Det blev en rolig tråd
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Näta bort gädda ur tjärnen
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av micke.karl Visa inläggÄr inte den som fjäskar mig fram här i världen. Trodde i min enfald att jag med den inledningen skulle slippa allt jävla tjafs från folk som ska försöka omvända oss andra till den enda sanna tron om sportfisket ädla konst. Hade ju kunnat vara mer listig o gått som katten runt het gröt för att inte väcka ont blod men sånt överlåter jag med varm hand åt andra, står för mina ideér och är inte rädd för att slänga ut en fråga som inte stryker medhårs hos folket i klubben för inbördes beundran.
Fick trots allt en del bra tips som jag hade nytta av fast de flesta valde att ta dem via PM för de ville inte skylta öppet med att de faktiskt hade en del kunskap att dela med sig av. Har ju dessutom långt efter att jag slutade behöva råd givit upphov till många asgarv från mig (och även andra) om hur mycket känslor det väcker att prata om något som alla vet pågår ändå. Är ju inte direkt den första, enda eller sista som lagt ett par nät o satt några saxar i en tjärn. Det sker ju mer eller mindre daglien men ändå river det upp känslor som om det vore spöfiskets undergång.
Kommentera
-
Totalitärismen frodas!Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inläggTotalitärismen frodas!
Skulle vara intressant om du kunde förtydliga lite.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av twinpower_feskarn Visa inläggdet är så osportsligt och ett sådant brutalt djurplågeri, det är främst det jag tänkte på......
Är det verkligen så svårt för de flesta att inse att inte alla jordklotets fiskar är födda med avsikten att de skall utmanas i en man mot man kamp med en sportfiskare? Du får leka med dina firrar bäst du vill det bekymrar mig inte och jag fångar in mina o ger dem en rejäl bonk i skallen om jag anser att det är nödvändigt (som i detta fallet).
Finns nog ingen i detta forum som har möjlighet att fiska i detta vatten ändå så det kan ju knappast vara anvundsjuka för att jag tar nån annans fisk det handlar om. Alltså kan jag bara dra slutsattsen att ni är djurrättsaktivister i grund o botten och då borde ni nog lägga ner era spön för gott också och ägna er åt fiskkramande på heltid.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Brownie Visa inläggTycker du det är konstigt att folk flippar ut om du lägger upp en tråd om hur man fiskar med nät på en sportfiskesida? Om det nu pågår eller inte pågår så ändrar väl inte det på saken? Vilken kroppsdel använder du när du tänker??
Personligen så blir jag mest road av folks urflippningar och tycker att det är ganska kul att se vilka argumnet som används då de i många fall blir ganska genomskinliga när man tittar närmare på dem. Inte direkt så att jag tar åt mig och tycker att jag har gjort något hemskt som jag borde skämmas över. Tittar du efter så ser du att det är flera som skriver som är inne på samma sak, dvs de håller kanske inte med mig helt i det jag gör men de ser inget fel i att jag gör det på ett eget vatten samt att dubbelmoralen och skenheligheten bland många är uppenbar.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av micke.karl Visa inläggHar du ens förstått varför frågan ställdes? Det var ju inte direkt för att jag tänkte överge spö helt och hållet för att övergå till att lägga nät i sjöar lite här o var där andra fiskare sliter hårt för brödfödan. Precis som nån annan konstaterade i ett tidigare inlägg så har det förmodligen i väldigt många put and take vatten gjorts liknande åtgärder tidigare. Jag tänkte ta lite del av den kunskap som dessa personer har (och har så även fått via flera PM) för att lyckas så bra som möjligt.
Personligen så blir jag mest road av folks urflippningar och tycker att det är ganska kul att se vilka argumnet som används då de i många fall blir ganska genomskinliga när man tittar närmare på dem. Inte direkt så att jag tar åt mig och tycker att jag har gjort något hemskt som jag borde skämmas över. Tittar du efter så ser du att det är flera som skriver som är inne på samma sak, dvs de håller kanske inte med mig helt i det jag gör men de ser inget fel i att jag gör det på ett eget vatten samt att dubbelmoralen och skenheligheten bland många är uppenbar.
