Vad är grejen med glidföte? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är grejen med glidföte?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad är grejen med glidföte?

Läser man på nätet så är glidflöte och flötesstopp bra för att kunna reglera djupet när man metar. Men det är väl det man gör med ett vanligt flöte också? Man flyttar det upp och ner beroende på vilket djup man vill ha betet. Själv har jag ett glidflöte.....men som jag tagit bort pinnen på, seda trätt på flötet ochy dit med pinnen igen......precis som med ett vanligt flöte. Kan någon förklara vitsen med att montera flytflöte med flötesstopp?

glidflöte e bra till kastspö då man kan veva in stopp pärlan och flötet stannar på sänket
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Vill man meta djupt och kasta ut tacklet en bit är det nästan ett måste

Kommentera

Du kan meta mycket djupare med glidande flöte och flötesstopp. Med ett fast flöte kan man inte kasta ett tungt bete (t.ex en mört) med mer tafs än vad man kan hålla sträckt när man kastar. Flötesstoppet kan man veva upp på rullen och paketet blir mkt lättare att kasta och man kan meta djupare

Edit: banditen hann visst före :P

Kommentera

Om du har ett vanligt flöte när du kastmetar och vill fiska på tex 3 meters ljup måste du ha ute 3 meter lina och de är inte så lätt att kasta med direkt.

Kommentera

Ursäkta men "veva upp flötesstoppet på rullen"?! Nu är jag förvisso bara en glad amatör men dem gummipärlor jag köpte till mina bombarda hör nog inte hemma på min haspel alltså.. Ser framför mig hur det skiter sig el grande med tanke på hur liten den främsta öglan är..

Kommentera

Ursprungligen postat av Tollan Visa inlägg
              Ursäkta men "veva upp flötesstoppet på rullen"?! Nu är jag förvisso bara en glad amatör men dem gummipärlor jag köpte till mina bombarda hör nog inte hemma på min haspel alltså.. Ser framför mig hur det skiter sig el grande med tanke på hur liten den främsta öglan är..
              ha en stoppknut till pärlan, bara att ta en linstump o knyta på linan.
              på det sättet glider även pärlan ner och enda du vevar in är knuten.
              jag är visserligen väldigt, oinsatt i ämnet.
              testade flötesmeta för första gången här i veckan. hade samma funderingar kring detta, men efter en stunds tänkande kom ja på de. (tror ja :P )

Kommentera

Det finns ju självjusterande flöten nu, har hört att dom ska fungera ganska bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tollan Visa inlägg
                  Flötesstoppet är inte gummipärlan, flötesstoppet är oftas en mindre "knut" på linan som ska vara regelerbar, som du kan höja eller sänka på linan beroende på vilket djup du vill fiska på. Gummipärlan sätts mellan flötet och "stoppknuten" och sitter inte fast på linan. Denna pärla ska altså inte vevas upp på rullen utan ligger naturligt ovanför flötet vid utkast.
                  Stoppknuten vevas därimot upp på rullen, den är oftas så pass liten eller tunn att den inte märks av på rullen...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 303 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art