Näta bort gädda ur tjärnen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Näta bort gädda ur tjärnen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av micke.karl Visa inlägg
    Även om detta är västerbotten så är nog leken på sluttampen eller över även här, det har du nog rätt i. Vart går då storgäddan efter leken, går hon på djupet eller går de på jakt i vikarna för att äta upp sig efter leken?

Gäddan som kommer upp kan grannens katt få smaka på eller så torkar jag den som hundgodis.
    Själv torkar jag gärna din hund som gäddgodis.
    Plantera in ett ton öring. eller nåt liknande, då kan jag förstår att ni vill utmed gäddan. Men 50 KILO?? Fiska i andra vatten..... Naturen har sin gång så sluta tramsa
    Senast ändrad av mobetahl; 2010-06-07, 17:57.

Kommentera

• Ännu en som inte orkat läsa igenom tråden.
      Senast ändrad av Fiskarn0383; 2010-06-06, 02:56.

Kommentera

• Jo han har kanske läst. Men om han fattat är en annan femma.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

• Ursprungligen postat av mobetahl Visa inlägg
          Själv torkar jag gärna din hund som gäddgodis.
          Plantera in ett ton öring. eller nåt liknande, då kan jag förstår att ni vill utmed gäddan. Men 50 KILO?? Fiska i andra vatten..... Naturen har sin gång så sluta tramsa
          Ok, vad spelar det för roll för din del vad jag gör med mina gäddor?

Ett ton öring i en så liten tjärn låter ju sannerligen som ett riktigt sportfiske för de rättrogna, tror inte du har nån koll på vad du snackar om. Blev inte 50 kilo som planerat utan snarare det dubbla men det vet du väl redan för du har ju säkert läst resten av tråden. När du ändå läste resten av tråden så såg du säkert oxå att det på andra ställen samtidigt sattes ut mycket mer fisk så att man kan sälja kort till de som inte kan hålla sig med egna vatten o där sätts det mycket större mängder så att de kan roa sig under en längre tid.
          Det är just "andra" vatten jag fiskar i, håller mig borta från de där jag måste trängas med tävlingsmänniskorna o skaffar mig en egen liten pöl där jag kan ta med sambon o sonen och låta dem roa sig med varsin spinnare för att själv underhålla kasttekniken med flugspöet mellan resorna till strömmande vatten där jag helst fiskar.

Kommentera

• Hej Micke! Kände att jag måste lägga mig i lite... Har Du sett att det är många av dom som hackat på dej om att Du dödar Gädda, som samtidigt vill avliva varenda Skarv som finns? Tur att dom har dubbelmoral, annars skulle dom inte ha nån moral alls... Å Du! Behöver Du fler saxar så har jag två nya som Du kan få!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Perragreven Visa inlägg
              Hej Micke! Kände att jag måste lägga mig i lite... Har Du sett att det är många av dom som hackat på dej om att Du dödar Gädda, som samtidigt vill avliva varenda Skarv som finns? Tur att dom har dubbelmoral, annars skulle dom inte ha nån moral alls... Å Du! Behöver Du fler saxar så har jag två nya som Du kan få!
              Jag såg det innan de stängde ner den tråden då den uratade i ren sportjakt på skarv. Kan inte påstå att saxfisket är något jag hade tänkt göra till vardags men det var i allafall ganska effektivt, hade man sen som en del av mina kritiker förordar använt sig av levande bete så hade det nog varit onödigt enkelt. Ska jag genomföra en liknande manöver nån gång så kommer jag nog att skippa näten helt då dessa tog mest tid och gav minst gädda och istället se till att ha riktigt mycket saxar som man sätter ut med jämna mellanrum bara. Faktiskt så klarar man av att hålla ganska många unde uppsikt. Vi körde med pet-flaskor på utan samt bevakade dem från båt så det var bara till att fara o dra upp dem efterhand som petflaskorna började leva eget liv på tjärnen. Ska man använda sig av näten är det nog som många föreslagit till mig att de skall användas i nån lekvik i samband med leken (nu hade jag ingen sån vik i tjärnen tyvärr). För många år sedan när jag jobbade i sörmland så hade vi en kille på fastigheten som brukade smyga efter dikena längs åkrarna med hagelbössan och skjuta lekgäddor, fick oftast både storkossan och en eller ett par mindre i samma smäll. Detta är väl dock föbjudet om jag inte mins fel så det är väl absolut inget att ta efter men ett nät eller liknande i utloppet o sen börja uppströms och skrämma dem neråt borde funka ganska bra det också. OBS att jag inte talar om norlmalfiskemetoder utan alternativ som skulle kunna varait effektiva i mitt fall om det hade sett lite annorlunda ut med vikar och tillflöden.
              Behåll saxarna, du vet aldrig när du konverterar från sportfiskare till nöjjesfiskare.

