Flugfiske resa till norge? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske resa till norge?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiske resa till norge?

Tjena, tänkte be om lite hjälp här.
    Jag och 4 kompisar har nu bestämt att i år blir det en fiskeresa till norge istället för uppåt i vår eget land.
    Men jag har inte den blekaste aning om vart som är värt att åka och vad det kan tänkas att kosta. Vi är främst ute efter öring och harr, men att fiska lax det lockar ordentligt. Men som jag fattat det kostar det multum att få fiska en bra laxsträcka. stämmer detta? Och vart ska vi isåfall åka? Vi har sagt att vi ska upp någång runt mitten av juni- början av juli.

tack på förhand / joel
    Tappa inte sugen! Världen är full av tappade sugar

Hej!

Hela Västlandet i Norge är fullt med fina åar för både Harr och Öring fisket. Leta rätt på en karta och kolla in de "blå hår stråna". Inte är själva fisket speciellt dyrt heller. Femunds marka, i höjd med Särna / Idre och runt Röros är också bra. Men bensinen kostar en del dock. Tips. Ta med ett par 20L Jeep dunkar. Tanka både dem och bilen knök fulla vid svenska gränsen. Så tjänar ni en slant iaf. Att hyra en "hytte" (Friggebod) med 4 bäddar, på någon camping är inte speciellt dyrt.

Skaffa Fiske trygd = fiske licens här. Utan den står ni er slätt.

Gäller för Lax, HÖ och Röding. http://www.inatur.no/o2/Shop-FishTax/

Om ni ska fiska lax hyfsat billigt? Då får jag föreslå den lilla trevliga älven Etne. Mycket fin Lax och HÖ älv. Trevlig miljö också. Natt fisket efter HÖ är kul.

Man kan hyra frys fack för fisken billigt i den lokala mat affären.

Men tinga ett fiske till augusti / början på september nu!

Poolerna: 1, 3, 5 , 10, 11 och 23 är nice! Man är max 4 fiskare under ett dygn i den pool ni får er tilldelade. Ingen trängsel med andra ord!

Ni bör nog vara 3 - 4st om ni ska ha någorlunda hyfsad kostnad för den trippen.

Glöm inte att höra er för / boka boende i Etne by också.

Flyt lina och mindre flugor typ: storlek 4, 6, 8, och 10 är vanliga storlekar på sen sommaren och hösten. Men ta med sjunk linan ändå. En liten älv, stiger fort när det regnar. Ett stadigt enhands spö. 9 eller 10 fot räcker denna årstid. Klass 8 och 9 är lagom. + en kraftig flug rulle, med minst 100 yards, 30 pund backing behövs.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-05, 12:57.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för svar!
      Har läst lite nu om etne och det låter som ett rikigt hett alternativ, inte alls förlångt heller. Om man utgår från jönköping där jag bor blir det ca. 71 mil, vilket är rätt överkomligt när man är 5 pers som delar på soppan.

Men vilken månad kan vara bäst om man siktar på laxen? är det runt augusti? för jag antar att man måste boka nu så fort som möjligt ifall man ska få plats.
      Har du någon aning om vilka pooler som ger mest/störst fisk osv

ha de

Kommentera

Hela augusti är bra. När jag fiskade där med kompisarna ett antal gånger, så såg vi till att försöka fiska någon av de 2 första veckorna om vi fick plats? Var inte sämre senare heller direkt ska jag säga.

Den viktigaste förutsättningen för ettt bra fiske, är ett jämt och hyfsat vatten stånd under längre perioder. Åker älven plötsligt upp eller ner? Då blir det något knepigare.

Kolla för säkerhets skull med de som bokar om ni kan vara 5 st på sträckan ni hyr per dygn?

Fiska HÖ från när det blivit mörkt och till gryningen Och sedan ett kort pass på Laxen. Åk hem och käka och sov en stund. Fiska Lax eftermiddag och kväll. Sedan på HÖ igen. Natt fiske efter HÖ är bäst med svarta flugor med någon skarpt färjad detalj. Jag hade fick faktiskt ett antal HÖ på en dubbel krokad Montana nymf. Svart med gult bröst. Storlek 8 och 10. När det nästan var kol svart.

De flugor som funkat bra på Laxen i Etne är (hårvingade flugor på lax krok). Enkel eller dubbel krok.

Silver och Black Doctor. Någon orange räka, typ Hardy Shrimp. Tror att Glimmer räkan eller typ en orange Pattegris i mindre storlek skulle funka också. "knall färgade" flugor är bra att ha om det blir stigande / grumlig älv. Eller att den går hög redan när ni kommer. Fiska i de litet lugnare parterna då.

Sun Ray shadow, Glöd häck, Heggeli med silver kropp (finns en svart variant också). Är också några flugor ni bör pröva. Finns säkert många fler som funkar bra. Men de flugorna jag nämnde var de säkraste korten iaf.

Ta gärna med flugbindar grejorna om du eller någon annan binder självt?

