Ursprungligen postat av killerbug
Visa inlägg
Tjärnen ser i allafall ut som följer:
Ca 50 -75 m bred och kanske 300 m lång
Formad lite som ett timglas
Utloppet består av en mycket smal ränna på ca 30 cm bred och ca 50 cm djup.
Utloppet övergår ca 50 m nedströms tjärnen till en myrliknande våtmark där vattnet inte längre rinner i en bäckfåra utan rinner ut i marken och silas genom jord, sten och torv för att längre ner när markförhållandena blir mer stabila återgår till att bli en liten bäckfåra som mynnar i en sjö så småning om.
Tillkommande vatten är dels kallkällvatten ute i tjärnen samt mycket små tillflöden från omgivande höjder (dvs i första hand regnvatten).
Minsta djup är ca 1 m, dvs inga strandkanter som går från 1 cm och blir djupare efterhand. som djupast är det drygt 9 m .
Vattnet är ganska klart för att vara i skogslandet, ser gamla trädstammar helt klart på botten om det är typ 1,5 m eller så. Vet inte hur man exakt mäter siktdjup men har för mig att det görs med nån vit skiva o i så fall skulle man se den ännu djupare, säkert det dubbla.
Finns kanske 100 näckrosblad i hela sjön och inte mer vass än att jag skulle kunna plocka upp dem o hålla allt ihop i en hand som en bukett.
Vet inte hur du vill definiera detta vatten men det står tjärn på kartan och alla liknande vatten jag vet om kallas också tjärn. Många tjärnar har dock mycket myrvatten i sig och blir då kolsvart vatten i där man inte ser en röd spinnare om den är 25 cm under ytan.
Kommentera