Kommentera

Jag såg det innan de stängde ner den tråden då den uratade i ren sportjakt på skarv. Kan inte påstå att saxfisket är något jag hade tänkt göra till vardags men det var i allafall ganska effektivt, hade man sen som en del av mina kritiker förordar använt sig av levande bete så hade det nog varit onödigt enkelt. Ska jag genomföra en liknande manöver nån gång så kommer jag nog att skippa näten helt då dessa tog mest tid och gav minst gädda och istället se till att ha riktigt mycket saxar som man sätter ut med jämna mellanrum bara. Faktiskt så klarar man av att hålla ganska många unde uppsikt. Vi körde med pet-flaskor på utan samt bevakade dem från båt så det var bara till att fara o dra upp dem efterhand som petflaskorna började leva eget liv på tjärnen. Ska man använda sig av näten är det nog som många föreslagit till mig att de skall användas i nån lekvik i samband med leken (nu hade jag ingen sån vik i tjärnen tyvärr). För många år sedan när jag jobbade i sörmland så hade vi en kille på fastigheten som brukade smyga efter dikena längs åkrarna med hagelbössan och skjuta lekgäddor, fick oftast både storkossan och en eller ett par mindre i samma smäll. Detta är väl dock föbjudet om jag inte mins fel så det är väl absolut inget att ta efter men ett nät eller liknande i utloppet o sen börja uppströms och skrämma dem neråt borde funka ganska bra det också. OBS att jag inte talar om norlmalfiskemetoder utan alternativ som skulle kunna varait effektiva i mitt fall om det hade sett lite annorlunda ut med vikar och tillflöden.
                .
                Sport? Nöje? Jag fiskar bara... ;-)

Kommentera

• Ursprungligen postat av TattooedAlot Visa inlägg
                  Värre med nät än att släpa en stackars mörtjävel i krokar efter en båt??

Men hallå eller..
                  Det kan jag lova att mörten mår bättre än gäddan i nätet. Sen kan man ju undra om de som inte är mot nätfiske har något på denna sidan att göra?? Det är ju så långt från sportfiske som man kan komma...
                  [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

• Ursprungligen postat av twinpower_feskarn Visa inlägg
                    Det kan jag lova att mörten mår bättre än gäddan i nätet. Sen kan man ju undra om de som inte är mot nätfiske har något på denna sidan att göra?? Det är ju så långt från sportfiske som man kan komma...

Jag skulle hellre fastna i ett nät än att få en fet trekrok i ryggen..
                    Tagga ner lite

Kommentera

Har aldrig varit meningen att det skulle vara sportsligt, frågan var hur man gör det effektivt. Hela livet kan väl inte gå ut på att göra allt till en sport heller. Här fanns det en uppgift som skulle utföras på ett enklet, snabbt och effektivt sätt. Inte försöker du väl borsta tänderna på morgonen med båda händerna bakbundna bara för att det är mer sport o se om man lyckas än med båda händerna fria?

Är det verkligen så svårt för de flesta att inse att inte alla jordklotets fiskar är födda med avsikten att de skall utmanas i en man mot man kamp med en sportfiskare? Du får leka med dina firrar bäst du vill det bekymrar mig inte och jag fångar in mina o ger dem en rejäl bonk i skallen om jag anser att det är nödvändigt (som i detta fallet).
                      Finns nog ingen i detta forum som har möjlighet att fiska i detta vatten ändå så det kan ju knappast vara anvundsjuka för att jag tar nån annans fisk det handlar om. Alltså kan jag bara dra slutsattsen att ni är djurrättsaktivister i grund o botten och då borde ni nog lägga ner era spön för gott också och ägna er åt fiskkramande på heltid.
                      varför lägger man inte ut rävsaxar i skogen innan man bygger ett hjorthägn? Det är ju "nödvändigt" att utrota räven först och så är det ju mycket enklare att lägga saxar än att skjuta dem. Men en riktig jägare gör allt han/hon kan för att undvika att djuret ska lida. Varför kan inte en fiskare tänka lika? Eller vi kanske ska börja gräva varggropar det är ju också effektivt? Eller har jag fel?

Nu är det dock så att räv och björnsaxar och varggropar är olagliga men jag är helt säker på att ingen jägare i Sverige skulle vilja använda det bara för att det är enkelt, det är alldeles för plågsamt. Men varför får man lägga gäddsaxar och nät? Det är väl bara för att inte fisken skriker och blöder lika mycket då är det inte synd om dem.
                      [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 028 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art