Undvik att vada så mycket det går. Speciellt när ni fiskar HÖ. Stationär Öring och HÖ är fisk världens ugglor. Börja kasta redan ett par meter från strand kanten. Och lys INTE ut över vattnet eller klampa runt!

HÖ, kan stå nära land när det blir mörkt.

Hände både mig och en kompis några gånger, att när man skakade ut någon meter lina innan man skulle börja kasta. Då hörde man ett plask och hade fast fisk! Men i 98 fall av 100 så var de för dåligt krokade och släppte, eftersom man togs på sängen så att säga lol.

Laxen blir inte rädd av vadning. Men den leker staty istället om den blir störd. Och kan stänga butiken för en ganska lång tid framåt. Vada försiktigt när du måste. Träna mycket Roll och Switch kast innan du / ni åker. Utmed vissa pooler är det minimalt med luft kast utrymme. Pool 20, 22 och 23 t.ex.

Vattnet i Etne är nästan "Gin clear" vid låg och normal vatten föring. Håll därför låg profil när du fiskar.

Etne, är perfekt för Lax flugfiske novisen. Och du kommer att se många Laxar både ståendes utefter botten och hoppandes upp i luften när ni är där. En bra sporre!

Pröva med att åka ner till pool 1. Och klättra upp en bit i ett träd, och ha polaroid brillorna på dig så ska du få se! Lol
        Har du inte fått Lax feber förut så....!

Bästa poolerna enligt min erfarenhet. Har dock inte fiskat i alla ska tilläggas. Pool 1. Klart bäst! Ligger närmast fjorden. Alltid ny stigen fisk där. Pool 3, Pool 5, Pool 10, Pool 11, Pool 19 och 23. Pool 23, är som att fiska i en löv sal! Med rätt många och stora stenar för laxen att stå vid. Likaså är det en djup hölja vid gränsen till Pool 22 som är giftig.

Boka så snart det går! Etne, är rätt populär som Lax älv.

Varsågod.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-06, 09:59.

Kommentera

haha oki, det avgör det! Blir till att boka imorgon polarn blev eld och lågor efter ditt sista inlägg.
          Tror att detta kan bli en riktigt fin tripp nu faktist! tack för all info och tips.

Ang flugor så tar jag självklart med mig bindstädet, det är alltid med på alla "seriösare" trippar.
          Jag har dock aldrig knutit någon tub-fluga och är det att föredra eller är det bara prylmani och lite extra flash? Och är det ens tillåtet att fiska med trekrok där?
          /joel

Kommentera

Ska du fiska lax är det rävsvans som gäller. Färgad älv, orange, annars svarta.
            Eller som Syrstadbröderna säger "störsten ä bäst".
            Men svart går överallt. Lite inte blint på vad dom säger är bästa flugan, jag lyssnar aldrig på sånt.
            A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av jo3l Visa inlägg
              haha oki, det avgör det! Blir till att boka imorgon polarn blev eld och lågor efter ditt sista inlägg.
              Tror att detta kan bli en riktigt fin tripp nu faktist! tack för all info och tips.

Ang flugor så tar jag självklart med mig bindstädet, det är alltid med på alla "seriösare" trippar.
              Jag har dock aldrig knutit någon tub-fluga och är det att föredra eller är det bara prylmani och lite extra flash? Och är det ens tillåtet att fiska med trekrok där?
              /joel

Kul!

Jag tror att ni kommer att stor trivs där.

Jag vet inte om tub flugor / trippel krok är tillåtna där? Polarna och jag, körde mest flugor på dubbel Lax och Öring krok. Någon gång på enkel Lax krok också.

Du får väl höra dig för när du bokar.

Om du ska binda tuber? Bind på plast tub då. Metall tuber, blir nog för tungt i denna ganska grunda älv. Och ska ni fiska enhands? Glöm metall tub över huvud taget. Blir för tungt och knyckigt att kasta med för att det ska kännas trevligt. Men du kommer långt på traditionella hår vinge flugor som sagt.

Tub flugor, har sin givna plats när man fiskar HÖ och Lax i älv. Men oftast då när man vill ha en tämligen lätt och stor fluga i förhållande till vikten Om du jämför en 2- 3 tums tub med en 5/0 Lax krok. Så är en tub på 2 - 3 tum lättare trots allt. Men tub, är nog mest användbar / populär under vår fisket. På sen sommaren och hösten behövs ju sällan stora "Lax järn". Ska man fiska tub den tid ni ska åka? Då är det nog typ 1 och 2 tums tuber som gäller.

P.s. http://www.fiskesnack.com/forum/show...630#post540630
              Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-06, 10:03.

Kommentera

Nu är det klart iallfall. Vi åker den 26 juli och har bokat kort till den 30. Vi blev dock bara 4 stycken men det funkar bättre nu eftersom att dom sa till oss att 4 funkar, 3 är kalas men 5 kan man nästan glömma.

Tror stenhårt på denna resa och tackar ödmjukast för alla tips och knep!
                skit fiske på er pöjkar
                Ses vid älven, hej!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 181 visningar