Näta bort gädda ur tjärnen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Näta bort gädda ur tjärnen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Muskytracker: Kör på karp! Dom kommer bli stora av mäsket som dom som fiskar efter dom öser i, även om vattnet är näringsfattigt. Det enda fisket som inte blir sämmre av fisketryck.

Så kan du åka ner i fiskhamnen 2ggr per vecka och hämta ngn låda skrapfisk, ösa i, så kommer gäddorna också att bli stora. (roligare än karp?)
    Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Nyutsatta öringar/regnbågar är lättfångade. Får dom leva vilda ett tag, blir dom mycket svårare. Därför sätter många ut lite och ofta för att hålla "liv" i fisket.
      Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Det är ju när det är svårt som det blir lite sport, ska det bara vara lätt så kan man ju meta mört i strandkanten.
        Kommer att vänta ett tag med att ens premiärfiska då det inte är nått nöjje att gå dit nu o kunna få napp på en björkruska man sticker ner i vattnet.

Kommentera

oj, det var en lång tråd... Om man ska fiska gädda är nät långt ifrån det effektivaste sättet. Nätfisket bygger på att fisken rör sig och då fastnar i nätet. Precis som David L. skriver. Den enda gången man effektivt kan fiska gädda med nät är våren då fisken ska in i lekvikar och strandängar osv.
          En sportfiskare fångar mer gädda under en dag än vad en yrkesfiskare gör under samma tid med kilometervis med nät.

Nu är ju din tjärn inte så stor så det är klart att du kan få någon gädda på nät om du har näten ute varje dygn. Men det effektivaste sättet är ändå spinnfiske eventuellt mete. Du får lägga ner lite tid helt enkelt.

Jag kan ju inflika snabbt att saxfiske är ganska vanligt här på Åland ännu, det är inget jag förespråkar. Jag fiskade själv med sax när jag var yngre. Men det är inte ett etiskt fiskesätt. Men vad är egentligen det? Man måste ju kroka fast gäddorna oavsett hur du fiskar. Sen kan ju själva behandlingen efter fångst vara så skonsamt utförd som möjligt. Jag kan skriva hur mycket som helst om detta, jag brukar göra det med jakten oxå som ibland får massiv kritik. Men det är lite off topic i denna tråd.

Lycka till hur som helst! Du kommer att få ett fint fiske efter storgädda om några år!

Kommentera

Ursprungligen postat av boman1979 Visa inlägg
            oj, det var en lång tråd... Om man ska fiska gädda är nät långt ifrån det effektivaste sättet. Nätfisket bygger på att fisken rör sig och då fastnar i nätet. Precis som David L. skriver. Den enda gången man effektivt kan fiska gädda med nät är våren då fisken ska in i lekvikar och strandängar osv.
            En sportfiskare fångar mer gädda under en dag än vad en yrkesfiskare gör under samma tid med kilometervis med nät.

Nu är ju din tjärn inte så stor så det är klart att du kan få någon gädda på nät om du har näten ute varje dygn. Men det effektivaste sättet är ändå spinnfiske eventuellt mete. Du får lägga ner lite tid helt enkelt.

Jag kan ju inflika snabbt att saxfiske är ganska vanligt här på Åland ännu, det är inget jag förespråkar. Jag fiskade själv med sax när jag var yngre. Men det är inte ett etiskt fiskesätt. Men vad är egentligen det? Man måste ju kroka fast gäddorna oavsett hur du fiskar. Sen kan ju själva behandlingen efter fångst vara så skonsamt utförd som möjligt. Jag kan skriva hur mycket som helst om detta, jag brukar göra det med jakten oxå som ibland får massiv kritik. Men det är lite off topic i denna tråd.

Lycka till hur som helst! Du kommer att få ett fint fiske efter storgädda om några år!
            Gäddfisket är ju redan avklarat men tackar för råden. Sant att det inte var näten som tog mest, det gjorde faktiskt saxarna vilket inte var så förvånande, även en del på spö. Om gäddorna är för många eller stora om några år så är det ett problem vi tar i då (byter till annan tjärn eller nya krafttag (nån tipsade ju om dynamit)).
            Är ju inte några pengar i sammanhanget som vi lägger ner så om det blir lite kul fiske i sommar så är det ju snabbt "intjänat".

