Har ni stött på någon kontrollant någon gång? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har ni stött på någon kontrollant någon gång?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av jerkbiten Visa inlägg
    Jag har fiskat i 27 år (är 31) och jag har aldrig sett någon kontrollant förutom i samband med att de satt ut regnbåge och öring i bl.a Stentjärn som ingår i Gula Kortet (Göteborg).
    Däremot så blev en kamrat till mig "av" med sina saker vid ett tillfälle för många år sedan, han fick åka med sin pappa till polisstationen för att hämta ut dom, han var nog 11 eller 12 år då, måste ha varit någon övernitisk jävel som beslagtog hans spö och draglåda.
    Däremot så vet jag att det lokalt på en hel del platser är ganska vanligt med kontroller mest där det är privata vatten eller där en fiskevårdskrets har hand om en mindre sjö.
    Det var väl alldeles utmärkt! Om inte hans far fostrar honom så får någon annan göra det och nu vet både du och han och alla andra som läst här att det är bäst att ha sina tillstånd i ordning.
    Jag skulle inte få tillbaka mina redskap, så "bra läxa".
    Det finns för många anarkister här i v'rlden redan ändå, som bara ska ha men aldrig ta lite ansvar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
      Blev kontrollerade för ett par veckor sedan när vi fiskade i vattnen kring Pargas
      i Finland. Före det var det väl runt 15 år sedan vi blev kontrollerade sist.
      Tycker de kunde kontrollera oftare, men det är väl en fråga om resurser och tid.
      Finns ingen anledning att fiska utan kort sen länsfiskekorten som berättigar
      till spinn, rullspömete,trolling och flugfiske med ett spö kom för ett antal år sen.
      Pimpelfiske och toppknutet mete ingår i allemansrätten. Det finns givetvis
      undantag där kortet inte gäller, tex P&T, strömmande vatten med salmonider
      och vatten som är undantagna av någon annan anledning.
      Pimpel o mete ingår absolut inte i allemansrätten.

Länsfiskekort? Antar att det är det som gäller på statens vatten o det är ju extremt bra men för min del så är det inte så många vatten i närheten som är statliga utan det är till att fiska på enskilda vatten eller i fvo o då är det ett kort för varje vatten vilket man snabbt blir less på. Köper oftast kort men kan inte påstå att det sker jämt, fiskar dock mest på enskilt eller statligt (till fjälls)

Kommentera

Tror aldrig att jag har behövt visa fiskekort någon gång men när jag var 14 år och tillsammans med en annan skulle angla och pimpla i en sjö så kom en gubbe och frågade vilka vi fiskade åt. Då vi hunnit med att borra ett hål och fått i ett angeldon så fick vi tillåtelse att fiska i det hålet resten av dagen! Och nej, det blev ingen fångst.

För några veckor sedan i Kalmarsund kom en fisketillsynsman fram när jag testade att lägga några kast med en strömmingshäckla för att se om det var någon strömming inne i viken. Tänkte väl mest att det är bra att de uppenbarligen kollar så att folk inte fiskar efter abborre och gädda under förbudstiden.
        [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Skulle kanske ha skrivit tydligare att det handlade om Finland.

Kommentera

Jo en och annan vakt eller vattenrättsägare har man ju sprungit på både när man haft och inte har haft tillstånd.. Men man kommer i regel långt med att vara trevlig och spela lite lätt korkad

Kommentera

Har både kontrollerats och kontrollerat.

Jag var fisketillsyningsman i mer än 10år och både tog tjuvfiskare och fiskegrejor.Jag har även fått visa fiskekortet massor med gånger.Så i mina trakter slöar man kanske inte lika mycket som på andra ställen.

Kommentera

i översjön (kallhäll) så har kontrollanter kommit vid några tillfällen, både vinter och sommartid. även i regnbågssjöarna kring åkers styckebruk brukar dom faktiskt kontrollera en del, som nämndes ovan.

Kommentera

Jag kontrollerade ett gäng ungdomar idag. Är dock inte kontrollant, men detta gällde vårt klubbvatten.

Kommentera

Killen som har Bjeveröds dammen mellan Höör och Hörby, är väldigt ofta där och kontrollerar kortet. Dock händer det inte mig numer. Har fiskat där rätt ofta så nu känner han igen mig. Och i Norge har det hänt någon gång att det dykt upp kontrollanter som kommit fram och sett ut som vilken fiskare som helst med spö i hand. Och så har killen börjat små prata en stund innan han flashat med brickan.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-06-03, 20:06.
                    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag har blivit kontrollerad en gång vid ett p&t vatten, men man kunde inte köpa fiskekort till den sjön, så det är ju inte mitt fel.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 107 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art