Näta bort gädda ur tjärnen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Näta bort gädda ur tjärnen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Rullknäckarn
    Kalla det vad faen du vill, det är bara inavlade jävla rednecks som använder saxar!!!
    HAHA men det är bara inavlade jävla rednecks som äter gädda.

Kommentera

Det måste nog vara mycket svårt att utrota så mycket gädda med ett nät o lite saxar så att det inte skulle vara ett hot mot dina öringar. Enklast skulle väl vara att lägga nätet i någon lekvik under lektiden, men leken är nog över nu. Vid en sjö i mina hemmatrakter la dom gift i hela sjön för att ta bort all fisk för att sedan plantera in öring. Detta var någon gång under 60 talet. De trodde att det var lyckat under något år, men sen fick någon en gädda på spinn och då visste dom väl att det var kört. Nu finns det iaf ingen öring i den sjön.

Släng bara inte bort den gäddan du tar upp, det känns lite slöseriaktigt. Ge bort dom till grannar eller nått.

Sluta tjata på att honom, det är ju trots allt hans sjö och han vill bara ha svar på några frågor. Ni behöver inte smutsa ner hans tråd.

Kommentera

Ursprungligen postat av ludde863 Visa inlägg
        Det måste nog vara mycket svårt att utrota så mycket gädda med ett nät o lite saxar så att det inte skulle vara ett hot mot dina öringar. Enklast skulle väl vara att lägga nätet i någon lekvik under lektiden, men leken är nog över nu. Vid en sjö i mina hemmatrakter la dom gift i hela sjön för att ta bort all fisk för att sedan plantera in öring. Detta var någon gång under 60 talet. De trodde att det var lyckat under något år, men sen fick någon en gädda på spinn och då visste dom väl att det var kört. Nu finns det iaf ingen öring i den sjön.

Släng bara inte bort den gäddan du tar upp, det känns lite slöseriaktigt. Ge bort dom till grannar eller nått.

Sluta tjata på att honom, det är ju trots allt hans sjö och han vill bara ha svar på några frågor. Ni behöver inte smutsa ner hans tråd.
        Kallas för rotenon, ett gift som sätter sig på gälarna på fisken.
        Tydligen förbjudet idag....
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av ludde863 Visa inlägg

Även om detta är västerbotten så är nog leken på sluttampen eller över även här, det har du nog rätt i. Vart går då storgäddan efter leken, går hon på djupet eller går de på jakt i vikarna för att äta upp sig efter leken?

Gäddan som kommer upp kan grannens katt få smaka på eller så torkar jag den som hundgodis.

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
            Kallas för rotenon, ett gift som sätter sig på gälarna på fisken.
            Tydligen förbjudet idag....
            Ah, det känner jag igen. Tydligen överlevde några gäddor och smaskade på öringarna.

Kommentera

Ursprungligen postat av micke.karl Visa inlägg
              Även om detta är västerbotten så är nog leken på sluttampen eller över även här, det har du nog rätt i. Vart går då storgäddan efter leken, går hon på djupet eller går de på jakt i vikarna för att äta upp sig efter leken?

Gäddan som kommer upp kan grannens katt få smaka på eller så torkar jag den som hundgodis.
              Vart storgäddan går efter leken kan du nog lätt kunna leta upp på här på forumet

Kommentera

Det var tydligen svårt att få svar på. Det är tydligen bara jag som skriver som har förstått att du INTE vill utrota gäddan ur tjärn. Tycker väldigt synd om dig, det finns 23, snart 24 inlägg men INGET som ger dig ett gott råd. Bara jag har tydligen förstått att du vill ha bort dom största krokodilerna för att trygga överlevnaden på dina öringar. Du är fullt medveten om att massor med små gurkor kommer att växa till och leka av sig men bara du och jag har förstått det.
                Ni som inte vill hjälpa någon som vill ha lite fint torrflugefiske tycker jag ska sluta skriva i denna tråd, ni lyckas endast fördumma er själva,
                Det verkar som om du Micke inte har valt rätt fiskeforum för ditt intresse, tyvärr har jag aldrig nätat så jag kan tyvärr inte hjälpa dig men jag hoppas för din skull i ditt tappra försök att det finns någon vänlig själ som vill hjälpa dig.
                A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
                  Det var tydligen svårt att få svar på. Det är tydligen bara jag som skriver som har förstått att du INTE vill utrota gäddan ur tjärn. Tycker väldigt synd om dig, det finns 23, snart 24 inlägg men INGET som ger dig ett gott råd. Bara jag har tydligen förstått att du vill ha bort dom största krokodilerna för att trygga överlevnaden på dina öringar. Du är fullt medveten om att massor med små gurkor kommer att växa till och leka av sig men bara du och jag har förstått det.
                  Ni som inte vill hjälpa någon som vill ha lite fint torrflugefiske tycker jag ska sluta skriva i denna tråd, ni lyckas endast fördumma er själva,
                  Det verkar som om du Micke inte har valt rätt fiskeforum för ditt intresse, tyvärr har jag aldrig nätat så jag kan tyvärr inte hjälpa dig men jag hoppas för din skull i ditt tappra försök att det finns någon vänlig själ som vill hjälpa dig.
                  Tackar för att det är nån som förstår vad jag är ute efter, började fundera på om jag uttryckt mig heltokigt då jag bara får veta hur svårt det är att utrota gäddor och att jag inte använder "schyssta" metoder för att fånga fisk. Håller med om att det kanske inte är rätt forum, mycket snack o lite verkstad. (med det heter ju fiskesnack så vad annat var att vänta).

Kommentera

gäddan kommer äta dom svagare individerna så den öringsstam du har kommer bli starkare, samt att gäddan vill få i sig så mycket näring med så lite jobb som möjligt, så chansen att den äter upp alla dom öringarna som du sätter in i vattnet är mycket liten, om inte det är en svag stam du planterar in i vattnet. Den kommer med större säkerhet ge sig på andra arter än dina öringar, om dom inte är sjuka eller skadade.

Kommentera

Kom på att det kanske funkar med en ryssja? De stora gäddorna går nog djupare nu och det är kanske enklare att placera en ryssja nära botten än ett nät?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 024 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art