Fiskekort - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskekort

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskekort

Hej hej

Satt i funderingarna på det här med fiskekort och hur det funkar rent juridiskt.

Har inte för avsikt att fiska utan nu utan tänkte mer på om någon kunde förklara mer hur det funkar om man blir tagen om man saknar ett kort.

Klassikern ifrån pappa är " dom tar grejerna ifrån dig" .

Hur funkar det ?

shit fishing

Helt rätt att din fiskeutrustning kan tas i beslag av en tillsyningsman som har ett förordnande från länsstyrelsen. Utrustningen lämnas till polisen. I regel får du tillbaka utrustningen när böterna är betalda(blir i regel dagsböter) Vid grövre tjuvfiske kan utrustningen förklaras förverkad dvs du blir av med den. Tänk dessutom på att en bevakningsman med tjänstetecken har utökat skydd skulle du med våld hindra honom från att ta din fiskeutrustning i beslag blir straffet hårdare än om du brukar våld mot en privatperson. Sitter du med ett metspö och fiskar lite abborre eller vitfisk tror jag inte att beslag blir aktuellt, krävs kort i vattnet lär du bli uppmanad att avsluta fisket eller köpa kort

Kommentera

Även markägare kan beslagta aoch avvisa fiskare utan tillstånd. Utrustningen lämnas till polisen enligt ovan. Fisketillsyningsmannen verkar ju på markägarnas updrag.
      Hej, Tok-Torsten

It's not the kill, it's the thrill of the chase.

Kommentera

Tackar för svaret!

Kommentera

Nej Torsten markägare har ingen rättighet till det, något ett par tusen bönder borde upplysas om. Varde Ljus! Dvs om de inte har förordnad av länsstyrelsen men denna har inget med att de är markägare att göra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös Jonas Visa inlägg
            Nej Torsten markägare har ingen rättighet till det, något ett par tusen bönder borde upplysas om. Varde Ljus! Dvs om de inte har förordnad av länsstyrelsen men denna har inget med att de är markägare att göra.
            Tänkte just det samma där. Egenmäktigt förfarande kallas det, precis som att du inte får ta din stulna cykel ifrån någon även om du är hundra på att den är din.
            KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Japp man kan anmäla en markägare som gör detta och detta är i sig ett brott som har högre straffskala än olovligt fiske. Kan låta sjukt men det finns faktiskt folk som tex tagit en förövares cykel och sedan dömts för det, förvisso inte i fiskesammanhang.

Kommentera

För att bli lite formell läser jag ur "Handledning för fisketillsynsmän" Det är ju några år sedan jag gick utbildningen så jag kan inte garantera att någon ändring inte skett eftersom jag inte är markägare där jag bevakar.
                Det räknas upp i vilka fall som beslag får göras : Nu citerar jag "Rätt att vidta de åtgärder som nu sagts tillkommer därtill behörig tjänsteman vid tullverkets kustbevakning och därtill förordnad fisketillsynsman. Om fisket kränker enskild rätt har dessutom vederbörande rättsägare(markägare mm) eller den som handlar på hans uppdrag rätt att ta fångst och redskap mm i beslag"
                Så jag tror faktiskt att Gös Jonas m.fl kanske är ute o cyklar lite

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskarlennart Visa inlägg
                  För att bli lite formell läser jag ur "Handledning för fisketillsynsmän" Det är ju några år sedan jag gick utbildningen så jag kan inte garantera att någon ändring inte skett eftersom jag inte är markägare där jag bevakar.
                  Det räknas upp i vilka fall som beslag får göras : Nu citerar jag "Rätt att vidta de åtgärder som nu sagts tillkommer därtill behörig tjänsteman vid tullverkets kustbevakning och därtill förordnad fisketillsynsman. Om fisket kränker enskild rätt har dessutom vederbörande rättsägare(markägare mm) eller den som handlar på hans uppdrag rätt att ta fångst och redskap mm i beslag"
                  Så jag tror faktiskt att Gös Jonas m.fl kanske är ute o cyklar lite
                  Jag är näst intill säker på att privatpersoner som ertappar tjuvjägare på sin mark/sitt arrende får beslagta gevär och annan utrustning som kan användas för tjuvjakt, även fordon i speciella fall. Prylarna ska skyndsamt överlämnas till polis.
                  Matpaus? Fisken kan ju finnas i nästa kast!

Kommentera

Gös Jonas och lex: Varifrån har ni den infon som säger att markägare inte har rätt att göra beslag av fiskeutrustning. Ni verkar ju tvärsäkra på er sak och kallar det egenmäktigt förfarande:Eftersom jag är läskunnig och av bondesläkt håller jag mig till det som står i förordningen om fiske ang. beslag mm

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 122 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen