Har sett att trådar som tar upp fiske med nät hånas av "riktiga" sportfiskare som stolt står med rak rygg o näsan i skyn o försöker verka mer äkta än andra. Nu är det så att det ena inte utesluter det andra och jag har därför en önskan att få några seriösa svar på en seriös fråga. Har en tjärn där det nu i veckan skall sättas ut öring för framtida spöfiske (nått som ju tydligen får räknas in som sportfiske). Har tänkt göra ett försök i sista minuten att få bort en del gädda för att skapa lite bättre förutsättningar för öringen.
Tjärnen är på ca 2 ha så det är ingen stor pöl o det skiftar i djup mellan 1 och 9 meter. Har tillgång till ett par nät 1,5 m * 30 m (Köpta på Jula) som jag tänkte lägga ut för att fånga gäddorna i. Har lagt nät nån gång för 15-20 år sedan men kommer inte ihåg nått om knep osv.
Vart ska jag lägga näten, på det grunda eller på det djupa. Om jag lägger på det djupa, ska de ligga från ytan o 1,5 m ner eller närmare botten?
Behöver man tyngder i botten eller "står" de som de ska ändå?
Tänkte även sätta saxar i kanterna runt om samt försöka få nån på kroken med hjälp av spöet. Nått mer jag kan göra så här i elfte timmen för att få upp så många som möjligt?
// Michael
Tjärnen är på ca 2 ha så det är ingen stor pöl o det skiftar i djup mellan 1 och 9 meter. Har tillgång till ett par nät 1,5 m * 30 m (Köpta på Jula) som jag tänkte lägga ut för att fånga gäddorna i. Har lagt nät nån gång för 15-20 år sedan men kommer inte ihåg nått om knep osv.
Vart ska jag lägga näten, på det grunda eller på det djupa. Om jag lägger på det djupa, ska de ligga från ytan o 1,5 m ner eller närmare botten?
Behöver man tyngder i botten eller "står" de som de ska ändå?
Tänkte även sätta saxar i kanterna runt om samt försöka få nån på kroken med hjälp av spöet. Nått mer jag kan göra så här i elfte timmen för att få upp så många som möjligt?
// Michael
Kommentera