Näta bort gädda ur tjärnen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Näta bort gädda ur tjärnen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

1 kilosgäddorna är jag inte så rädd för om de håller sig till att klara av byten på 30-50 % av sin egen vikt. Då är det ju först de från typ 2 kilo o uppåt som ger sig på min firrar.
    Ingen behöver ora sig för at det inte finns gädda kvar i tjärnen tillräcklit för att gäddornas interna balans är kvar, har ju knappast fisakt bort mer gädda ur tjärnen på en helg än vad som hade fiskats upp under ett år med "normalt" fisketryck om tjärnen hade legat så att allmänheten hade fiskat där precis som i alla vanliga tjärnar o sjöar.
    Jag ville ju bara göra uttaget på kortare tid och behövde därför vara mer effektiv när vi väl fiskade där för en gångs skull. Tror inte att det har varit en krok i det vattnet på många år innan vi bestämde oss för att sätta fisk i den nu i år.
    Får väl hoppas att en del av öringen bestämmer sig för att gäddyngel är prima föda så kanske man kan hoppas på en ny toppredator.

Skulle det dyka upp en abborre som lyckas äta av öringen så är den välkommen, den skulle jag gärna drilla en stund.

Kommentera

A man who is his own lawyer has a fool for a client, konsulter en Biolog, det er mit sidste råd til deg.

BDFI.DK

Kommentera

Det finns många exempel på att när man fiskar bort större gäddor, så ökar den totala mängden gädda i sjön. En kilos blir snabbt en två kilos, och klarar dom klämma ner en kilos öring.

Saxar är styggt, stor risk att dom sätter sig illa, fisken står länge innan dom vittjas. Större fiskar sliter av linan, simmar sen runt med en sax genom skallen.. Gäddor står generellt mkt still, Nät bygger på att fisk skall röra sig, gäller att lägga dom när fisk är i rörelse? Som vid lek.

Det bästa är sannolikt att fiska riktat på mindre gäddor med beten som dom gillar. Fluoröda vibrax spinnare, gula twintail jiggar etc. Saker som syns och märks drar till sig deras uppmärksamhet, och dom hugger. Nog bästa sättet att hålla undan fisk på något kilo.

I vatten med mkt växtlighet, kan man röja, sätta ut gräskarp. Försämra lekmöjligheterna för gäddan, och decimera gömställen för små gäddor, så att dom större lättare hittar dom.

30-50öringar i två hektar kommer inte räcka särskillt långt. Om man vill ha ett fiske, som ger fångst med någon regelbundenhet. De flesta P&T sätter betydligt mer.
        Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg

I vatten med mkt växtlighet, kan man röja, sätta ut gräskarp. Försämra lekmöjligheterna för gäddan, och decimera gömställen för små gäddor, så att dom större lättare hittar dom.
          Men dom hitter lettere øringerne ocksa

En anden stor fare, er at når mørt bestanden eksploderer grundet de manglende gedder, vil disse at predatere zooplanktonet i sjøn helt væk. Dette fører til økat algevækst, og samre vattenkvalitet. Øringerne har mycket svært at jage i algegrønne sjøer. Men dette vil ske over tre til fire år.

Derfor, skal man vert år ligeledes væk fiske mørten i sjøn. I Danmark har vi gennemført sjø restaureringer af en hel del sjøer, og utsat gedde for en bettre vattenkvalitet.

Destuten kan Jeg kan nævne Esrum sø, som er kristal klar og har en kæmpe bestand af Gedde, men ocksa Danmark største bestand af store insjøørret på tre fire fem kilo.

Så at decimere gedderne tror jeg inte vil føre til et kvalitets fiskevatten på længe sigt.
          Senast ändrad av killerbug; 2010-06-02, 07:13.

BDFI.DK

Kommentera

Näringsfattigt och kallt i norrbotten, liten risk för algblomning?

Öringen gömmer sig inte i växter på samma sätt som gäddan.

Tror inte han är ute efter ett naturligt fiske i balans, bara att så många av de öringar han sätter ut överlever tills han själv krokar dom.

Gädda och öring går bra i hop. Flera av världens bästa öringvatten har också kraftiga bestånd av storvuxen gädda. Älvarna på Kola, Emån, Vänern etc..
            Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

"Tror inte han är ute efter ett naturligt fiske i balans, bara att så många av de öringar han sätter ut överlever tills han själv krokar dom." DavidL

- exakt vad det handlar om, varför försöka skapa ett fiskevatten som är i balans, det var det ju redan innan jag kom dit.

"En anden stor fare, er at når mørt bestanden eksploderer grundet de manglende gedder, vil disse at predatere zooplanktonet i sjøn helt væk. Dette fører til økat algevækst, og samre vattenkvalitet. Øringerne har mycket svært at jage i algegrønne sjøer. Men dette vil ske over tre til fire år." Killerbug

- ska bli rackarns roligt att se hur mörtbeståndet exploderar för att vi har gjort ett uttag av gäddor som bara kan betecknas som ganska normalstort räknat över ett år med skillnaden att vi tog upp dem under några dagar. Ingen risk att det saknas gäddor och det skulle nog vara en mindre sensation om vi skulle lyckas få en tjärn med kallkällvatten i västerbotten omgiven av näringsfattiga tallmarker skulle bli grön av alger. Borde nog vara en ganska vanlig företelse i så fall och jag har inte sett ett enda liknande exempel här.

