Ytbete !? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ytbete !?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ytbete !?

Hej!

Hade tänkt prova på ytbete i insjön hemmavid.
    Det finns mkt fisk men de allra flesta av den mindre modellen, och då menar jag främst gädda vilket är det jag har för avsikt att fiska.

Vattnet är mörkt och det finns en hel del vassområden.

Har ett styvt Ron Thompson-spö och en Ambassadeur 5600 Ultra Cast. Vad rekommenderar vi mer lärda fiskare inom området till denna konfiguration?

Tacksam för alla tips jag kan få då jag ännu inte äger ngn popper ännu.

Mvh Tom

en buzzer kanske.lite svårt att kasta små popper med amba
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Det finns en hel del ytbeten att köpa, men här har du iallafall ett par som brukar fånga gädda;

Zara Spook, klassikern bland alla walk-the-dog-beten. 21g

Magnum Zara Spook, om du behöver ett ytbete till tyngre fiske.

Rapala Skitterwalk som kan fiskas både i ytan och "plogandes"

Modern till alla ytbeten, ett riktigt muskie-bete, Poe's Giant Jackpot på blygsamma 56gr

Ett utav mina favoritbeten till det lättare popperfisket med haspel:

Buzzer ifrån Blue Fox:

Kommentera

Jag har aldrig fattat hur man ska fiska typ top bandit o sara spook
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

spooken fiskar du med "walk the dog" stilen, dvs slack/spänd lina (finns på youtube) Just för det betet tycker jag att man inte behöver mer än ett lagom styvt spinnspö med haspel rulle, men andra tyngre jerkbeten kommer nöta sönder dina kullager på rullen.

Tar lite övning att få in tekniken men 1-3 pass så ska du kunna göra det hyffsat, glöm inte spinstoppen som med många andra beten!

Finns också en artikel om ytbeten om man tittar runt lite.
          Senast ändrad av Hum; 2010-05-29, 13:10.

Kommentera

"Ytbeten för Abborre" - av Andreas "Push-up" Dybedahl

Något man borde tänka på med alla sorters ytbeten, vare sig det är stickbaits (walk-the-dog), poppers eller buzzers, är att vänta in med mothugget tills du känner fisken via linan. Många gör misstaget och gör ett raskt mothugg så fort fisken bryter ytan vid betet, men oftast rycker man bara bort betet och missar krokningen.

Egentligen finns det ingen regel hur länge du ska vänta tills du gör mothugget, men jag brukar bara hålla koll på betet när fisken har attackerat. Så fort jag ser att fisken har varit uppe och vänt på ytan med betet i käften, då gör jag mothugget - bestämt men lugnt - antingen neråt eller snett uppåt.

Här har du en YT-video där dom går igenom walk-the-dog-beten och poppers.

Kommentera

Ursprungligen postat av GbgRobin Visa inlägg
              Det finns en hel del ytbeten att köpa, men här har du iallafall ett par som brukar fånga gädda;

Zara Spook, klassikern bland alla walk-the-dog-beten. 21g

Magnum Zara Spook, om du behöver ett ytbete till tyngre fiske.

Rapala Skitterwalk som kan fiskas både i ytan och "plogandes"

Modern till alla ytbeten, ett riktigt muskie-bete, Poe's Giant Jackpot på blygsamma 56gr

Ett utav mina favoritbeten till det lättare popperfisket med haspel:

Buzzer ifrån Blue Fox:
              http://www.willyssportfiske.se/Produ...aspx?id=129724

Tack så mycket för tipsen!
              Och det gäller Er andra också!

Nu skall jag göra mitt bästa för att kroka en rackare.

Kommentera

Ytfiske har blivit en storfavorit på senare tid och Buzzers måste jag säga är ruskigt effektivt på gädda ! jag kör buzzers i en vågig rörelse och löpper ner den 10-20 cm under ytan ibland och då brukar det braka till ordentligt

Beställde för ett par veckor sen en grodimitation ifrån beten.nu

Blev först ruggigt besviken på den när jag packade upp den , plastig och inte särskilt seriöst men dra åt skogen vad effekltiv ! Passerar näckrosor och sådant bra med och det smäller ganska hårt i ytan

minuset är att den inte kastar så långt och att kroken hänger för långt bak men man kan ju modda lite med annan krok kanske?

Kommentera

Ursprungligen postat av Linander Visa inlägg

Beställde för ett par veckor sen en grodimitation ifrån beten.nu

Blev först ruggigt besviken på den när jag packade upp den , plastig och inte särskilt seriöst men dra åt skogen vad effekltiv ! Passerar näckrosor och sådant bra med och det smäller ganska hårt i ytan

minuset är att den inte kastar så långt och att kroken hänger för långt bak men man kan ju modda lite med annan krok kanske?

http://www.beten.nu/se/art/buzz-n-frog-6-5cm-14g.php
                  Kul att det funkade bra med "frogen"! Detta Rebel-bete ser, precis som du säger, inte mycket ut för världen och kastar inte överdrivet långt.
                  Men just bland näckrosblad är den grym - den lätta kroppen och den speciella kroken gör att den klättrar över det mesta.
                  Bland de lite mer långkastande är mina favoriter Arbogast Sputterbuzz, Heddon Crazy Crawler och även den enkla Blue Fox Buzzer är grymt effektiv.

Björn / beten.nu

Kommentera

Jag har äger väldigt många olika ytbeten av olika karaktär, men den jag tycker ger mest fisk är Bass pros XPS slim dog. Ett riktigt skönt Walk the dog bete med hål i munnen och där vattnet forsar ut genom gälarna, detta ger ett riktigt gott ljud, lite popper aktigt om man kör den lite hårdare. Fått många abborrar över kilot med färg 38.

Ett tips är annars att prova att byta ut bakre kroken mot en fjäderkrok.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 123 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen