Näta bort gädda ur tjärnen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Näta bort gädda ur tjärnen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av killerbug Visa inlägg
    Jeg har kansje missforstået ordet tjærn, troede der var norsvensk ord for skogsjø, men ved nu er det er en liten sjø
    vet inte om jag riktigt förstår skillnaden mellan skogssjö och liten sjö?

Tjärnen ser i allafall ut som följer:
    Ca 50 -75 m bred och kanske 300 m lång
    Formad lite som ett timglas
    Utloppet består av en mycket smal ränna på ca 30 cm bred och ca 50 cm djup.
    Utloppet övergår ca 50 m nedströms tjärnen till en myrliknande våtmark där vattnet inte längre rinner i en bäckfåra utan rinner ut i marken och silas genom jord, sten och torv för att längre ner när markförhållandena blir mer stabila återgår till att bli en liten bäckfåra som mynnar i en sjö så småning om.
    Tillkommande vatten är dels kallkällvatten ute i tjärnen samt mycket små tillflöden från omgivande höjder (dvs i första hand regnvatten).
    Minsta djup är ca 1 m, dvs inga strandkanter som går från 1 cm och blir djupare efterhand. som djupast är det drygt 9 m .
    Vattnet är ganska klart för att vara i skogslandet, ser gamla trädstammar helt klart på botten om det är typ 1,5 m eller så. Vet inte hur man exakt mäter siktdjup men har för mig att det görs med nån vit skiva o i så fall skulle man se den ännu djupare, säkert det dubbla.
    Finns kanske 100 näckrosblad i hela sjön och inte mer vass än att jag skulle kunna plocka upp dem o hålla allt ihop i en hand som en bukett.

Vet inte hur du vill definiera detta vatten men det står tjärn på kartan och alla liknande vatten jag vet om kallas också tjärn. Många tjärnar har dock mycket myrvatten i sig och blir då kolsvart vatten i där man inte ser en röd spinnare om den är 25 cm under ytan.
    Senast ändrad av micke.karl; 2010-06-03, 14:41.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nosefield Visa inlägg
      lägg näten på led, åt ett håll så ser du ju ..kanske ?

kanske måste passa på att säga att det inte är jag som har gett dig det tipset, var bara en liten funderation,,i all sin enkelhet.
      Nu simmar det en massa öringar i vattnet så det är inte läge att slänga ut några nät nu, öringarna vill jag nog ta på spö eller pimpel.

Kommentera

Jag är inte så jätte erfaren fiskare men i år har jag fått mycket gädda och det har blivit några i fem kilos klassen och de har tagit nära land. Så jag tycker du ska testa vid vassar och lägger du nät vid djupen försök få ner dom ett par meter under ytan det är mitt tips. Hoppas det funkar

Kommentera

Nätläggande var redan klart skrev han ju, men aja.
          För att kolla siktdjupet tar du en vit skiva på ett rep eller liknande och hissar ner i vattnet tills dess att du inte ser den längre, sedan mäter du på repet

Kommentera

Helt sanslöst vad folket här är fyrkantiga samt de flesta verkar tämligen korkade...
            Någon här som fiskar med levade betesfisk? Jag menar efter den predikan det har varit om saxar.
            Haha ni är för fan sorliga!
            Senast ändrad av prettyinfected; 2010-06-03, 22:51.
            ute efter de stora..

Kommentera

fy *** va förbannad jag blir!!!! NÄTFISKE ÄR DET SOM JAG HATAR MEST AV ALLT!!!!! det är ett sådant jävla djurplågeri så det är inte sant. Lägg ur en ryssja eller vad som helst om du nu måste ha bort dem. Du har aldrig tänkt på att all annan fisk också fastnar i nät??
              [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av twinpower_feskarn Visa inlägg
                fy *** va förbannad jag blir!!!! NÄTFISKE ÄR DET SOM JAG HATAR MEST AV ALLT!!!!! det är ett sådant jävla djurplågeri så det är inte sant. Lägg ur en ryssja eller vad som helst om du nu måste ha bort dem. Du har aldrig tänkt på att all annan fisk också fastnar i nät??
                Jo men det gör väl inget m det fastnar annan fisk i nätet? Fanns ju bara ett gäng gäddor i lite småabborrar o mört.

Kommentera

David! Snackade med en gemensam vän om detta nämligen "Mattisson". Tror du nämnde för honom att Karpen går riktigt hårt åt kräftorna, men funderar ändå... Hade varit skoj med en Karpsjö, blir man väl helt toksåld på det fisket också!

Kommentera

Ursprungligen postat av twinpower_feskarn Visa inlägg
                    fy *** va förbannad jag blir!!!! NÄTFISKE ÄR DET SOM JAG HATAR MEST AV ALLT!!!!! det är ett sådant jävla djurplågeri så det är inte sant.
                    Värre med nät än att släpa en stackars mörtjävel i krokar efter en båt??

Men hallå eller..

Kommentera

• Ursprungligen postat av micke.karl Visa inlägg
                      Jo men det gör väl inget m det fastnar annan fisk i nätet? Fanns ju bara ett gäng gäddor i lite småabborrar o mört.
                      det är så osportsligt och ett sådant brutalt djurplågeri, det är främst det jag tänkte på......
                      [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 025 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art