent sabotage mot både sjön och beståndet.

Sedan en grej som man kan tänka på när dom ska kontrollera, Då ska deras märke hänga VÄL synligt innan dom kommer fram.

Kommentera

Lite OT, men de som vill veta om fiskevårdsavgiften och länsfiskekorten
            här i Finland kan ta en flukt på www.kvarkenfishing.fi , där står det på ren
            svenska vad det är som gäller.

Kommentera

Jag har stött på kontrollant för ett par somrar sedan. Jag var 12 är och hade rott ca 1 km för att fiska lite abborre vid en vase. Kontrollanten stannade mig och frågade efter fiskekortet som jag naturligtvis hade glömt i stugan. Då får du åka och hämta det sa han och har du inget så är du väl inte så dum att du åker ut igen!?

Jag rodde hem, hämtade kortet och rodde tillbaka. Han påpekade också att jag släpade en vobbler efter båten när jag rodde. Ingen trolling i den här sjön ropade han efter mig...

Gubbjävel hade kvällen innan skickat hem två av mina kompisar som metade lite mört/löja/abborre med mask och bullflöten utanför en ö. De är båda i min ålder och fick genast ro träekan hemåt.

Kvällen efter fiskade jag med just dessa kompisarna från ekan. Då kom kontrollanten men sin fru, de släpade två st beten efter båten med hjälp av en 9.9 motor...

Man undrar om en del verkligen har ett hjärta, skicka hem 12 åriga pojkar som enligt min åsikt borde uppmuntras till att fiska. Om jag möter den här mannen en gång till och han på något sätt påstår att jag har fel utrustning etc så kommer han få sina fiskar varma (även om han säkert är för dålig för att få några)

Tilläggas ska att jag fiskar med fiskekort...

Kommentera

Jag och en polare trollade efter gädda rätt långt ut i stockholms skärgård i höstas när plötsligt en tillsyningsman dök upp bland kobbarna med sin båt, från ingenstans kom han i en annars, pga. hösten, helt öde skärgård.
                Han påpekade, men på ett trevligt sätt, att det inte var tillåtet att släpa beten efter båten...

Kommentera

I vattnet där jag oftast fiskar krävs kort, men jag har bara träffat på en kontrollant vid ett enda tillfälle, tror det var två eller tre år sedan. Och då har jag fiskat i detta vatten sedan 80-talet. Tycker det är synd att de inte är ute oftare, de har ju en båt men den ligger allt som oftast förtöjd vid bryggan.
                  Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Jag träffar de alldeles för ofta , tycker Jag. En av mina fiskebröder är fisketillsynsman. Häls /T

Kommentera

Blivit det i Grundsjön som är en sjö för inplanterade regnbågar, annars har jag aldrig blivit det.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 107 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art