Skaplig gädda på toppknutet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skaplig gädda på toppknutet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skaplig gädda på toppknutet

I lördags upplevde jag ett häftigt race under några minuter när jag metade med mitt 5m:s toppknutna metspö. Hade fått 8 abborrar med en topp på 190g och 4 mörtar när de medhavda maskarna var slut. Mörtarna lekt i området där jag fiskade. Såg en lite större gädda som var efter mörtarna flera gånger och välvde i ytan. Som avslutning satte jag den minsta (döda) abborren på kroken och drog den sakta genom vattnet där jag sist såg gäddan. Drog ett par gånger fram o tillbaka utan att det hände något, gjorde ett kort stopp. DÅ HÖGG GÄDDAN.
    Väntade några sekunder innan jag gjorde ett messigt mothugg, blir ju inte så kraftigt med ett 5m:s metspö
    Nu inleddes ett riktigt häftigt race, var tvungen att följa efter gäddan i mina vadarstövlar men samtidigt fick jag sätta ganska stor press på den för att hindra att den skulle gå in i diverse vattenväxter. Toppen på spöt stod som ett upp o nervänt U, var säker på att den skulle ryka när som helst
    Som om inte detta var nog anföll plötsligt en minst lika stor gädda den krokade, det fullkomligt kokade i vattnet, anfallaren drog sig dock tillbaka. Efter några svettiga minuter där ibland gäddan var i överläge och vissa stunder tyckte jag att jag hade lite koll på läget lyckades jag släpa upp den på grunt vatten så att jag kunde mäta o väga den .
    4435gram och 89cm var ett kraftigt PB på toppknutet. Hade lyckats bra med krokningen, den satt i vinkeln där överkäke möter underkäke
    Även om det inte var någon jätte med tanke på hur stora gäddor kan bli måste jag nog säga med tanke på utrustning och omständigheter att det var ett av mitt långa fiskarlivs häftigaste upplevelser och ett minne som jag kommer att bära med mig länge

Oj, låter riktigt häftigt det! Högg en gädda en gång när jag satt och metade med men det var på mask under tiden jag vevade in tacklet (metade med ett typ 199krs haspelset). Den var dock kanske på max 1,5 kg lr ngt men linan rök av på ett ögonblick :P Grattis till en fin fångst!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
    64 svar
    15 303 visningar
    1 gilla
    Senaste inlägg .art
    av .art