Bäcköring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bäcköring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bäcköring

Tjoo! Jag har hittat en å i närheten där jag bor. Ja har studerat ån lite och googlat och de står att ån är en väldigt fin havsöringförande å. När ja var där i höstas hittade jag även 2 öringyngel som låg och sprattlade intill å kanten. Jag vill gärna ta reda på om de finns bäcköring i ån. Har vart där några gånger men aldrig upptäckt någon. Är de någon som har några tips på hur ja kan ta reda på om de finns bäcköring där och hur man fiskar efter bäcköring?
    Tacksam för svar. Tjoohej!

Vet inte riktigt om jag kan rekommendera att fiska i ett lekvatten eftersom det du kommer få upp med 90% säkerthet är havsöringssmolt/stirr och det är ju inte så bra kanske? Finns säkerligen stationär bäcköring där med men kan ju vara hyfsat svårt att urskilja dessa

Bäcköring fiskar du bäst med en liten krok agnad med mask, very basic
    Funkar att köra med små spinnare/flugor med om man nu vill det. Försök få betet att glida in i lugna partierna vid strömmande vatten, ska tydligen ge bra utdelning! Vidare så bär du trä på dig mockasinerna och fjäderskruden så du smyger tyst som en indian genom skogen så de små liven är mycket känsliga för vibrationer och ljud (även skuggor på vattnet). Ett LÅNGT metspö skulle nog vara att föredra så slipper du ligga med näsan i vattnet Men som sagt, vill nog inte rekommendera fiske där med tanke på att det är rätt lätt hänt att du krokar dem små hyfsat illa och känns ju onödigt att ta livet att 20 grams havsöringar.

Kommentera

Okej tackar så jätte mycket för svar Ja de är sant att kanske inte fiska där i men är väldigt nyfiken på att se om de nu finns fisk där i. När ja provfiskar så testar jag med hullingfria krokar så att ja kan releasa fisken försiktigt så den inte skadas, skall testa tipsen du gav

Kommentera

Ursprungligen postat av Mackanlover Visa inlägg
        Tjoo! Jag har hittat en å i närheten där jag bor. Ja har studerat ån lite och googlat och de står att ån är en väldigt fin havsöringförande å. När ja var där i höstas hittade jag även 2 öringyngel som låg och sprattlade intill å kanten. Jag vill gärna ta reda på om de finns bäcköring i ån. Har vart där några gånger men aldrig upptäckt någon. Är de någon som har några tips på hur ja kan ta reda på om de finns bäcköring där och hur man fiskar efter bäcköring?
        Tacksam för svar. Tjoohej!
        jag rekommenderar små, 2-4 grams spinnare med uphängafluga.brukar ge bra resultat.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
        14 svar
        3 122 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg uditsen
        av uditsen