"30-50öringar i två hektar kommer inte räcka särskillt långt. Om man vill ha ett fiske, som ger fångst med någon regelbundenhet." DavidL

- nu blev det ungefär det dubbla i mängd fisk då det var lite felräknat när vi släppte i de andra sjöarna, fiske som ger fångst med regelbundethet är ju en deffråga. Kommer kanske att fiskas 5-10 ggr där i sommar samt ett par gånger under hösten o vintern. Tror nog att det räcker ganska väl, i sjöar där det säljs fiskekort inom några mil vet jag att det finns exempel på ett vatten på ca 10 ha där det sätts ca 300 kg och ett vatten som måste vara på närmare hundra ha så sätts det ca 1 000 kg (samma lastbilslass som firrarna till tjärnen kom med) och dessa vatten ger fullt tillräcklig fångst under säsongen. Tror nog snarare att vi kanske har lite för mycket fisk för att det ska bli riktigt kul.

"konsulter en Biolog, det er mit sidste råd til deg." Killerbug

- vet inte du skojjar med mig eller om du menar allvar, har du ens läst vad vi snackar om för storlek på tjärn, uttag av gädda samt insättning av fisk? är ju inte direkt nån restaurering av östersjön vi håller på med.

Fiskarna har nu som sagt anlänt o det blev lite större mängd än planerat men det är ju bara att tacka o ta emot, råkade även finnas med en röding som verkade ligga på styvt 1,5 kg så den får väl bli sjöns nya troféfisk.
              Gäddfångsten gav ett hyffsat resultat men absolut inte mer än förväntat, de låg alla i en vikt på 2-4 kg. Fiskeutrustning, båt, o annat som skvallrar om nybliven aktivitet vid tjärnen är bortforslat (man vill ju hålla det hemligt så länge som möjligt) så nu är det bara att bida sin tid innan det blir premiärfiskande om nån vecka eller så.

Kommentera

De gäddor som kommer överleva ditt "avfiske" kommer pga. minskad komkurens av andra gäddor istället kunna ha möjlighet att växa sig riktigt stora.
                Kanske har detta vatten i grunden dåliga förutsättningar att producera stor gädda!? Avfiskning, i kombination med utsättning av öring kommer skapa bra eller iaf. bättre förutsättningar för vattnet att producera större individer som kommer utgöra ett större hot mot dina öringar än dom små gäddorna.

Ex. på detta är vissa mindre grunda vatten som efter riktigt kalla vintrar med tjock och långvarig is kan få stora bestånd av gäddor utslagna pga. syrebrist, de få individer som överlever blir i regel istället riktigt stora...

Kommentera

Håller med om att det med största sannolikhet är dåliga förutsättningar för stor gädda i detta vatten men tror knappast att det är uttaget av gädda som kommer påverka framtida gäddstammen mest utan i så fall är nog återkomsten av öring i större mängd det som avgör om det blir mer eller mindre gädda.

Alla spekulationer i att vi har skarpt decimerat stammen av gädda eller att vi har plockat bort alla storgäddor och hur detta kommer påverka balansen i vattnet framöver är ju rent av komiska. Jag säger igen att det inte har tagits upp mer gädda här än i nån annan motsvarande tjärn i området och i dessa har det inte blivit några synbara förändringar i gäddornas medelstorlek eller antal. Skillnaden var bara att i detta fallet var vi ute efter att göra årets samlade gäddfiske under några få dagar. Kan knappast tro att gäddpopulationen påverkas olika beroende på om den beskattas jämnt över hela året eller om uttaget sker i princip under en helg.

Har faktiskt heller inte frågat efter ideér om hur tjärnen påverkas på lång sikt utan tråden skapades för att få konkreta tips på fisketeknik med nät i första hand och i andra hand om det fanns andra effektiva metoder att ta till för att få upp ett antal gäddor på torra land. Dvs, lägga på djupt eller grunt vatten, i ytan eller efter botten, osv. Om det om 5 år visar sig att det blivit våldsamt med gädda eller nått annat otyg så är det ju bara till att lägga denna tjärnen bakom sig och ta sikte på nån annan pöl.

Var däremot nere i sjön här hemma idag mitt på dagen och nu verkar gäddorna här börja komma igång. De attakerade betet från långa avstånd och med full fart så nu har man lite o leka med under tiden som öringarna får bli lite inbodda.

En fundering som dykt upp när alla pratar om hur det kommer bli framöver är följande:
                  Hur väl lyckas gäddans lek i en tjärn där det inte finns några vassområden samt inga grunda vikar eller översvämmade strandängar?
                  Läste nån stans att en gäddas tillväxt var snabb och att den vid 5 års ålder låg på ca ett kilo, finns säkert mycket snabbare tillväxt i vissa välgödda vatten i södra delen av landet men är detta ett rimligt snitt att räkna på och då framförallt i norra halvan med mindre näringsrika vatten och mer kyla o mörker?
                  Senast ändrad av micke.karl; 2010-06-02, 15:45.

Kommentera

Hej Micke,

Har funderat på detsamma i en större sjö som jag äger... Men tänkte snarare Gös alt Karp (lite näringsfattig kanske för just Karp) eller i värsta fall Regnbåge.

Mycket givande tråd och tack för alla tipsen!

/MT

Kommentera

Mata inte trollen..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 209 visningar