för många gäddor...? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

för många gäddor...?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Dahlqvist17 Visa inlägg
    Hej! jag fiskar i en å som har enormt mycket gädda! var ute två turer förra helgen och fick 14 st gäddor! och alla väger runt 500-800g
    de senaste 3 åren har jag och mina kompisar säkert fått minst 150 gäddor och inte en enda över 2,5 kg... vi har kört med allt wobbler, spinnare, jigg, skeddrag, gäddmete.... så jag funderar på att det kan vara så att det finns så mycket gädda så att dom inte växer? typ tusen bröder syndromen på abborrar?
    och om man ska ta upp alla små gäddor man får och bara slänga för finns inte så många som vill ha gädda...?
    snälla hjälp mig...(A)
    Jag skulle leta upp det djupaste stället och fiska lite extra där (om det finns något djupare ställe)

Har fiskat endel i tidan men längre söderut och det är samma sak där, oftast små snipor som hugger.

Det finns ju endel fetare sjöar norrut, ni kanske kan ta båten dit istället?

Kommentera

Fisk, tillväxt och allt runt omkring är komplicerade saker. Kanske finns det stor gädda, kanske inte. Det är i alla fall ganska sällsynt med småväxta gäddbestånd även om det förekommer.
      Tidan håller ju fint med bytesfisk så tillväxt för gäddor torde inte vara ett problem men, det finns dokumenterade fall där bytesfisk konkurrerat ut gäddbestånd!

Piskfinne tror jag har ett bra recept... eller, ta en 5 hektos och ha den som bete vid mete?

Vidare så kan det visst vara fiskevård att ta upp gädda, av olika anledningar och på olika sätt.
      Dock är det inte sagt att det alltid är bra. Alla vatten har olika förutsättningar.

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inlägg
        Fisk, tillväxt och allt runt omkring är komplicerade saker. Kanske finns det stor gädda, kanske inte. Det är i alla fall ganska sällsynt med småväxta gäddbestånd även om det förekommer.
        Tidan håller ju fint med bytesfisk så tillväxt för gäddor torde inte vara ett problem men, det finns dokumenterade fall där bytesfisk konkurrerat ut gäddbestånd!

Piskfinne tror jag har ett bra recept... eller, ta en 5 hektos och ha den som bete vid mete?

Vidare så kan det visst vara fiskevård att ta upp gädda, av olika anledningar och på olika sätt.
        Dock är det inte sagt att det alltid är bra. Alla vatten har olika förutsättningar.
        okej, vi har en kurva som ska vara ganska djup så kanske ska stanna båten där och kasta lite extra nästa gång då? och kanska ska prova att meta gädda där med just gädda?

Kommentera

Vill bara säga att vi äntligen lyckades fånga en större gädda! men kompis tog en på 4.1 kg igår på en bomber!

Kommentera

grattis! fortsätt, ni kommer att få större! hoppas jag

Kommentera

Ursprungligen postat av boman1979 Visa inlägg
              grattis! fortsätt, ni kommer att få större! hoppas jag
              jag med... men nu känner man ju lite hopp i alla fall, har känts ganska hopplöst förut när man fått 200 gäddor och inte en enda av dom över 2,5 kg....

Kommentera

Svaret kan være, at de store gedder er taket op, så der ingen til at regulere bestanden af smågedder, som herefter vokser i antal. Man också andre faktorer spiller ind.

Jeg har opserveret at de store gedder, nogle dage er aktive, og lader sig fange, andre dage er det kun smågedder der er i hugget. Hvoffor vet jeg inte?

BDFI.DK

Kommentera

Börjar ta sig! drog en gädda tidigare i veckan på ca 2.5-3.5 kg, hade dock ingen våg med så vikten är inte säker´, men skulle tippa på runt 3 kg!

Kommentera

kanske blivit lite bättre? än så länge i år känns det iaf som att smågäddorna växt till sig lite och att de finns lite större gädda också! men även snackat med några "kunniga" som säger att det är lika bra att byta vatten...

Kommentera

Ursprungligen postat av Dahlqvist17 Visa inlägg
                      kanske blivit lite bättre? än så länge i år känns det iaf som att smågäddorna växt till sig lite och att de finns lite större gädda också! men även snackat med några "kunniga" som säger att det är lika bra att byta vatten...
                      Eller varför inte fiska med riktigt lätt utrustning? Måste ju inte vara stora gäddor för att vara riktigt roligt fiske. Var uppe i fjällen ( vemhån ) för ett par år sen och fiskade gädda. Vi fiskade i en å med ett stort bestånd av gädda upp till 3kg ( största den veckan ). Körde med riktigt lätta grejjer. Kryllade av fisk och det var hur kul som helst

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 019 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art