trolling efter gädda, Nybörjar tips?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

trolling efter gädda, Nybörjar tips?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• trolling efter gädda, Nybörjar tips?!

skulle vilja ha lite tips på hur man på bästa och mest effektivaste sätt gör när man trollar efter gädda. Typ hur mycket lina man ska ha ute, djup, wobblers, fart, väder o.s.v

Thanks

Tror man får testa sig fram vad som funkar för dagen.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av nickw Visa inlägg
      skulle vilja ha lite tips på hur man på bästa och mest effektivaste sätt gör när man trollar efter gädda. Typ hur mycket lina man ska ha ute, djup, wobblers, fart, väder o.s.v

Thanks
      Hej Nicklas Högbom; Mina första gäddfiskeäventyr kommer från Selångersjön. Under somrarna i mitten av 1940-talet brukade jag som liten grabb få följa med min morfar, lantbrukare och skogsägare Erik-Olov Lindgren, Hjässberget, Hov och ro efter storgädda i Selångersjön. Morfar rodde båten och jag fick sitta på aktertoften och med båda händerna hålla i dragvindan med den svarta flätade nylonlinan. Ett stort skohornsliknande skeddrag av silver och koppar wobblade och vickade i vattnet 25 - 30 meter bakom båten. Flera gånger fick vi enorma gäddor! Jag minns speciellt en jättegädda som morfar slog ihjäl med ett kapat stolsben. Där jättegäddan låg tillsynes död och gapade på botten av träekan kunde jag inte låta bli att stoppa min fot i käften på gäddan. Då stängde gäddan käften och jag satt fast som i ett skruvstäd. Morfar fick ta i med full kraft för att öppna gäddkäften så att jag kunde dra ut min blödande, rivna fot. Sedan den dagen är jag storgäddfiskare!
      Go for the Big Ones!

Old Firehand
      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Ps. Vet du att det är en spinnar uppkallad efter dig på 1950-talet, Högbomsspinnaren....Ds.

Kommentera

hur mycket lina man ska ha ute beror ju helt på, betet dyker ju ner längre med längre lina, med hjälp av linlängden bakom kan du bestämma själv, ibland är det bra med lång lina ute och ibland med kortare, sånt bör man märka av, djupet har ju med att göra vilket djup du fiskar på, det vill säga vilket djup du söker fisken på, och det kan man du ju endast veta genom att veta djupet där man ska fiska och hur djupt vattnet är, man reglerar djupet efter vart man fiskar, wobblers är nog en smaksak, dom wobbler man hör mycket gott om är t.ex westins och cisco kid vid trolling. Något jag har gillat är största zam, den har fin gång och bra storlek, enligt mig en bra gäddwobbler. farten du trollar beror väl lite på vad som känns bäst, eller vad för temperatur osv, tidigt vårfiske bör man nog ha lite lägre fart än vid t.ex efterleksfiske. Många säger ju att man kör snabbare när det är varmt i vattnet och vissa påstår att man alltid ska köra långsamt när det gäller storgädda, det är nog en erfarenhet man skaffar sig, man får helt enkelt själv lära sig sin teknik och vad som känns bäst. Många får ju stora gäddor när dom kör fortare på efterleksfiske och många får stora gäddor när dom kör långsamt också liksom.. och vädret bör du få svar på av någon annan då jag alltid fiskar oavsett vilket väder det är Men lite blåsigt och mulet brukar ju vara bra, även fast det är jobbigare att fiska i jämfört med lite finare väder, beror nog på i vilken årstid, liksom på våren kan det ju vara bra när solen börjar ligga på tycker jag och lite senare vara bra när det är lite blåsigt. Ett bra tips när det gäller trolling är ett ekold, det är rekomenderat! och lättast är det också när du vet var fisken är ungefär.

Skitfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av nickw Visa inlägg

Thanks
          Hej Nicklas Högbom;

Mina Gäddfisketips Nr 27 - 30 handlar om effektiv trolling efter Gädda.

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej Nicklas Högbom;

Mina Gäddfisketips Nr 27 - 30 handlar om effektiv trolling efter Gädda.

Go for the Big Ones!

Old Firehand
            tackar, mkt intressant läsning

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
            14 svar
            3 121 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg uditsen