Näta bort gädda ur tjärnen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Näta bort gädda ur tjärnen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Näta bort gädda ur tjärnen

Har sett att trådar som tar upp fiske med nät hånas av "riktiga" sportfiskare som stolt står med rak rygg o näsan i skyn o försöker verka mer äkta än andra. Nu är det så att det ena inte utesluter det andra och jag har därför en önskan att få några seriösa svar på en seriös fråga. Har en tjärn där det nu i veckan skall sättas ut öring för framtida spöfiske (nått som ju tydligen får räknas in som sportfiske). Har tänkt göra ett försök i sista minuten att få bort en del gädda för att skapa lite bättre förutsättningar för öringen.
    Tjärnen är på ca 2 ha så det är ingen stor pöl o det skiftar i djup mellan 1 och 9 meter. Har tillgång till ett par nät 1,5 m * 30 m (Köpta på Jula) som jag tänkte lägga ut för att fånga gäddorna i. Har lagt nät nån gång för 15-20 år sedan men kommer inte ihåg nått om knep osv.

Vart ska jag lägga näten, på det grunda eller på det djupa. Om jag lägger på det djupa, ska de ligga från ytan o 1,5 m ner eller närmare botten?

Behöver man tyngder i botten eller "står" de som de ska ändå?

Tänkte även sätta saxar i kanterna runt om samt försöka få nån på kroken med hjälp av spöet. Nått mer jag kan göra så här i elfte timmen för att få upp så många som möjligt?

// Michael
    Senast ändrad av micke.karl; 2010-05-29, 21:56.

Byt forum, det lär vara det bästa tips du får här... Nät och saxar!?!
    Den siste ****** är tydligen inte född ännu...

Kommentera

Ursprungligen postat av micke.karl Visa inlägg
      Har sett att trådar som tar upp fiske med nät hånas av "riktiga" sportfiskare som stolt står med rak rygg o näsan i skyn o försöker verka mer äkta än andra. Nu är det så att det ena inte utesluter det andra och jag har därför en önskan att få några seriösa svar på en seriös fråga. Har en tjärn där det nu i veckan skall sättas ut öring för framtida spöfiske (nått som ju tydligen får räknas in som sportfiske). Har tänkt göra ett försök i sista minuten att få bort en del gädda för att skapa lite bättre förutsättningar för öringen.
      Tjärnen är på ca 2 ha så det är ingen stor pöl o det skiftar i djup mellan 1 och 9 meter. Har tillgång till ett par nät 1,5 m * 30 m (Köpta på Jula) som jag tänkte lägga ut för att fånga gäddorna i. Har lagt nät nån gång för 15-20 år sedan men kommer inte ihåg nått om knep osv.

Vart ska jag lägga näten, på det grunda eller på det djupa. Om jag lägger på det djupa, ska de ligga från ytan o 1,5 m ner eller närmare botten?

Behöver man tyngder i botten eller "står" de som de ska ändå?

Tänkte även sätta saxar i kanterna runt om samt försöka få nån på kroken med hjälp av spöet. Nått mer jag kan göra så här i elfte timmen för att få upp så många som möjligt?

// Michael
      Varför vill du ha ett tusenbrödra bestånd av öring?
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Vill inte ha nått tusenbrödrabestånd men vill att de öringar vi sätter ut kommer att få en hyffsad chans att klara sig från gäddor i början så vi kan se om de kan etablera sig och kanske till o med yngla av sig så småningom i de små men stabila tillflödena.
        Har som sagt redan sett vilken attityd till nät som de flesta har och då detta vatten är 100 % eget så är det ingen som behöver vara rädd för att deras fiske ska påverkas. Att få mer öring som förhoppningsvis ska kunna avla av sig kan jag dock inte förstå hur man som sportfiskare kan vara negativ till.
        Seriösa tips är jag intresserad av, nätfiskets vara eller inte kan vi läsa om i många andra trådar och hoppas att de inläggen stannar där.

Kommentera

Gäddsax??
          Kryp in under en sten och självdö för fasiken, det blir mitt råd för dagen!!

Kommentera

vf inte kalka ut skiten från början? finns det rika bestånd av annan fisk i tjärnen så som mört och aborre?

Kommentera

Finns hyffsat med aborre o även en del mört samt lite gädda. Har tagit några gäddor på spö resp sax i vintras (1-3 kg) och hoppas få bort några till innan vi ska ut med öringarna. En liten tjärn med små inlopp från omkringliggande höjder samt ett utlopp som det inte numera kan vandra upp nya gäddor i vilket gör att det borde kunna gå att få till en överlevande öringstam som med lite tur kan föryngra sig.

Kommentera

Ursprungligen postat av micke.karl Visa inlägg
                Vill inte ha nått tusenbrödrabestånd men vill att de öringar vi sätter ut kommer att få en hyffsad chans att klara sig från gäddor i början så vi kan se om de kan etablera sig och kanske till o med yngla av sig så småningom i de små men stabila tillflödena.
                Har som sagt redan sett vilken attityd till nät som de flesta har och då detta vatten är 100 % eget så är det ingen som behöver vara rädd för att deras fiske ska påverkas. Att få mer öring som förhoppningsvis ska kunna avla av sig kan jag dock inte förstå hur man som sportfiskare kan vara negativ till.
                Seriösa tips är jag intresserad av, nätfiskets vara eller inte kan vi läsa om i många andra trådar och hoppas att de inläggen stannar där.
                Jadu, att försöka utrota en toppredator och försöka att ersätta den med en annan? Det är svårt, sen vad kommer gäddorna ifrån, via ån?
                Tror inte på idéen, men du får väl försöka överbevisa mig?
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Har inte tänkt utrota gäddan för det kommer jag inte lyckas med även om jag skulle försöka. Mitt mål är att få bort några större gäddor till för att inte stoppa öringarna rakt ner i gapet på storgäddan när vi sätter ut dem. Utloppet består idag till 90 % av översilning genom våtmark ner till en sjö som ligger ca 700 m bort och ca 40 höjmeter lägre ner. Tidigare så har det funnits en bäckfåra (typ 30cm bred) som gått hela vägen så gäddorna har nog kommit den vägen en gång i tiden men sedan länge så är denna fåra bara kvar på några få ställen. Nya vuxna gäddor måste alltså ta landvägen för att komma dit. Föds de i tjärnen så kommer de naturligtvis att växa upp där men det är ju ett kommande problem. Nu handlar det om att inte få 90 % av utsättningen uppäten första veckan.

Kommentera

Hur mycke öring ska du ha ut?? Effektivast är nog storryssa på våren. men lite sent nu iofsig, Tror det blir svårt. I en regnbågs sjö på jobbet finns det gott om gädda än trots 10 års hårt nätfiske om våren + saxar på vintern.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 021 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art