Har ni stött på någon kontrollant någon gång? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har ni stött på någon kontrollant någon gång?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Har ni stött på någon kontrollant någon gång?

Vore mest kul att få veta om någon som har fiskat vid sjö där fiskekort gäller har "råkat ut" för en kontrollant? Finns dom överhuvudtaget?

Och meningen med tråden är inte den att man inte skall skaffa sig fiskekort, utan jag betalar mer än gärna ynka 300:- för ett helt år.

Mest nyfiken bara. Kanske är vanligare på vintern vid isfiske?

Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Vore mest kul att få veta om någon som har fiskat vid sjö där fiskekort gäller har "råkat ut" för en kontrollant? Finns dom överhuvudtaget?

Och meningen med tråden är inte den att man inte skall skaffa sig fiskekort, utan jag betalar mer än gärna ynka 300:- för ett helt år.

Mest nyfiken bara. Kanske är vanligare på vintern vid isfiske?
    Stora transåsjön i Borås ser man dem ganska ofta. men det är väl så att detta är idellt arbetande personer som inte vill ta hela sin fritid till detta.

Kommentera

Jag har fiskat i 27 år (är 31) och jag har aldrig sett någon kontrollant förutom i samband med att de satt ut regnbåge och öring i bl.a Stentjärn som ingår i Gula Kortet (Göteborg).
      Däremot så blev en kamrat till mig "av" med sina saker vid ett tillfälle för många år sedan, han fick åka med sin pappa till polisstationen för att hämta ut dom, han var nog 11 eller 12 år då, måste ha varit någon övernitisk jävel som beslagtog hans spö och draglåda.
      Däremot så vet jag att det lokalt på en hel del platser är ganska vanligt med kontroller mest där det är privata vatten eller där en fiskevårdskrets har hand om en mindre sjö.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerkbiten Visa inlägg
        Jag har fiskat i 27 år (är 31) och jag har aldrig sett någon kontrollant förutom i samband med att de satt ut regnbåge och öring i bl.a Stentjärn som ingår i Gula Kortet (Göteborg).
        Däremot så blev en kamrat till mig "av" med sina saker vid ett tillfälle för många år sedan, han fick åka med sin pappa till polisstationen för att hämta ut dom, han var nog 11 eller 12 år då, måste ha varit någon övernitisk jävel som beslagtog hans spö och draglåda.
        Däremot så vet jag att det lokalt på en hel del platser är ganska vanligt med kontroller mest där det är privata vatten eller där en fiskevårdskrets har hand om en mindre sjö.
        Lågt att ge sig på en 11/12 åring.. Fortsatte han att fiska senare i livet?

Kommentera

Inte blivit kontrollerad vid sjö men däremot vid strömmande vatten i jämtland.

Kommentera

Det har aldrig skett, fiskar förvisso i ganska stora vatten.

Kommentera

Jag har fiskat enda sen barnsben i Nordre Älv/en bit av Göta Älv, och har aldrig någonsin sett eller stött på någon kontrollant. Då har jag både fiskat med och utan kort. Men nuförtiden fiskar jag alltid med ett giltigt kort för säkerhets skull.

Kommentera

Blev kontrollerade för ett par veckor sedan när vi fiskade i vattnen kring Pargas
                i Finland. Före det var det väl runt 15 år sedan vi blev kontrollerade sist.
                Tycker de kunde kontrollera oftare, men det är väl en fråga om resurser och tid.
                Finns ingen anledning att fiska utan kort sen länsfiskekorten som berättigar
                till spinn, rullspömete,trolling och flugfiske med ett spö kom för ett antal år sen.
                Pimpelfiske och toppknutet mete ingår i allemansrätten. Det finns givetvis
                undantag där kortet inte gäller, tex P&T, strömmande vatten med salmonider
                och vatten som är undantagna av någon annan anledning.

Kommentera

Har blivit kontrollerad ganska ofta då jag fiskade "båge". Nästan varje dag.
                  Både i Eskilstunaån och i sjöarna runt Åkers Styckebruk.

Kommentera

Ja en gång, men han var inte en kontrollant utan bara en überjävlig snålgubbe som lade sig i allt och allas fiske! haha sjuk man! (Syftet var för övrigt att skrämma bort så många som möjligt när alla dessa regnbågar kom lös i Siljan! Sen var hans lika idiotiska vän å han ute och la nät där...)
                    /Team Perax, Jon Persson
                    http://teamperax.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 062 visningar
                    1 gilla