C&R på tyska... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R på tyska...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• C&R på tyska...

Hello.

Mina föräldrar har haft sommastuga sen -83 några mil söder om västervik. Gäddfisket på den tiden (å en bra bit in på 90-talet) var så löjligt bra så det gick inte undvika att få fisk om man dinglade något i havet (nej, aldrig försökt att dingla med DEN för att fånga gädda).

Nu är det som vi alla vet en helt annan femma. Och mått samt fångstbegränsning på gädda är infört i östersjön. Själv tycker jag att gädda därifrån vi har stuga mest smakar dy så jag kör alltid C&R men har förstående för dem som vill ha med sig en matfisk hem.

Mängden tyskar som kommer dit för att fiska har ökat stadigt de senaste åren och de tar upp ALLT de fångar (ja jag raljerar/generaliserar och det finns svenskar som gör det ändå men men).

La i båten i torsdags, bredvid står 2 tyskar och fiskar, de går helt ogenerat förbi med ca 10-talet gäddor i genomskinliga plastpåsar. Lite lätt bestört försöker jag förklara för dem på engelska att det numera är fångstregler i östersjön. Men de förstår inte utan säger bara "frei angeln" å pekar på vattnet.

Så frågan är, vad heter C&R på tyska och vad heter fångstbegränsning?

Snarare är det väl så att jag undrar huruvida de som hyr ut stugor för fiske faktiskt informerar om att det nu är fångstbegränsningar?

Långt å kanske meningslöst inlägg å förstår att det här inte är ett problem som är relaterat till Tyskar enbart, men kände för att skriva av mig...

/Don

Jag la upp denna igår:

Där har du några fraser. Hör efter med Fiskeriverket om de har någon information som PDF så att man själv kan skriva ut och sätta upp vid anslagstavlor i anslutning till hamnar och liknande. Jag litar inte alls på att stuguthyrare och campingägare informerar sina kunder om de nya reglerna. Enda sättet att lyckas nå ut skulle nog vara ett obligatoriskt fiskekort där reglerna framkommer. De behöver ju inte vara personliga så det hade räckt om stuguthyrarna tilldelat dem korten.
    Senast ändrad av Majakovskij; 2010-05-17, 08:17.
    [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Det tyska uttrycket verkar vara "Fangen und Freilassen" om man får tro denna artikel på tyska Wikipedia.

Och på denna sida finns info på tyska om att förespråka C&R i Tyskland, om jag har förstått saken rätt är det inte ens lagligt att sätta tillbaka fisken i Tyskland?!?

Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Rent ut sagt förjävligt! Gäddan är ju heller ingen matfisk så dom flesta av dessa gäddor går säkert i soppen...
        Var med om liknande förra våren vid hemavattnen i sthlms skärg. En snubbe hade 4 st bonkade romstinna gäddor i sin håv, han sa att han dagen innan hade tagit 6 st. och att dessa sedan hade getts till grannens katter... Påpekade att bestånden av gädda har varit på starkt nedgående i östersjön och att han därför borde fundera på att börja utöva C&R när han fiskar. Kommer inte på frågan blev svaret, finns ingen mening att fiska då menade han...
        Som tur är finns nu regler, ser jag honom igen med flertalet bonkade gäddor ska jag försöka anmäla snubben och se vad denna nya lag "går för"...

Kommentera

Tyske og Østeuropæiske fisketourister er helt klart et problem, som man kun kan regulere med magt og regler, da de er ligeglade med vores natur. Jeg her selv boet 11 år i Tyskland, hvor C&R officielt er forbudt, da det anses for at være dyremishandling. I stedet bliver der i mange tyske vande, bedrevet massive udsætninger af gedde og gøs som kompentation.

Som udlænding er et i øvrigt kun tilladt at fiske i nogle delstater i Tyskland, og da kun en gang af 28 dage om året. Herrefolket kan derimod roligt tage op til os og fiske som det passer dem.

De nye regler som fiskeriverket har indført i østersøen er det eneste rigtige, og ser man Tyskere eller andre med poser fulde af Østersjø gedde, ville jeg ringe Polisen. Det er inte andet end civilcourage!
          Senast ändrad av killerbug; 2010-05-20, 23:53.

BDFI.DK

Kommentera

Ursprungligen postat av Majakovskij Visa inlägg
            Jag la upp denna igår:

Där har du några fraser. Hör efter med Fiskeriverket om de har någon information som PDF så att man själv kan skriva ut och sätta upp vid anslagstavlor i anslutning till hamnar och liknande. Jag litar inte alls på att stuguthyrare och campingägare informerar sina kunder om de nya reglerna. Enda sättet att lyckas nå ut skulle nog vara ett obligatoriskt fiskekort där reglerna framkommer. De behöver ju inte vara personliga så det hade räckt om stuguthyrarna tilldelat dem korten.
            Du har ret, jeg var i Blekinge I April, og jeg måtte selv informere vores guide om de nye regler for i år. Så dit forslag er jattebra!

BDFI.DK

Kommentera

Senast förra helgen träffade jag tre tyska män som från båt fiskat efter "everything" i Mönsterås skärgård. Det vill säga fredad abborre och gädda med metoderna de använder.

Tyska fisketurister verkar vara ett återkommande problem längs hela Smålandskusten. Fast i de trakterna där jag fiskar så verkade det vara värre för några år sedan då samma turister även tjuvfiskade med nät.

Det är bra att Fiskeriverket gör något men i dessa sammanhang är tre gäddor per fiskare och dag för mycket. Svenska sportfiskare får avstå från att fiska gädda i Kalmarsund under april och maj. Resten av året har en turist laglig rätt att ta upp 21 gäddor i veckan. Det finns ingen som helst logik i detta. Har vi ett fiskeförbud för att några stugägare och turister ska kunna tjäna mer pengar på vår allemansrätt?

Allemansrätten är bra. Men ska den utformas likadant för både svenskar och utlänningar? Jag tror det är svårt att förmedla alla de skyldigheter som finns. För en turist kommer allemansrätten bara vara friheten att kunna fiska eller röra sig i naturen helt utan regler. Jag tycker som sagt att turister ska behöva ha ett fiskekort där vissa grundläggande regler står. Vi som bor här kommer ju i kontakt med alla regler förr eller senare men en turist som bara är här ett par veckor kommer inte sätta sig in i det. Därför är det bra om man kan förmedla vad som gäller redan från dag ett.
              [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av world in my eyes Visa inlägg
                Rent ut sagt förjävligt! Gäddan är ju heller
                Jag har hört misstankar om att svenska gäddor säljs i Frankrike där det visst anses vara en riktig delikatess att förtära gädda.
                [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av killerbug Visa inlägg
                  Du har ret, jeg var i Blekinge I April, og jeg måtte selv informere vores guide om de nye regler for i år. Så dit forslag er jattebra!
                  Jag ska maila Fiskeriverket nu och höra om de har information man kan ladda ned och skriva ut. Om inte annat så får man väl göra egen information och sedan ange Fiskeriverkets nya lag som källa. Kanske även kan skriva ut webbadress.
                  [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Länsstyrelsen i Kalmar och Fiskeriverket är så pass snabba att jag redan fått ett pedagogiskt vykort om de nya gäddreglerna som man kan sätta upp.

Finns för nedladdning här:

(10,6 MB stor PDF så håll ut)
                    [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 122 visningar