för många gäddor...? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

för många gäddor...?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• för många gäddor...?

Hej! jag fiskar i en å som har enormt mycket gädda! var ute två turer förra helgen och fick 14 st gäddor! och alla väger runt 500-800g
    de senaste 3 åren har jag och mina kompisar säkert fått minst 150 gäddor och inte en enda över 2,5 kg... vi har kört med allt wobbler, spinnare, jigg, skeddrag, gäddmete.... så jag funderar på att det kan vara så att det finns så mycket gädda så att dom inte växer? typ tusen bröder syndromen på abborrar?
    och om man ska ta upp alla små gäddor man får och bara slänga för finns inte så många som vill ha gädda...?
    snälla hjälp mig...(A)

Testa att fiska någon annanstans. Dom stora gäddorna kanske simmar ut i en sjö eller hav?
    Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

Ursprungligen postat av Dahlqvist17 Visa inlägg
      Hej! jag fiskar i en å som har enormt mycket gädda! var ute två turer förra helgen och fick 14 st gäddor! och alla väger runt 500-800g
      de senaste 3 åren har jag och mina kompisar säkert fått minst 150 gäddor och inte en enda över 2,5 kg... vi har kört med allt wobbler, spinnare, jigg, skeddrag, gäddmete.... så jag funderar på att det kan vara så att det finns så mycket gädda så att dom inte växer? typ tusen bröder syndromen på abborrar?
      och om man ska ta upp alla små gäddor man får och bara slänga för finns inte så många som vill ha gädda...?
      snälla hjälp mig...(A)
      Jag förstår inte ditt resonemang riktigt...Men jag kan gratulera dig till ett bra gäddfiske i alla fall. Nu är det väl inte direkt hiskeliga siffror direkt med 14 gäddor på två turer, men det är kanske så att det är bra på vissa ställen. 7 gäddor på en tur är nog verkligen vad jag förväntar mig på en tur, och även det är inte nåt vidare. därför förstår jag dig inte riktigt när du menar att det skulle vara "massor" av gädda?
      hur stor är ån? hur stort är området ni fiskar på?

att det bara skulle finnas små gädda tror jag inte. vad finns det annars för fisk där? ädelfisk?

att ta upp gädda och bara slänga som du skriver är nog inte så populärt. då kan du istället sluta fiska där och söka upp ett nytt ställe.

Kommentera

Helt säkert finns det stora gäddor där du fiskar.Som du vet är gäddan kannibal,prova en wobbler som ser ut som en gädda,eller meta gädda med en gädda,den berömde Engelske världsmästaren i mete Ian Heps,använde döda gäddor upp till 4kg,och fick flera gäddor mellan 16-18kg.
        Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Många där jag bor ser det som fiskevård att fiska bort lite gädda. Ibland annonseras det om gratis gäddfiske under 1 dygn med alla medel tillåtna inom lagens gränser för att bli av med lite gädda i något vatten...

Kommentera

Ursprungligen postat av Abbinator Visa inlägg
            Många där jag bor ser det som fiskevård att fiska bort lite gädda. Ibland annonseras det om gratis gäddfiske under 1 dygn med alla medel tillåtna inom lagens gränser för att bli av med lite gädda i något vatten...
            jo det är skrämmande....att inte se gäddan som den resurs den verkligen är.
            det finns många som betalar mycket bra för ett bra gäddfiske.
            men det är mycket en generationsfråga där många äldre vill ha bort gädda, speciellt stor gädda. mycket märkligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av boman1979 Visa inlägg
              Jag förstår inte ditt resonemang riktigt...Men jag kan gratulera dig till ett bra gäddfiske i alla fall. Nu är det väl inte direkt hiskeliga siffror direkt med 14 gäddor på två turer, men det är kanske så att det är bra på vissa ställen. 7 gäddor på en tur är nog verkligen vad jag förväntar mig på en tur, och även det är inte nåt vidare. därför förstår jag dig inte riktigt när du menar att det skulle vara "massor" av gädda?
              hur stor är ån? hur stort är området ni fiskar på?

att det bara skulle finnas små gädda tror jag inte. vad finns det annars för fisk där? ädelfisk?

att ta upp gädda och bara slänga som du skriver är nog inte så populärt. då kan du istället sluta fiska där och söka upp ett nytt ställe.
              men tur menar jag att jag trollar 2 km upp till en kraftverk och tillbaka, ån är mellan 2-3 meter djup på de mesta ställena jag fiskar på. det är ju tidan så det finns abborre, gädda, mört, färna, braxen, löja, lake och någon öring ibland där jag brukar fiska jaa men så tråkigt för jag bor 30 meter från ån så är väldigt smidigt att fiska där...

Kommentera

vilken å är det ?
                [FONT="Palatino Linotype"]The pike is the winner of all fights, without the fight against me ![/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av LantzFisk1 Visa inlägg
                  vilken å är det ?
                  Jag fiskar i tidan typ vid korsberga(mellan tidaholm och tibro)

Kommentera

pröva med större wobbler riktigt feta som storm:s giant thundercrank, wobbler över 20 cm är ingenting mot vad en gädda kan svälja.
                    [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 019 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art