Har ni stött på någon kontrollant någon gång? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har ni stött på någon kontrollant någon gång?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En enda gång har jag ens stött på en fisketillsynsman. Var i sjön Tisnaren när vi låg och trollade Gös, mycket trevlig grabb som såg att vi hade full rigg och lade sig därför snett framför fören och puttrade med en stund och snackade.

Även blivit stoppad av polisbåten (när de fortfarande användes i vårt område) i inloppet till Strängnäs hamn en gång (båten fullsmetad för trolling). De var mycket trevliga och förklarade att man inte fick trolla i Mälaren och jag fick en informationsbroschyr. Jag svarade att det får man visst det men bara på de frivatten som finns. De önskade oss god fiskelycka och puttrade vidare.

Kul att läsa om KBV och deras proffsiga uppträdande. Tycker det är synd att man inte stöter på kontroller oftare eller ens en närvaro. Det är ju till för att få kontroll på fisket så vi får så bra fiske som möjligt.

Webb - www.teamtrogdor.se
    Blogg - blog.teamtrogdor.se
    Facebook - www.facebook.com/TeamTrogdor
    Twitter - www.twitter.com/TeamTrogdor

Kommentera

Blev kontrollerade i går när vi hade mete-KM i Nordre älv Kungälv (Gula kortetvatten)

Kommentera

Ursprungligen postat av Toni D Visa inlägg
        Har blivit kontrollerad ganska ofta då jag fiskade "båge". Nästan varje dag.
        Både i Eskilstunaån och i sjöarna runt Åkers Styckebruk.
        Samma som Toni fiskar i samma vatten som du också xD

Kommentera

Träffat en kontrollant 1 gång och det var på den tiden då jag va ung nog att inte behöva ett. men har inte stött på någon på bra länge.oftast när dom väljer att ha fiskekort vid en sjö.så blir det automatiskt att folk väljer att göra rätt för sig. undantag finns ju alltid men dom flesta skaffar sig ett.

Kommentera

Har aldrig blivit kontrollerad. Fiskar iof bara i ett par sjöar där det finns borre samt gädda, kanske inte är så prioriterat att kontrollera där. Har dock givetvis fiskekort, 100kr/år är ju nästan gratis.

Är lite nyfiken på vilka rättigheter en kontrollant har. Har hört så mycket olika grejer om detta. Om dom beslagtar ens utrustning får man alltid hämta ut den på polisstationen då? Antar att det blir någon form av böter också, någon fast summa eller varierar det från vatten till vatten?
            Team Skatbo - Följ gärna vårat (oftast misslyckade) fiske på vår blogg!

Kommentera

I de flesta fall får du tillbaka utrustningen när du betalt böterna, lite beroende på hur grovt brottet anses. Lägger du nät i ett p&t vatten med gummibåt brukar både nät o båt tas i beslag och ej återlämnas. Eftersom det i regel blir dagsböter vid fällande dom varierar beloppet beroende på hur stor din inkomst är. Vissa såsom "Gula Kortet" i Gbg har inskrivet på kortet att en kontrollavgift på 400kr tas ut vid överträdelse av fiskebestämmelserna. Vet dock att diskussioner förts om det är lagligt med kontrollavgift vid fiske

Kommentera

Har blivit kontrollerad oftast på ett p&t vatten i närheten av mig, en gång hade vi inte kort(lokala fiskebutiken var inte öppen) så vi förklara läget och kontrollanten gav oss ett annat ställe vi kunde fiska på. Nu sist så kom han och skulle fiska, bricka och allt synligt och behövde knappast fråga efter våra fiske kort. Han är rätt trevlig, fiskar rätt mycket där själv.

Skaffat helårs kort i boren också, dock inte blivit kontrollerad. var 1 person förut som var kontrollant där, nu iår har det utbildats 6-7st till tydligen, men dom kontrollerar väl mest kräftfisket, inte stött på någon där än iaf.

Kommentera

På många ställen är de lite slarviga med att kontrollerna. Men i Harasjömåla är de flitiga. Jag har nog blivit kontrollerad nästan varje gång jag varit där.

Kommentera

blir kontrollerad hela tiden i stockholm, en dag när jag fiskade i en put and take sjö blev jag kontrollerad 3 ggr! Av olika personer naturligtvis men ändå. I norra sverige har jag aldrig blivit kollad, lite ironiskt med tanke på hur mycket finare vattnen är där uppe

Jag tycker att de som fiskar mycket i olika trakter borde enkelt kunna få tillstånd som tillsyningsman på just de området. Behöver ju inte handla om någon heltidsanställning eller fritidsanställning men bara för den tiden man är där och själv fiskar.

Jag tycker fiskekort är bra, speciellt vid automater. De är de bästa sättet.

Kommentera

Blir kontrollerad varje gång jag fiskar vid en viss sjö i närheten, de verkar verkligen inte komma ihåg mig. Har även blivit kontrollerad en gång när jag inte hade kort i en annan sjö, tänkte inte ens på att det var fiskekort där faktiskt, var "för ung" (18 år). Fick köpa ett årskort på plats, men det var det värt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 063 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art