"Vart ska jag lägga näten, på det grunda eller på det djupa. Om jag lägger på det djupa, ska de ligga från ytan o 1,5 m ner eller närmare botten?"
Du vill veta hur man lägger när för att sjöns fiskbestånd ska utvecklas på ett sätt som passar ditt sportfiske.
Alltså handlar det i huvudsak om hur man lägger nät eftersom det är det du vill veta. Kul för dig att du fick så många tips.
Med dubbelmoral och skenhelighet antar jag att du menar att man ska leva som man lär och inte har rätt att kritisera andra om man själv inte lever helt perfekt efter de måtstockar man själv satt upp. Då kan man ju lägga ner all form av kritik i hela världen. Även du måste sluta kritisera då för du lever säkert aldrig till 100% som du lär.
Kommentera
-
Micke,
Jag hoppas att du får ett fint vatten för öringsfiske, har själv planer/drömmar om att en dag kunna plantera in öring i en tjärn.
Synd bara att det är så få norrlänningar (Västerbottningar i synnerhet) på forumet, de flesta som bor söderut verkar ha svårt för fiske som inte stavas sport.
Lycka till!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Brownie Visa inläggJo tack, jag kan läsa. Citat:
"Vart ska jag lägga näten, på det grunda eller på det djupa. Om jag lägger på det djupa, ska de ligga från ytan o 1,5 m ner eller närmare botten?"
Du vill veta hur man lägger när för att sjöns fiskbestånd ska utvecklas på ett sätt som passar ditt sportfiske.
Alltså handlar det i huvudsak om hur man lägger nät eftersom det är det du vill veta. Kul för dig att du fick så många tips.
Med dubbelmoral och skenhelighet antar jag att du menar att man ska leva som man lär och inte har rätt att kritisera andra om man själv inte lever helt perfekt efter de måtstockar man själv satt upp. Då kan man ju lägga ner all form av kritik i hela världen. Även du måste sluta kritisera då för du lever säkert aldrig till 100% som du lär.
Självklart är det för att sjöns fiskebestånd ska utvecklas som jag vill, annars hade jag inte gjort det.
Det var din tolkning av vad jag menade o den får stå för dig. Jag har inget emot att ta eller ge kritik som du säkert märkt på mina inlägg, tycker snarare att det är mycket roligt och nyttigt att argumentera och disskutera. Att ena stunden behandla djur som en ren trofé där mått o vikter samt inte att förglömma den vikta bilden där man håller upp firren används som tävling i hur duktig man är som fiskare för att i nästa stund tycka att det är fel att nån annan vill begränsa en fiskart till förmån för en annan (för att det inte sker via spö utan med nät) ger lite dålig eftersmak i min mun i allafall. Ingen nämnd ingen glömd.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av cristopherj Visa inläggMicke,
Jag hoppas att du får ett fint vatten för öringsfiske, har själv planer/drömmar om att en dag kunna plantera in öring i en tjärn.
Synd bara att det är så få norrlänningar (Västerbottningar i synnerhet) på forumet, de flesta som bor söderut verkar ha svårt för fiske som inte stavas sport.
Lycka till!
Håller med om sportfenomenet, trodde att detta var ett forum för fiskare oavsett om man kallar sig fritidsfiskare, sportfiskare, fiskare eller nått annat men det verkar vara så att det är lite förnämt att vara så sportslig som möjligt. Träffade en gång en fransk "jägare" på en jakt som jag var med och arrangerade och han lät meddela att han inte skjöt på stillastående rådjur då detta inte var nån sport utan skulle han skjuta så skulle de allt springa så att de hade en chans att klara sig. Drar inga liknelser med sportfiskare överlag men i mina ögon så är det inte med automatik den som mest bevisar sin sportslighet som vinner mina sympatier.
PS. Fransosen fick förresten sätta sig på första bästa plan hem.DS
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 086 visningar
1 gilla
|