Näta bort gädda ur tjärnen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Näta bort gädda ur tjärnen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tålamod

Beundrar ditt tålamod med de som är kritiska mot din tråd!!

Näten bör ligga i anknytning till eller delvis i vegetationsbälten.
    Se till att näten täcker hela vägen ner till botten.
    Flytta runt näten eftersom, så du fiskar av flera platser.

Lycka till!

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
      Vet inte om det stämmer angående kräftor men tydligen ska dom dö omedelbart när man släpper ner dom i vattnet. Om man inte släpper i för många så att vattnet kallnar då.
      Säkert, men det finns inga kräftor som kan vittna om så är fallet :-)

Kommentera

Notdragning kanske vore något?
        [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Svarta Hålet Visa inlägg
          Beundrar ditt tålamod med de som är kritiska mot din tråd!!

Näten bör ligga i anknytning till eller delvis i vegetationsbälten.
          Se till att näten täcker hela vägen ner till botten.
          Flytta runt näten eftersom, så du fiskar av flera platser.

Lycka till!
          dåligt med vegetationsbäten, i princip bara skarpa kanter mellan land o tjärn och sedan vatten, tror inte det finns så mycket vass att jag skulle kunna göra en julkärve av det. Näten är ju bara 1,5 m hög vilket gör det liet problematiskt att få ner dem helt till botten om man inte begränsar sig till att fiska där det är mindre än typ ett par meter djupt.

Kommentera

Ursprungligen postat av micke.karl Visa inlägg
            Saknar fortfarande tips på vart i tjärnen jag har störst chans att fånga de gäddor jag är ute efter, hellre ta upp en 5 kg än fem 1 kg då 5 kilosgäddan borde vara ett större problem vid utsättningen än smågäddorna. Tacksam för tips och kan ta dem via PM om ni inte vill skylta med att ni ger tips till en så pass oseriös typ som jag som ens vågar äga ett nät.
            Det er lige omvendt, hvis man fjerner de store gedderne vil Øringen få samre kår end før.

De store gedder holder nemlig bestanden af smågedder nede, og det er de mange smågedder der ater mest yngel.

Desuten vil en decimering af Geddebestanden give samre kår generelt for øringen, da de holder mørt og aborre nede, som er næringskonkurenter til øringen.

Så resultatet af en decimering af geddebestanden, vil have meget negative konsesvenser. Det eneste sted hvor en sådan decimering giver mening, er i kraftvæerkssøer, hvor gedder kan reducere udtrækket af lakse og øringsmolt.
            Senast ändrad av killerbug; 2010-06-01, 11:37.

BDFI.DK

Kommentera

Låter ju på många som att man borde börja med att plantera in storgäddor först i vatten som man vill sätta ut öring i för att vara säker på att de ska överleva.

Nu är dock redan öringarna i vattnet och det blev ett antal gäddor som fick sätta livet till föratt stilla samvetet lite. Verkar dock inte vara så mycket gädda från början vilket inte är helt förvånande då det är ett klart vatten med ios några näckrosor på nått ställe men inga vassområden eller annat "gäddparadis". Ser ju inte ut som gäddhålen där jag fiskar i vanliga fall med litet siktdjup o mycket sjövegetation. I så klart vatten och utan för mycket gömställen så borde öringarna klara sig ifrån de värsta överraskningsattakerna.

Förutom att det naturligvis finns undatag som bekräftar reglen, finns det nån hyffsad korrelation mellan gäddans storlek och vilken storlek på byte som lever farligt? Hur stor bör gäddan vara för att mer regelmässigt ge sig på byten på 0,5 kg, 1 kg, 1,5 kg osv? Nån som har ens en vag uppfattning?

Kommentera

Gäddan kan ta byten som är 1/3 av dess storlek upp till halva storleken ungefär :P en lite vag uppskattning. Dock tycker jag du kunde tagit upp gäddan på ett snällare sätt och sen släppa den i sjön som var ihopkopplad med den. Saxar är ju lite hemska.

Kommentera

slu i umeå har gjort med försök med att fiska ut gädda med alla medel ur ett antal tjärnar och slutsatsen var att det blev mer gädda i slutändan den viktigaste predatorn på gäddyngel och små gäddor är gädda.
                  så resultatet blir bara att den om nu bara en enda gädda lyckas leka så överlever i så gott som alla yngel och 100 smågäddor äter allagånger mer öring an några få stora, aborre är oxå en extremt effektiv predator på öring så det är meningslöst att hata gäddan så mycket

Kommentera

Orkade inte läsa hela tråden, men mitt tips är att försöka få upp så många riktigt små gäddor som möjligt. gäddan är glupsk, och 10 enkilos är mer skadligt än 1 10-kilos. Omsätt detta i relation till den potentiella bytesfisk du anser att plantera. Gäddan är känd kannibal och jag vill minnas att jag läst att vid försök av utfiskning av gädda så har beståndet ökat i antal men minskat i storlek. Att försöka ta bort de små borde då rimligtvis få beståndet i hyffsat schack av sig själv... De stora gäddorna behövs som toppredator...
                    http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av skralle Visa inlägg
                      om nu bara en enda gädda lyckas leka så överlever i så gott som alla yngel
                      Som jag fattat det behövs minst 2 gäddor för en lyckad lek...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 024 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art