Kommentera

Ursprungligen postat av micke.karl Visa inlägg
              "[I]"konsulter en Biolog, det er mit sidste råd til deg." Killerbug

- vet inte du skojjar med mig eller om du menar allvar, har du ens läst vad vi snackar om för storlek på tjärn, uttag av gädda samt insättning av fisk? är ju inte direkt nån restaurering av östersjön vi håller på med.

Jeg har kansje missforstået ordet tjærn, troede der var norsvensk ord for skogsjø, men ved nu er det er en liten sjø

BDFI.DK

Kommentera

Vanliga nät sjunker, så de hamnar per default på botten och ca 1,5m uppåt. Jag skulle gissa att grunt är bäst, men det beror förståss på var gäddorna håller hus.

Saxar tar mest större gäddor (1,5+). Det är i de flesta system de små som gör mest skada på ett artificiellt bestånd. Stora gäddor äter små gäddor, kanske, teoretiskt, ibland... Jag skulle nog satsa på ganska finmaskiga nät för att i första hand reducera antalet små och tillväxande gäddor. Att ha en och annan krokodil bland öringarna kan ju vara kul!

Coolt att så många fortfarande tror du vill utrota gäddorna

Kommentera

Ursprungligen postat av micke.karl Visa inlägg
                  Har sett att trådar som tar upp fiske med nät hånas av "riktiga" sportfiskare som stolt står med rak rygg o näsan i skyn o försöker verka mer äkta än andra. Nu är det så att det ena inte utesluter det andra och jag har därför en önskan att få några seriösa svar på en seriös fråga. Har en tjärn där det nu i veckan skall sättas ut öring för framtida spöfiske (nått som ju tydligen får räknas in som sportfiske). Har tänkt göra ett försök i sista minuten att få bort en del gädda för att skapa lite bättre förutsättningar för öringen.
                  Tjärnen är på ca 2 ha så det är ingen stor pöl o det skiftar i djup mellan 1 och 9 meter. Har tillgång till ett par nät 1,5 m * 30 m (Köpta på Jula) som jag tänkte lägga ut för att fånga gäddorna i. Har lagt nät nån gång för 15-20 år sedan men kommer inte ihåg nått om knep osv.

Vart ska jag lägga näten, på det grunda eller på det djupa. Om jag lägger på det djupa, ska de ligga från ytan o 1,5 m ner eller närmare botten?

Behöver man tyngder i botten eller "står" de som de ska ändå?

Tänkte även sätta saxar i kanterna runt om samt försöka få nån på kroken med hjälp av spöet. Nått mer jag kan göra så här i elfte timmen för att få upp så många som möjligt?

// Michael
                  Osmidigare inledning på en tråd får man leta efter.

Kommentera

Ursprungligen postat av Brownie Visa inlägg
                    Osmidigare inledning på en tråd får man leta efter.
                    Är inte den som fjäskar mig fram här i världen. Trodde i min enfald att jag med den inledningen skulle slippa allt jävla tjafs från folk som ska försöka omvända oss andra till den enda sanna tron om sportfisket ädla konst. Hade ju kunnat vara mer listig o gått som katten runt het gröt för att inte väcka ont blod men sånt överlåter jag med varm hand åt andra, står för mina ideér och är inte rädd för att slänga ut en fråga som inte stryker medhårs hos folket i klubben för inbördes beundran.

Fick trots allt en del bra tips som jag hade nytta av fast de flesta valde att ta dem via PM för de ville inte skylta öppet med att de faktiskt hade en del kunskap att dela med sig av. Har ju dessutom långt efter att jag slutade behöva råd givit upphov till många asgarv från mig (och även andra) om hur mycket känslor det väcker att prata om något som alla vet pågår ändå. Är ju inte direkt den första, enda eller sista som lagt ett par nät o satt några saxar i en tjärn. Det sker ju mer eller mindre daglien men ändå river det upp känslor som om det vore spöfiskets undergång.

Kommentera

lägg näten på led, åt ett håll så ser du ju ..kanske ?

kanske måste passa på att säga att det inte är jag som har gett dig det tipset, var bara en liten funderation,,i all sin enkelhet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 087 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art